Jan van Dam Machine transport heeft met een elektrisch truck Volvo FH Electric geinvesteerd in duurzaamheid. De vrachtwagen zal voorlopig met name ingezet worden voor nationaal transport. Volgens eigenaar Jan van Dam zal de vraag naar transporteurs die volledig inzetten op duurzaamheid alleen nog maar toenemen de komende jaren.
De stickers van het nieuwste paradepaardje van Jan van Dam Machine Transport zitten er pas net op als eigenaar Jan van Dam zijn keuze voor de elektrische truck motiveert. ‘Kijkend naar de markt, onze opdrachtgevers en de energietransitie die ons dagelijks bezighoudt, konden wij de aanschaf van een elektrische truck niet aan ons voorbij laten gaan. Wij zijn al jaren aan het voorsorteren op het gebied van duurzaamheid. We hadden al elektrische personenwagens voor de buitendienst, er lagen al zonnepanelen op het dak en sommige kranen kunnen al elektrisch draaien. De volgende stap – een elektrische vrachtwagen voor het transport –, ontbrak nog. Nu is het zover. Hij is in de bedrijfskleuren en is net voorzien van onze herkenbare reclame.’
Volledig CO2-neutraal
De vraag naar transporteurs die volledig inzetten op duurzaamheid, zal volgens Jan alleen nog maar toenemen de komende jaren. ‘Wij willen dat antwoord zijn. Voor sommige klanten is het al verplicht om CO2-neutraal te werken. Als zo’n opdrachtgever zegt: we hebben een partner nodig die dat kan leveren, dan staan wij klaar. Met elektrisch aangedreven kranen, elektrische heftrucks, elektrisch hulpmateriaal en nu dus ook elektrisch transport. Toen ik ruim dertig jaar geleden begon had ik drie stijgerpijpen en een koevoet, nu zijn wij dé professionele partner in machinetransport die CO2-neutraal transport kan leveren. Die voortrekkersrol willen we graag vasthouden.’
De nieuwe Volvo FH Electric zal voorlopig met name ingezet worden voor nationaal transport. ‘De truck zal machines en eigen materialen gaan vervoeren richting de locaties in Nederland waar de machines geplaatst moeten worden. De combinatie van de actieradius en de beperkte laadinfrastructuur maakt het nu nog lastig om buiten Nederland te gaan rijden, maar ik sluit niet uit dat als we er een tijdje mee gereden hebben en goed aanvoelen hoe we met het laden om kunnen gaan, de Volvo ook verder Europa in zal gaan. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden rondom batterijpakketten, zodat de truck ’s avonds op locatie op kan laden. Hier gaan we de komende tijd verder mee experimenteren.’
Gouden combinatie
Dat de truck nauwelijks stil zal komen te staan is een feit. Geen straf voor degene die ‘m gaat besturen, vindt Jan. ‘Het rijdt ongelofelijk comfortabel. Natuurlijk is het een heel andere beleving dan in een normale FH, want je vliegt geruisloos over de weg. Maar ook deze elektrische truck is van alle prettige opties voorzien die we van Volvo gewend zijn. Ik ben heel enthousiast.’ Het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport bestaat volledig uit Volvo; allemaal geleverd door Van Dijk Trucks uit Woerden. ‘Van Dijk is voor ons een vaste partner die altijd met ons meedenkt. Volvo is daarnaast een innovatief merk dat steeds een passende oplossing biedt in een snel veranderende wereld. Die combinatie is wat mij betreft goud waard. Deze Volvo FH Electric is dan ook de eerste, maar zeer waarschijnlijk niet de laatste.’
Mooi, al die duurzame initiatieven en ontwikkelingen, maar volgens Jan werkt het alleen als het hele bedrijf erachter staat. ‘Het is superbelangrijk dat onze medewerkers positief en enthousiast zijn over de ideeën. We moeten de gehele energietransitie samen dragen, anders is de investering kansloos. Gelukkig staat ons team erachter; ik weet dat ze bij het avontuur willen horen dat we aan zijn gegaan. Het continu bezig zijn met vooruitgang geeft heel veel vertrouwen voor de toekomst.’
Beeld Cojan van Toor
De groeiende tekorten aan technische vakmensen in techniek, bouw, mobiliteit en energie bedreigen de vooruitgang op het gebied van maatschappelijke …
De Europese investeringsmaatschappij Apheon heeft een meerderheidsbelang verworven in Hittech Group. Het managementteam en de particuliere aandeelhouders zullen samen met …
De Nederlandse high techsector, met ASML en Philips als trekkers, blijft in Nederland veruit de grootste private investeerder in R&D. …
De verdere ontwikkeling van een competitieve Europese maakindustrie heeft geld nodig. Net zoals de staatssteun in de Verenigde Staten en …