Nooteboom Trailers B.V., familiebedrijf opgericht in 1881, is een internationale onderneming die haar klanten integrale speciaal transport modellen biedt op het gebied van uitzonderlijk wegvervoer. Om de vele onderdelen c.q. staalconstructies toegepast in de trailers te kunnen lassen, heeft Nooteboom Trailers ervoor gekozen een Yaskawa HC10 cobot aan te schaffen bij Automise.
Automise is gespecialiseerd in het automatiseren van productieprocessen. Dit kan gaan om het verschaffen van persoonlijk en onafhankelijk advies, het ontwikkelen van lasmallen of robottooling of het integreren van software om (las)robots te programmeren. Daarnaast is het mogelijk om door Automise (las)robots on- en offline te laten programmeren of om het eigen personeel te trainen in het programmeren van robots.
De samenwerking tussen Nooteboom en Automise is eind 2019 tot stand gekomen, met de vraag of Automise een cobot installatie wilde leveren om onderdelen van trailers te kunnen lassen. Een cobot of co-robot is een robot die bedoeld is om samen te werken met mensen in een gemeenschappelijke werkomgeving.
Investering
Nooteboom heeft gekozen voor een Yaskawa HC10 cobot. De HC10 beschikt over alle functies welke ook aanwezig zijn in een normale lasrobot. Dit maakt het mogelijk om lassen te zoeken en volgen, multilayer te lassen en offline te programmeren vanaf een computer. Daarnaast is het mogelijk om de cobot vast te pakken, op de juiste plek te zetten en op de cobot manier programma’s te maken. Dit is mogelijk met de “Welding Wizard” applicatie welke standaard op de HC10 geleverd wordt. Nooteboom heeft met de Yaskawa HC10 het programmeergemak van een cobot en de functionaliteiten van een robot.
Bij Nooteboom Trailers is de cobot op een verrijdbare werkbank gemonteerd aan de zijkant van een staalkolom. Het bereik op de lastafel is zodoende optimaal, maar het is daarnaast ook mogelijk de staalkolom om te draaien en de cobot boven een product of trailer te plaatsen. Dit maakt het mogelijk trailers met de cobot per segment af te lassen, waar anders een grote robotinstallatie voor aangeschaft dient te worden.
Raymond Belderink, COO bij Nooteboom Trailers: ”Voor het investeringsbedrag van één grote lasrobot voor het lassen van onze trailers, kunnen wij in de toekomst meerdere cobots integreren. In plaats van één lastoorts hebben we dan vier of vijf lastoortsen welke aan trailers of onderdelen van trailers kunnen lassen.”
De opstelling is in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch voor iedere werknemer. Ook kan hij gekoppeld worden met een lastafel om het werkbereik te vergroten. De controller en de Fronius lasmachine zijn weggewerkt in de verrijdbare werkbank. Op de achterzijde dient men alleen de stekkers, het lasgas en een persluchtleiding aan te sluiten.
Veiligheidsfuncties
Een cobot mag naast de medewerker zijn werkzaamheden verrichten, dit neemt echter nog niet de risico’s van het lasproces weg. In samenspraak met een RIE deskundige zijn meerdere veiligheidsfuncties geïntegreerd. Een zwaailamp laat weten wanneer de cobot beweegt. Is er een botsing geweest of staat de cobot in storing, dan wordt dit middels een sirene duidelijk gemaakt. Om de gevaren van het laslicht c.q. strooilicht te minimaliseren zijn een aantal lasschermen voorzien van een snoer met stekker, deze lasschermen dienen aangesloten te zijn op de controller om te kunnen lassen. Met deze voorziening staan er gegarandeerd lasschermen in de omgeving van het laslicht. Door de combinatie van al deze voorzieningen is er maximaal aandacht besteed aan de veiligheid van de medewerker.
De samenwerking tussen Nooteboom en Automise was in dit project van groot belang. In samenspraak is het ontwerp tot stand gekomen, Nooteboom heeft alle onderdelen geproduceerd en Automise heeft de cobot geïnstalleerd en geïntegreerd. Sander Oude Vrielink, CEO van Automise: ”Wij werken graag samen met onze klanten, zo kan iedereen doen waar hij goed in is. Door op deze wijze samen te werken zijn de onderdelen direct op de juiste plek en heeft Nooteboom zelf de kosten in handen. Wanneer een klant liever alles uitbesteedt dan is dat bij ons uiteraard ook geen probleem.”
Programmeergemak
Nooteboom heeft inmiddels een aantal maanden kunnen werken met de cobot. De eerste bevindingen zijn zeer positief. Niels Verbeet en Vanya Staalman, robot- en cobotprogrammeurs bij Nooteboom, zijn vanaf het begin betrokken bij het programmeren van de nieuwe Yaskawa HC10 cobot.
Niels en Vanya, over het programmeren van de Yaskawa HC10 cobot: “We hebben de cobot tot op heden gebruikt om kleinere producten te lassen. Het programmeren is eenvoudig en we hadden al snel een aantal programma’s gereed. De lasparameters zijn makkelijk in te stellen en de producten komen er goed uit. Het is ook erg handig om kleine lassamenstellingen te lassen op de cobot welke later in een groter product op de lasrobot gelast worden”. Om de cobot in de toekomst ook offline te programmeren, is hij door Automise volledig geïntegreerd in de offline programmeersoftware Delfoi. Nooteboom maakt al gebruik van de Delfoi software op de grote Yaskawa portaal lasrobot. Vooral bij het programmeren van grote producten of trailersegmenten komt het offline programmeren van de cobot tot zijn recht. Nooteboom heeft daarmee de mogelijkheid de cobot zowel on- als offline te programmeren.
De Nederlandse high techsector, met ASML en Philips als trekkers, blijft in Nederland veruit de grootste private investeerder in R&D. …
De verdere ontwikkeling van een competitieve Europese maakindustrie heeft geld nodig. Net zoals de staatssteun in de Verenigde Staten en …
Cadmes is vanaf heden officieel reseller zijn van SolidCam, een softwarepakket voor geïntegreerde CAM-oplossingen binnen CAD-omgevingen, zoals Solidworks. SolidCam staat …
De Soestse bedrijven Straal Totaal Soest en Midcoat zijn vanaf 27 november 2024 onderdeel zijn geworden van LOA Full Surface …