AWL heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen en bouwen van laserlasmallen voor met name de automobielindustrie. De eisen vanuit de markt worden steeds strenger en ook de gebruikte materialen vragen om optimale condities tijdens het lasproces. Hierbij speelt de laserlasmal een belangrijke rol.
Hoewel AWL verschillende soorten laserlasmallen heeft ontwikkeld, wordt voor het lassen van rugleuningen van de achterbank van auto’s vooral gewerkt met de zogeheten sandwichmallen, een principe waarbij twee platen op elkaar klemmen en het te lassen product ertussen geklemd zit. Vooral in deze mallen heeft AWL veel doorontwikkeld. Groot voordeel is dat bij de sandwichmallen geen schermgas nodig is zoals bij de andere laserlasmallen.
AWL heeft vooral gekeken naar de aandruktechniek en de luchtkwaliteit binnen de mal. Hierbinnen hebben de diverse ontwikkelingen plaatsgevonden. Zo is er een omschakeling van hydraulische naar pneumatische cilinders. Dit zorgt voor minder lekkage en vervuiling. Ook is er een constante luchtstroom binnen de laserlasmallen die de kwaliteit van de las en de lassnelheid verhoogt. Deze is bovendien preciezer door lokaal geplaatste luchtnozzles. Tot slot is er een verkorting van het inregelproces.
Tevens heeft AWL bij deze ontwikkeling gekozen voor de opzet van modulaire laserlasmallen. Hiermee is eenvoudig een component van de mal uit te wisselen voor een ander. Op deze manier kunnen productaanpassingen, dan wel productomstellingen, snel en efficiënt gerealiseerd worden. Ook wordt hiermee het product specifieke deel van een mal verlegd naar een minder complex gedeelte, waardoor de “time-to-market” van het gehele product wordt verkort.
Voor maakbedrijven die aan elkaar toeleveren is het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens van groot belang om op langere termijn concurrerend …
Het botert nog steeds niet tussen MTConnect en Umati. Het lukt de vertegenwoordigers van de twee standaarden voor gegevensuitwisseling tussen …
Tuwi en Q-Fin zijn een samenwerking gestart. Deze houdt in dat Tuwi zelf de kleinere machines voor het ontbramen, afronden …
“FME maakt zich zorgen over het gebrek aan duurzaam daadkrachtige plannen voor de toekomst van Nederland in de Miljoenennota”. Dat …