7 augustus 2025 - 4 min leestijd

EMO 2025 is meer bron van inspiratie dan brenger van innovaties

Van 22 tot en met 26 september staat Hannover in het teken van EMO, ’s werelds grootste vakbeurs voor machinebouwers en productiemiddelen voor metaalbewerking. Als het aan de organisatie ligt, worden dit jaar ruim 100.000 bezoekers uit 150 landen verwelkomd. Meer dan duizend exposanten zullen de bezoekers een scala aan noviteiten voorschotelen. Maar nog belangrijker vindt de beurs zijn rol als inspiratiebron.

Tijdens een persconferentie in Nederland gaven Markus Heering, managing director van de VDW (Duitse brancheorganisatie van machinebouwers) en Chirstian Pfeiffer, senior vicepresident sales van Deutsche Messe AG (de beursorganisator) onlangs een toelichting. De persbijeenkomst maakte onderdeel uit van een wereldtour waarin de beursorganisatie bedrijven en bezoekers over de hele wereld enthousiasmeert om het event in Hannover te bezoeken. En dat doen ze met een belangrijke reden. De wereld van machinebouw en metaalbewerking moet innoveren. En dat lukt pas goed als mensen samenkomen om ideeën en standpunten uit te wisselen. Van oorsprong is een vakbeurs bedoeld om nieuwe producten en technieken te tonen. Maar in onze digitale wereld zijn die noviteiten vaak al veel eerder en sneller via de digitale platformen uitgewisseld. Een vakbeurs speelt nog wel een unieke rol in de uitwisseling van ideeën en het inspireren van vakgenoten. Juist daaruit kunnen nieuwe innovaties en ontwikkelingen ontstaan.

Centrale pijlers van EMO

Markus Heering vertelde dat EMO, juist om die reden, de drie ‘I-s’ als centrale pijlers hanteert: Internationaal, Innovatie en Inspiratie. “De beurs is uitgegroeid tot veel meer dan het uithangbord van machinebouwers”, vertelde Heering. “De complete ‘supply chain’ is er aanwezig. Van de ontwikkelaars, de IT-specialisten en de bouwers tot de monteurs en de servicespecialisten. Juist de ontmoetingen tussen al deze experts leiden tot nieuwe ideeën. De inspiratie die je nodig hebt en die voorheen nog niet in je hoofd zat, ontstaat door met een ‘open mind’ al deze specialisten te spreken, te zien waar zij mee bezig zijn, en contacten te leggen voor eventuele latere ontmoetingen.”

Over de marktomstandigheden is Heering ook duidelijk. Die blijven ongeveer gelijk aan die in 2024. De markt staat er niet slecht voor, maar de omstandigheden zijn uitdagend en veel groei is er niet te verwachten. Daarom zullen we als sector meer zekerheden moeten creëren, en dat doen we door te investeren in innovaties. Daarmee kunnen we met name de Aziatische concurrenten aftroeven. Dat doen we niet op kostprijs of massa, zo luidde de boodschap.

Digitalisering en AI

Automatisering – en met name de integratie van digitalisering en artificial intelligence daarin – zijn belangrijke onderwerpen op EMO. “Het gebrek aan gekwalificeerd personeel en demografische ontwikkelingen in heel Europa maken automatisering essentieel voor een levensvatbare industrie”, vindt Heering. De hoge personeelskosten in Europa maken dat wij op dat gebied niet meer kunnen concurreren met Azië. Daarnaast vereist ook de steeds grotere nadruk op duurzaamheid en de CO₂-footprint van onze industrie een steeds verdergaande automatisering.

Het is daarbij belangrijk om te focussen op de vijf belangrijkste onderdelen in een machine, omdat die over het algemeen verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de CO₂-uitstoot. Kun je die vijf onderdelen schoner en zuiniger produceren, dan kun je de milieufootprint met grote stappen verkleinen. Heering had het in dat verband over de driehoek die samen ‘advanced manufacturing’ vormen. “Automatisering, verduurzaming en AI+digitalisering vormen de drie hoeken waarop we de moderne, geavanceerde productiemethode moeten baseren. Wie naar EMO komt, zal zien dat de industrie daar met volle kracht op inzet.”

Fabriek van de toekomst

Heering is dan ook erg blij met de demonstratie die een consortium van elf toonaangevende Nederlandse technologiebedrijven, verenigd door FPT, op EMO 2025 lanceert. Zij zullen daarmee laten zien hoe de verspanende fabriek van de toekomst binnen handbereik is. Met de integrale aanpak daarvan kunnen bedrijven, de klanten van de consortiumleden dus, de concurrentiekracht versterken en bedrijfsresultaten meetbaar verbeteren. Zij richten daarvoor tijdens EMO een gezamenlijke stand in waar bezoekers een volledig functionerende productie-omgeving kunnen ervaren. Ze maken daar kennis met drie essentiële elementen: digitale voorbereiding, autonome CNC-productie, en de real-time productiecockpit. Uiteindelijk moet een dergelijke productieomgeving leiden tot een sterk stijgende productie-output en minimale machinestiltand. Doorlooptijden worden korter, en de CO₂-uitstoot daalt door efficiënter materiaal- en energiegebruik. Kortom, alle elementen van de driehoek voor ‘advanced manufacturing’, waar Heering zo’n fan van is, komen in dit initiatief samen.

Bezoek EMO van 22 tot en met 26 september in Hannover. Meer informatie op www.emo-hannover.com.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden