Innovatie draait niet altijd om robots of futuristische technologie. Soms zit het juist in slimme keuzes, duidelijke processen en mensen die willen blijven leren. Dat vindt Koen Christiaens, directeur van CLT Metal Service in Horst. De afgelopen jaren is de hele fabriek gedigitaliseerd. “Je hebt doorzettingsvermogen nodig.”
Koen Christiaens eist van zichzelf en zijn medewerkers dat ze het beter doen dan anderen. Waarom? “We zijn toeleveranciers in plaat- en buiswerk. We leveren aan machinebouwers en die vergelijken ons altijd met zichzelf en anderen. En dus moeten we zorgen dat we als het om kwaliteit gaat er met kop en schouders bovenuit steken.”
CLT Metal Service in Horst is high-tech bewerker van RVS en van andere metaalproducten. Daarnaast is het bedrijf specialist in grootformaatbewerking tot 15 meter. Het is niet gericht op een specifieke branche, maar vooral goed ‘in het grotere werk’, zoals Christiaens zegt. Met een Bystronic Byster 12 kW, TTM buislaser FL600 en de LVD Easy-Form 640 ton (en alle kleinere broertjes) kan CLT Metal Service plaat van 6,2 m bij 2,5 m aan, tot 30 mm dik. En dus buizen tot 15 meter met een diameter van 610.
Barcode
Het logistieke proces is minimaal zo belangrijk als het machinepark, weet Christiaens. “Bij plaatwerk hebben we de stromen aangepast, zodat we niet meer werken op basis van klantopdracht, maar op basis van materiaalniveau. Elke week pakken we een batch van producten. Die worden meteen geprogrammeerd en genest, waardoor er minder handling nodig is in de fabriek.”
Volgeneste platen van 6 meter gaan de machine in en alles wordt gelabeld met een barcode. Dat zorgt ervoor dat een product zijn eigen weg kan volgen. De barcode wordt bijvoorbeeld gescand bij de kantbank. Meteen komt daar het programma met de pdf erbij. Ook de opmerkingen van de vorige bewerkingen zijn zichtbaar.
“We hebben metingen gedaan om te weten hoe vaak we een plaat uit het rek haalden. Een plaat RVS 304 pikken we meer dan veertig maal uit het rek. Stel dat er 3 mm 304 werd afgehaald, dan bracht je het reststuk terug. Nu pakken we een hele plaat een of twee keer per week en is er geen restmateriaal. We waren eigenlijk vooral met materialen aan het rondrijden. De machine draaide destijds 3 uur per dag en soms zelf minder. Nu draait het geheel veel meer en dat zie je meteen in de omzet. En ja, er staat een snellere machine nu. Maar het is vooral het proces dat de veranderingen heeft veroorzaakt.”
Het was volgens hem overigens niet makkelijk om alles te digitaliseren. Ze zijn er nu 4,5 jaar mee bezig en het had weinig gescheeld of CLT Metal Service was er na anderhalf jaar mee gestopt. De reden: er kwam erg veel weerstand, en veranderingen waren niet goed op elkaar afgestemd. Dit was zo erg dat Christiaens twijfelde of het allemaal wel goed zou komen. “Toch hebben we gekozen om door te zetten. Waarom? We willen klaar zijn voor de toekomst. We begrijpen nu dat dat ook betekent dat we het verleden moeten meenemen. We hebben 42 mensen hier rondlopen. Echte vakmensen. Die krijgen meer en meer een andere functie. De oudere helpen de jeugd als het niet goed gaat. En de jeugd helpt de vakspecialisten weer met het digitale gedeelte.”
Verbetering
De weg naar digitaliseren is niet goedkoop geweest, vervolgt Christiaens. “En niet alleen omdat het lang duurde. We produceerden veel afkeur, hadden destijds slechte software, postprocessors die niet op elkaar aansloten, laserkwaliteit die niet goed genoeg was voor de standaard die CLT nastreeft. Tel daar de frustraties bij verschillende mensen in het bedrijf bij op, en al met al is het een duur proces geweest. Maar het was het waard. De kwaliteit is perfect en precies zoals we het willen. We zijn continu op zoek naar verbetering.”
Die verbetering kan ook bij de klanten van CLT Metal Service gerealiseerd worden. Naast het optimaliseren van de eigen processen om tijd- en kostenbesparingen te bereiken, wordt er actief meegedacht over de productieprocessen van klanten. Zo worden producten bijvoorbeeld zodanig voorbereid dat ze optimaal aansluiten op het werk van de lassers van de klant, met slimme verbindingen zoals ‘mannetje-vrouwtje’-verbinding (gat/nok).
“Tijdens het hele traject denken onze specialisten mee met de engineers van onze klanten, om tot de beste oplossing te komen en om tijd en kosten te besparen. Van engineering, programmering, materiaalkeuze en werkvoorbereiding, tot bewerking, afwerking, levering en verdere handling. Dat resulteert in lagere materiaalkosten en minder werk voor de lassers van onze klanten.”
Business Intelligence
Wat is de uiteindelijke les voor Christiaens? “Je hebt doorzettingsvermogen nodig. Soms moet je doorgaan, ondanks dat het hele bedrijf zegt dat je moet stoppen. Er is namelijk geen keuze, als je wilt overleven. Er komt een vergrijzingsgolf aan. Dat betekent dat je met ander personeel, dat het vak niet op school heeft geleerd, toch een machine draaiende moet houden. En wij zijn er klaar voor. Zelf denk ik dat we ook nog wel wat te leren hebben. Zo kijken we te weinig terug naar wat we hebben bereikt: omzetverdubbeling, constantere kwaliteit, minder afkeur.”
Is CLT Metal Service, dat dit jaar een kwart eeuw bestaat, klaar met innoveren? Zeker niet. Op dit moment is het bedrijf met een BI-partner naar de data in het bedrijf aan het kijken. Dit soort business intelligence kan helpen om het proces makkelijker te maken. “Er is veel data. Hoe gaan we die gebruiken? Inzicht is key in dit soort veranderprocessen.”
Medio juni opende WILVO officieel haar nieuwe locatie aan de Industrieweg in Bergeijk. De site speelt een cruciale rol in …
Andra Tech Group heeft per 2 juli 2025 de aandelen overgenomen van RJ Lasertechnik GmbH, gevestigd in Übach-Palenberg (Duitsland). RJ …
Europa dreigt een historische kans te missen. Terwijl landen als de VS en China fors investeren in additive manufacturing (AM) …
Alleen als er meer wordt samengewerkt en de digitalisering omarmd wordt blijven we wereldwijd concurrerend in een snel veranderend maaklandschap. …