Duitsland roept de autotop bijeen om een crisis te bezweren. Actuele aanleiding zijn de financiële vooruitzichten voor dit jaar van Mercedes-Benz. Het concern heeft die voor dit jaar verlaagd. Dat maakte het bedrijf gisteravond bekend. Na slecht nieuws van BMW en Volkswagen is dit een nieuwe klap voor de ooit zo machtige auto-industrie.
Mercedes-Benz verwacht nu dat de nettowinst als percentage van de omzet tussen de 7,5% en 8,5% zal liggen. Eerder voorspelde het bedrijf nog dat dit zou uitkomen op 11%. Volgens het bedrijf zal de winst voor rente en belastingen nu naar verwachting ‘aanzienlijk onder’ het niveau van vorig jaar liggen.
Eerder verlaagde BMW al zijn winstverwachtingen voor het jaar, wat deels te maken had met de teleurstellende verkoop van elektrische voertuigen. In de eerste helft van dit jaar daalde de nettowinst van Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz met respectievelijk 14%, 15% en 16%. Ook toeleveranciers raken in toenemende mate in de problemen. Ook Volkswagen overweegt om voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken in zijn thuisland te sluiten vanwege achterblijvende vraag. Bij de fabriekssluitingen zullen ook banen verloren gaan.
Aanstaande maandag komen de kopstukken uit de Duitse autosector bijeen, op verzoek van de Duitse minister van economische zaken, Robert Habeck. Naast de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) en de vakbond IG Metall zullen ook de grootste autofabrikanten en toeleveranciers deelnemen.
Invloed
De Duitse automobielsector is van oudsher een hoeksteen van hun economie, met een diepgaande invloed op werkgelegenheid, export, innovatie en duurzame ontwikkeling. Het succes van de automobielindustrie is dan ook nauw verweven met de bredere economische prestaties van Duitsland. De automobielindustrie vertegenwoordigt een aanzienlijk deel van het bruto binnenlands product (BBP) van Duitsland. Naar schatting is ongeveer 5% van het BBP direct gerelateerd aan de productie en verkoop van auto’s en auto-onderdelen.
Direct en indirect werken er meer dan 800.000 mensen in de Duitse automobielindustrie. Dit omvat niet alleen de grote autofabrikanten (zoals Volkswagen, BMW, en Mercedes-Benz), maar ook de talloze toeleveranciers en dienstverleners die van de sector afhankelijk zijn. Daarnaast is Duitsland is een van de grootste auto-exporteurs ter wereld. Ongeveer 75% van de in Duitsland geproduceerde auto’s wordt geëxporteerd, wat de automobielsector tot een van de belangrijkste exportbronnen van het land maakt. Dit zorgt voor een positieve handelsbalans en versterkt de internationale economische positie van Duitsland.
De groeiende tekorten aan technische vakmensen in techniek, bouw, mobiliteit en energie bedreigen de vooruitgang op het gebied van maatschappelijke …
De Europese investeringsmaatschappij Apheon heeft een meerderheidsbelang verworven in Hittech Group. Het managementteam en de particuliere aandeelhouders zullen samen met …
De Nederlandse high techsector, met ASML en Philips als trekkers, blijft in Nederland veruit de grootste private investeerder in R&D. …
De verdere ontwikkeling van een competitieve Europese maakindustrie heeft geld nodig. Net zoals de staatssteun in de Verenigde Staten en …