VNU

Persvoorlichter
T: 030 295 2202
E: Persvoorlichting

Laat persberichten automatisch naar uw e-mailadres verzenden.

Veelgestelde vragen door exposanten over pers

Volg ons via twitter Volg ons via Twitter
Abonneer je op de RSS feed Abonneer u op de RSS nieuws-feed

Exposanten op Techni-Show benadrukken belang van strategie achter automatisering

Manarm bewerken vergt méér dan een robot

De vraag naar robots is in de metaalindustrie groter dan ooit. Het aantal geautomatiseerde beladingssystemen voor CNC-bewerkingsmachines is al lang niet meer op de vingers van twee handen te tellen. Manarm verspanen en plaatbewerken is ook op de Techni-Show 2012 bij veel exposanten een thema. World Class Manufacturing kan niet zonder automatisering. Maar zinvolle automatisering vereist weer een duidelijke strategie en die ontbreekt nog wel eens.

Het is de vraag of alle investeringen in geautomatiseerd be- en ontladen van machines maximaal renderen. “Je moet goed doordacht te werk gaan en beginnen met het analyseren van je logistieke flow. Pas als je de aan- en afvoer rond een machine onder controle hebt, moet je richting robotica gaan”, zegt Peter Kiekens, sales manager bij Fanuc Luxembourg Corporation, de Europese Fanuc-dochter waar ook de robotactiviteiten in zijn ondergebracht.

Strategie ontbreekt dikwijls
Onder elk automatiseringsplan behoort een degelijke strategie te liggen. En daar ontbreekt het dikwijls aan, constateert René Hazenberg, sales manager bij Amada GmbH. Hij is vijf jaar weg geweest uit de plaatwerkindustrie. Sinds kort bouwt hij de Nederlandse vestiging van Amada op. De Japanse fabrikant van onder andere laser- en plaatbewerkingmachines is een van de exposanten op de Techni-Show 2012 (van 13 tot en met 16 maart 2012 in de Jaarbeurs Utrecht). Het valt René Hazenberg op dat een grote groep metaalondernemers in dezelfde valkuil stapt als een aantal jaren geleden. “Men vergeet vaak dat de hoeveelheid manpower en dus ook de werkvoorbereiding alleen maar toenemen als je met standalone oplossingen blijft werken. Manarm werken is niet een kwestie van automatisering kopen. Je moet de hele keten overzien.” Dat geldt zowel voor de plaatbewerking als voor de verspaning. “Men haalt vaak nog niet het optimale uit het huidige machinepark”, constateert Anco Euser, directeur van Widenhorn. Nu het investeringsklimaat uitdagender wordt, is het des te belangrijker de aanwezige mogelijkheden van zowel machines als medewerkers maximaal te benutten. “Dat kan met software steeds beter. Maar voordat je iets kunt optimaliseren, is het belangrijk te weten waar de verbeteringen te halen vallen.”

Eerst optimaliseren
Meten is dus weten. Widenhorn zet onder andere in op de overall equipment meting. Anco Euser: “Via realtime monitoring kunnen we de effectiviteit van CNC-machines direct uit de machines lezen, zonder dat de operator urenlijsten moet invullen of barcodes moet scannen. Met deze meetdata kunnen we een Overall Equipment Effectiveness berekening maken en zie je waar nog winst te halen valt.” CADCAM, simulatie, monitoring, verificatie: voor al deze stappen in het bewerkingsproces zijn tools beschikbaar om de stappen op elkaar af te stemmen en maximaal rendement uit het bestaande machinepark te halen. De grote winst kan dikwijls geboekt worden door de werkvoorbereiding weg te halen bij de machine, zodat de spil kan draaien en dure machines niet stilstaan omdat er geprogrammeerd wordt. Probeer ook in de werkvoorbereiding zo manarm te opereren. “Dat kan met CADCAM systemen. Met bijvoorbeeld de Edgecam Strategy manager kun je repeterende taken automatiseren. Dat leidt tot snellere en betere programma’s en tot de kortste cyclustijden, omdat er steeds nieuwe freesstrategieën beschikbaar komen waarmee je in minder tijd meer producten kunt maken”, aldus Euser. René Hazenberg daagt zijn klanten uit de hele keten te schetsen: van materialen en werkvoorbereiding tot de klanten waar aan geleverd wordt. “Zeker nu de klant goed nadenkt waaraan hij zijn geld besteedt, is deze analyse belangrijker dan ooit.” Hij ziet volop kansen om eerst het proces verder te optimaliseren, bijvoorbeeld in de werkvoorbereiding, om daarna pas te investeren in robots en andere automatiseringssystemen. “Ik zie operators aan de kantpersen programmeren zoals vroeger handmatig G-codes werden ingevoerd. Zo is vaak de programmeertijd niet effectief.” Hij is overtuigd dat veel plaatwerkbedrijven in de hele werkvoorbereiding nog een flinke efficiencyslag kunnen maken.

Toeleveranciers betrekken
Peter Kiekens van Fanuc gaat nog een stap verder. Hij vindt dat je ook naar je eventuele toeleveranciers moet kijken wil je uiteindelijk tot een succesvolle automatisering van je productie komen. “Als je bepaalde bewerkingen aan een onderdeel doet, moet je toeleverancier die onderdelen misschien op een andere manier gaan aanleveren wil jij goed kunnen robotiseren.” Moderne visionsystemen en 3D scanners op robots lossen wel een deel van het probleem op. Bin picking kan heel goed met de moderne systemen. “Maar het werkt niet als je een bepaalde cyclustijd wil realiseren. De robot bij bin picking wordt zelfsturend. Je kunt niet meer vast de tijd definiëren die nodig is om een bepaald product te vinden.”

Kwaliteit en leverbetrouwbaarheid
Pak je automatisering strategisch aan, dan verhoog je niet alleen de efficiency, maar verlaag je ook de kostprijs per stuk en reduceer je doorlooptijden. René Hazenberg: “De kwaliteit en je leverbetrouwbaarheid verbeteren eveneens.” Zeker nu seriegroottes verder afnemen, er vaker omgesteld moet worden, zijn dit argumenten die gaan meetellen. Amada toont op de Techni-Show onder andere de HD ATC kantpers met automatische gereedschapwisselaar. Het bijzondere aan deze machine is evenwel dat steltijden worden geëlimineerd doordat de externe programmeersoftware zowel een programma naar de lasersnijder stuurt als vervolgens naar de kantpers. Terwijl de operator het materiaal haalt, zet de machine aan de hand van de tekening die via het netwerk binnenkomt, zelf al de gereedschappen klaar.

720 uur onbemand
Heb je die stappen gezet, dan is robotbelading de ultieme stap naar manarm bewerken. Fanuc past dat in de eigen robotfabriek tot in het extreme toe. In Japan bouwen robots de robots. “Doordat we de logistiek heel goed onder controle hebben, kunnen sommige productieafdelingen tot 720 uur onbemand produceren”, zegt Peter Kiekens. Dertig dagen dus. Fanuc toont samen met de partners op Techni-Show 2012 vooral de toepassingen van robotica in de metaalbewerking. “We willen mensen op ideeën brengen door innovatieve toepassingen te laten zien.” Maak dan als bezoeker niet de klassieke fout door meteen te vragen naar de kostprijs van de robot, waarschuwt Kiekens. Dan volg je de verkeerde denkpiste. Manarm bewerken in de metaalindustrie vergt immers méér.

Het thema van Techni-Show 2012 is World Class Manufacturing. Manarm bewerken hoort hierbij. Exposanten tonen van 13 tot en met 16 maart 2012 hun nieuwste producten en diensten op dit vlak in de Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie: www.technishow.nl.
Volg Techni-Show 2012 ook op Twitter via #technishow. Gelijktijdig met Techni-Show vindt de toeleveringsbeurs ESEF plaats.

.-.-.-.-.-.-.-.-