Een ‘zachte’ Brexit kost de machine-industrie 267 miljoen euro en heeft een negatief effect van 2,1 procent. Een ‘harde’ Brexit kost bijna een miljard euro en heeft een negatief effect van 7,9 procent op de machine-industrie. Dat blijkt uit een rapport over de Brexit van ABN-Amro.
Daarnaast zijn er nog flinke indirecte effecten door ketenafhankelijkheden. Want wanneer de vraag vanuit het Verenigd Koninkrijk naar auto’s en machines uit Duitsland terugvalt, hebben de betreffende Duitse producenten minder onderdelen en materialen nodig. Hun Nederlandse leveranciers worden dan indirect geraakt. Dat indirecte effect is ongeveer 2,1 procent (267 miljoen euro). Het aantal banen dat verloren gaat, zit tussen 1022 (bij een zachte Brexit) en 3808 (bij een harde Brexit).
Voor de gehele Nederlandse economie kost een ‘zachte’ brexit met vrijhandelsverdrag de Nederlandse economie ruim 4,5miljard euro en 17.700 banen. Het grootste deel van die schade gaat via een handelspartner aan wie een product of dienst wordt geleverd. De forse schade remt de herstelkracht van de economie nadat hetcoronavirus onder controle is.
[beeld ChiralJon/WIkipedia]
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van …
Structurele personeelstekorten stellen de technologische industrie voor grote uitdagingen, stelt ING in een rapport. Alles moet wijken om de toch …
Op 7 mei opent de nieuwe subsidieronde van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie (KIA-CE) voor de ontwikkeling van circulaire …
De maakindustrie wordt het meest wordt getroffen door ransomware in Nederland. De sector incasseert 30% van alle ransomware aanvallen. Dat …