2 mei 2017 - 2 min leestijd

Van Brienenoordbrug krijgt ‘slim staal’

Rijkswaterstaat en TNO gaan verder met het ‘Slimme brug’ project. Nieuwe meetmethoden gaan nog preciezer de conditie van het staal van de Van Brienenoordbrug bepalen. Een monitorsysteem geeft vervolgens aan of groot onderhoud of een renovatie nodig is, waardoor er minder vaak hoeft te worden geïnspecteerd. Dit bespaart veel geld en vermindert de overlast voor het verkeer.

Om kleine scheurtjes in de stalen rijdekken van bruggen te ontdekken, ontwikkelde TNO al een geavanceerd monitoringsysteem. Na een eerste ontwerp op de tekentafel en testen in het laboratorium, zijn in 2013 en 2014 eerste proeven op de Van Brienenoordbrug uitgevoerd. Nu wordt het project dus verder uitgebreid en verlengd tot 2017.

Condition monitoring wordt steeds vaker succesvol in tal van sectoren toegepast om meer grip op onderhoud te krijgen. Het wordt dan ook als belangrijk onderdeel in de Smart Industry Actieagenda gezien. Maar ook bij onderhoud aan bruggen rekenen constructeurs nu nog vaak met een ruime veiligheidsmarge om te bepalen wanneer staal aan onderhoud toe is. Het door TNO ontwikkelde systeem geeft een veel preciezer inzicht in de werkelijke conditie van het staal. Hierdoor hoeven minder vaak voor het verkeer hinderlijke inspecties te worden uitgevoerd en kan exacter berekend worden wanneer renovatie van een brugdek moet plaatsvinden. Bovendien kan renovatie later in de tijd plaatsvinden.

Deze pilot staat overigens los staat van het al geplande grote onderhoud aan de Van Brienenoordbrug, dat voor deze zomer in de planning staat

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden