Van poeder tot classic: Audi heeft met een 3D-printer een schaalmodel geproduceerd van de historische Auto Union Typ C Grand Prix-auto uit 1936. Nu kijkt het bedrijf naar hoe het metaalprinters kan gebruiken voor de realisatie van complexe onderdelen. En tegelijkertijd worden er belangrijke synergiën gecreëerd binnen de Volkswagen Group.
“Samen met onderzoekspartners zijn we continu de grenzen van nieuwe processen aan het aftasten. Een van onze missies is om metaalprinters te kunnen inzetten voor massaproductie,” vertelt prof. dr. Hubert Waltl, Audi-bestuurslid op het gebied van productie en hoofd Toolmaking van de Volkswagen Group.
Audi heeft nu alle metalen onderdelen van het ‘Silver Arrow’ Auto Union Typ C-model op een schaal van 1:2 geproduceerd door middel van metaalprinten. Met dit printproces kunnen complexe geometrische vormen worden verwezenlijkt die met conventionele technieken niet of nauwelijks mogelijk zijn.
Audi Toolmaking wordt gezien als een pionier in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, ook binnen de Volkswagen Group. Eén van de innovaties van het bedrijf is de ‘intelligent tool’, die gebruikt wordt om scherpere contouren te maken in de staalplaten van autocarrosserieën.
Ultimaker, een wereldleider in 3D-printen heeft op de Hannover Messe de Ultimaker Factor 4 industriële 3D-printer aangekondigg. Factor 4 is …
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van …
Structurele personeelstekorten stellen de technologische industrie voor grote uitdagingen, stelt ING in een rapport. Alles moet wijken om de toch …
Op 7 mei opent de nieuwe subsidieronde van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie (KIA-CE) voor de ontwikkeling van circulaire …