2 mei 2017 - 2 min leestijd

Doorlooptijd verkorten met Configure-to-Order

Tijdens het door ruim 550 relaties bezochte jaarlijkse Cadmes Event, op dinsdag 3 november in Media Plaza, waren doorlooptijdverkorting via Configure-to-Order (CTO) en SolidWorks 2016 de belangrijkste thema’s. Daar hebben de klanten Aweta, Kramp en Ijslander hun ervaringen gepresenteerd met de SolidWorks engineering- en PDM-software, Tacton configuratiesoftware en OnePart zoekoplossing. Verder konden de deelnemers uitgebreid kennismaken met SolidWorks 2016, tijdens themapresentaties, tips & tricks sessies en een ModelMania ontwerpwedstrijd.

 

Sneller inspelen op klantvragen
Tijdens een aantal ronde tafelgesprekken bleek dat sneller inspelen op klantvragen via doorlooptijdverkorting, een belangrijke business uitdaging is voor bedrijven. Marcel Walvoort, Manager Hydraulic Cilinder Solutions Team bij Kramp, vertelde dat hij met de combinatie van Tacton en SolidWorks de doorlooptijd van klantgerichte offertes heeft verkort van twee weken naar twee minuten. Aansluitend discussieerden de deelnemers over het wel of niet genoeg kunnen inspelen op klantvragen met CTO en productconfiguraties. Daarbij werd duidelijk dat veel bedrijven de transformatie van ‘Engineering-to-Order’ naar ‘Configure-to-Order’ overwegen of al aan het implementeren zijn.

Beter samenwerken en kosten besparen
Tijdens een ronde tafel gesprek met Rosalinde van Haneghem, Manager Engineering bij IJslander, zijn de ervaringen met doorlooptijdverkorting door beter samenwerken besproken. Daarbij waren de deelnemers van mening dat het eerder samenbrengen van gegevens van verschillende disciplines en bredere beschikbaarheid van engineeringdata, belangrijk zijn om sneller te kunnen innoveren. Een derde ronde tafel werd ingeleid door Geert van Kuijen van Aweta. Zij werken in een CTO-project aan het verlagen van de kosten voor het ontwikkelen van nieuwe onderdelen door middel van betere productclassificatie in het PDM-systeem en de OnePart zoekoplossing van Dassault Systèmes.

Kennisoverdracht, inspiratie opdoen en netwerken
“Wij organiseren het jaarlijkse Cadmes Event met als doel kennis over te dragen en (potentiële) klanten te inspireren”, zegt Sales & Marketing Director Anoek Schellings. “Uit de ‘zeer goed’ beoordeling van drie ronde tafelgesprekken met klanten, blijkt dat iedereen graag leert van elkaars uitdagingen, geïmplementeerde oplossingen en praktijkervaringen. Bij de gebruikers van onze engineeringoplossingen was de belangrijkste deelnamereden inderdaad kennisoverdracht (72%), gevolgd door inspiratie opdoen (16%) en netwerken (7%). De aanwezige managers kwamen meer voor het netwerken (35%) en inspiratie opdoen (30%), dan voor kennisoverdracht (22%).”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden