De door Venvulas Lastechniek eind vorig jaar geïntroduceerde Röwac lastoorts met geïntegreerde bronafzuiging, is door scheepsbouwer Meyer Werft in Papenburg (D) geselecteerd als vervanger voor alle conventionele lastoortsen. De nieuwe Röwac toorts is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Holch Schweißbrenner, die al zo’n 250 toortsen met geïntegreerde lasrookafzuiging aan Meyer heeft geleverd. Meer orders volgen, want deze nieuwe lastoorts levert een belangrijke bijdrage aan een gezonder werkklimaat in de overdekte droogdokken van Meyer Werft.
Meyer Werft is één van de grotere bouwers van mega-cruiseschepen ter wereld, maar bouwt ook gastankers en containerschepen. In het Duitse Papenburg (aan de Eems) beschikt Meyer over twee grote overdekte bouwdokken met afmetingen van respectievelijk 370 x 101 en 504 x 125 meter. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van de staalplaten. Het concern heeft meer dan 3.000 werknemers in dienst. Omdat het management bij Meyer niet tevreden was met de luchtkwaliteit in de overdekte hallen waarin intensief wordt gelast, besloot men op zoek te gaan naar een beter lasrookafzuigsysteem. Zo kwam men bij de Röwac toorts terecht.
Gezond en veilig werken
In de bij Meyer gebouwde mega-schepen zitten vele kilometers aan lasnaden en omdat in gesloten hallen wordt gewerkt, is het cruciaal om de lasrook effectief af te voeren. Hiervoor beschikken de droogdokken over centrale afzuigsystemen en een hoogvacuüm leidingnet. Bij Meyer wordt continu gewerkt aan verbetering van het binnenklimaat. Mede omdat de lassers zich relatief snel verplaatsen, werkte het bestaande afzuigsysteem niet effectief genoeg, waardoor er nog vrij veel lasrook in de hallen terechtkwam. In haar zoektocht naar een effectiever afzuigsysteem stuitte Meyer al snel op de nieuwe Röwac lastoortsen met geïntegreerde bronafzuiging. Deze zijn door Venvulas ontwikkeld in nauwe samenwerking met Holch Schweißbrenner in het Duitse Siegen, die ook de contacten met Meyer Werft onderhoudt. Niet alleen wordt de lasser door de nieuwe toorts met bronafzuiging optimaal beschermd tegen lasrook, ook levert dit systeem een positieve bijdrage aan het algehele binnenklimaat van de hallen. In combinatie met het lichte gewicht en een speciaal slangen-tussenpakket, hebben de lassers bij Meyer nu ook veel meer bewegingsvrijheid gekregen. Daardoor werken ze comfortabeler en sneller, wat mede resulteert in een hoger lasrendement. Alle lassers bij Meyer Werft leren al tijdens hun training hoe ze zo effectief mogelijk met de nieuwe ergonomische Röwac lastoorts kunnen werken. Deze aanpak werpt haar vruchten af en lassers reageren na de professionele introductie erg enthousiast op de nieuwe toorts. Als resultaat hiervan zijn de eerste 250 lastoortsen bij Meyer al vervangen door de nieuwste Röwac toortsen met geïntegreerde bronafzuiging. Vervolgorders staan al in de boeken, want ook de resterende toortsen worden de komende maanden vervangen.
Ultimaker, een wereldleider in 3D-printen heeft op de Hannover Messe de Ultimaker Factor 4 industriële 3D-printer aangekondigg. Factor 4 is …
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van …
Structurele personeelstekorten stellen de technologische industrie voor grote uitdagingen, stelt ING in een rapport. Alles moet wijken om de toch …
Op 7 mei opent de nieuwe subsidieronde van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie (KIA-CE) voor de ontwikkeling van circulaire …