15 juni 2022 - 2 min leestijd

Definitief groen licht voor nieuwe master Robotics

De Universiteit Twente heeft definitief groen licht gekregen om vanaf collegejaar 2022-2023 de nieuwe masteropleiding Robotics toe te voegen aan haar onderwijsaanbod. Er vond recent een visitatie plaats door de NVAO, het accreditatieorgaan van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De uitkomst was positief en daarmee is de laatste horde genomen.

Op de Universiteit Twente is de afgelopen maanden en jaren achter de schermen druk gewerkt om alle formele stappen te doorlopen. Zo was er nauw contact met de medezeggenschapsorganen van de UT, die instemmingsrecht hebben, en kwam er eerder al een positief advies van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO).

De nieuwe master Robotics is het antwoord op de enorme marktvraag en de populariteit van het vakgebied robotica onder (aankomende) studenten. De master Robotics brengt verschillende UT-disciplines bijeen en is voor het grootste deel opgezet vanuit twee faculteiten: EEMCS en ET. De master kent drie specialisaties: Mechatronics and physical AI, Algorithms and software AI, Human-robot interaction and social AI.

Mijlpaal

De opleidingsdirecteur werd enige tijd geleden benoemd: dr. ir. Jan Broenink. Broenink heeft samen met mastercoördinator dr. Heidi Muijzer-Witteveen van de faculteit ET veel voorbereidend werk verricht. Beiden hebben veel ervaring in onderzoek en onderwijs binnen het vakgebied robotica.

Broenink: “Deze accreditatie is een enorm mijlpaal en belangrijk voor de UT en regio. Robotica is al jaren een snelgroeiende sector en de laatste jaren gaan de ontwikkelingen razendsnel. Denk aan (operatie)robots in de medische zorg, in fabrieken en in ons dagelijks leven. Op de UT hebben we alles in huis om studenten voor te bereiden op een toekomst in dit vakgebied. In deze master komt een aantal belangrijke UT-disciplines samen, denk aan informatica, artificial intelligence, mens-machine interactie, mechatronica, werktuigbouwkunde en elektrotechniek. We bereiden studenten bovendien voor om te innoveren en ondernemen in dit vak. We zien dat roep om robotica-experts exponentieel toeneemt. Grote bedrijven als ASML, Demcon en VDL staan te springen om breed opgeleide robotica-experts en ook zien we dat een kwart van het aantal robotica-vacatures een onderzoeks- of R&D positie betreft. De combi tussen onderzoek, onderwijs en valorisatie komt daarom sterk naar voren in deze master. Ook gebruiken we Challenge-Based Learning, een veelbelovende onderwijsmethode die past in de nieuwe onderwijsvisie van de UT. Hierin worden organisaties en bedrijven actief betrokken bij onderwijsprojecten. We halen vragen op uit industrie en samenleving en gaan daarmee aan de slag.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden