2 mei 2017 - 2 min leestijd

Proefkonijnen verspanen Compacted Graphite Iron gezocht

De mannen van Magistor, een verspaningsspecialist uit Rijssen, zijn samen met Greenleaf, hun Amerikaanse leverancier van keramische wisselplaten, een eind op weg naar een beter verspaningsproces voor CGI (Compacted Graphite Iron). Het onderzoek is in een fase waarin ze de positieve resultaten aan de praktijk durven en willen toetsen.

CGI (ook wel GGV -Grijs Gietijzer Vermiculair- genoemd) is een materiaal dat voldoet aan de toenemende eisen voor sterkte en gewichtsreductie en toch redelijk bewerkbaar is. Hierdoor is CGI zeer geschikt voor het produceren van motoren, waar lichtere en sterkere materialen nodig zijn die meer vermogen kunnen absorberen. Fabrikanten als Audi, BMW, Cummins, PACCAR (DAF), Ford, Jaguar, Rolls-Royce, GM / Opel, Suzuki en Aston Martin zijn steeds meer gefocust op het gebruik van CGI als basis voor hun high-performance- en dieselmotoren. Alleen al het gewicht van het motorblok kan met circa 20 procent worden gereduceerd vergeleken met een blok vervaardigd uit grijs gietijzer. Maar ook in cilinderkoppen en remschijven vindt CGI zijn bestemming. Daarnaast is het gebruik van CGI groeiende in andere sectoren. 

Magistor en Greenleaf ervaren dat de bewerking van CGI voor veel vragen zorgt. Hun uitvoerige gezamelijke onderzoek naar procesoptimalisatie van CGI-verspanen is nu klaar voor de praktijk. Beide bedrijven komen dan ook graag in contact met bedrijven, die het verspanen van CGI verder met hen willen optimaliseren.

Neem voor meer informatie contact op met Magistor.

 

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden