12 mei 2020 - 10 min leestijd

Feijen Metaaltechniek reduceert foutmarge met koppeling tussen PROfirst en Plan-de-Campagne

Feijen Metaal Techniek beschikt over een uitgebreid machinepark, met veel snijmachines, kantbanken, ontbraammachines, zaagautomaten, walsen, lasapparaten, draai- en freesbanken. Om handmatig programmeren zoveel mogelijk te reduceren en fouten te voorkomen, heeft Feijen geïnvesteerd in PROfirst CADCAM van Widenhorn. Samen met Bemet is er een koppeling gemaakt tussen PROfirst en het ERP-pakket Plan-de-Campagne.

Met het uitgebreide machinepark van Feijen worden naast toelevering in snij- en zetwerk, ook complete samenstellingen en halffabricaten gemaakt. Doordat het machinepark heel breed is en steeds meer geautomatiseerd, zijn de levertijden kort. Alle afspraken en orders worden geregistreerd in het ERP systeem Plan-de-Campagne, zodat alles inzichtelijk is. Door de korte lijnen kan ook goed worden meegedacht met de klant. In 1998 is Feijen gestart met lasersnijden en is de eerste lasersnijmachine aangeschaft. Dat is jarenlang hard gegroeid door het vakmanschap en het enthousiasme in het bedrijf. Ruim 20 jaar later zijn dat vijf Trumpf lasersnijmachines, twee watersnijmachines en twee Adige buislasersnijmachines. Enkele jaren geleden was er voor iedere lasersnijmachine en voor de watersnijmachines een eigen programmeur met machinespecifieke software. Maar doordat alles veelal handmatig werd gedaan en het werk enorm groeide, ontstond er steeds meer de behoefte om meer te automatiseren. Omdat Feijen beschikt over verschillende machinemerken werden alle gerenommeerde machineonafhankelijke CADCAM systemen die beschikbaar zijn in de Benelux bekeken. “We hebben eerst alle pakketten globaal bekeken. Degene die konden wat wij wilde, hebben we een productienesting laten maken van een order. De CADCAM & Calculatie oplossing van Widenhorn kwam direct als beste naar voren. De automatische nestings waren gelijk of beter dan onze handmatige nestings en dat in een fractie van de tijd. Een andere belangrijk eis was integratie met ons ERP-systeem Plan-de-Campagne op de manier zoals wij dat wilde. Toen dat ook mogelijk was hebben we de investering gedaan, waar we tot op de dag van vandaag nog geen spijt van hebben”, vertelt Jan Feijen.

 

Integratie PROfirst CADCAM en Plan-de-Campagne

Feijen is gestart met twee licenties CADCAM met Ultranesten en twee licenties Calculeren. De koppeling met Plan-de-Campagne is door Bemet ontwikkeld in samenwerking met Widenhorn. Alles is exact op elkaar afgestemd. In PdC wordt een offerteverzoek gedaan en PROfirst rekent direct het plaatmateriaal en de snijtijd uit die kan worden gebruikt. Als een order wordt vrijgegeven kan deze direct in PROfirst worden ingelezen waarbij automatisch de juiste versie van de tekening van het netwerk wordt gebruikt. Alle orders kunnen eenvoudig gecombineerd worden, zodat met Ultranesten automatisch optimale nestings worden gemaakt en direct op materiaal wordt bespaard. Door deze integratie kan Feijen de werkvoorbereiding niet alleen met minder mensen doen, de foutmarge is drastisch gereduceerd en dat bespaart het bedrijf tienduizenden euro’s per jaar. Doordat tegenwoordig ook veel meer gemeenschappelijke snijlijnen gebruikt worden, kan er zelfs nog eens een aantal procenten op materiaal worden bespaard. En met een totaal jaarverbruik van ongeveer 3.500 ton materiaal praat je over veel geld. Op die manier kan Feijen haar klanten scherpe prijzen blijven bieden zonder enige concessie te doen aan de kwaliteit.

 

Planning & registratiesoftware

De software werd al snel uitgebreid met postprocessors voor de watersnijmachines die de twee programmeurs naast de inmiddels vijf lasersnijmachines ook nog konden programmeren in dezelfde tijd. Daarnaast werd Jobvision Planning- en tijdregistratie module als ideale aanvulling gekozen. Hiermee kunnen de nestings interactief worden gepland en kan de operator bij de snijmachine de volgorde op zijn productiezuil zien en de werkelijke tijd registreren, zodat er een compleet digitaal inzicht ontstaat. Zijn er reststukken dan kan daar direct de juiste locatie aan worden toegekend. Waarbij alles helemaal is geïntegreerd met PROfirst.

 

Jeugd enthousiasmeren

Het is steeds lastiger om goed personeel te vinden, ook als ze langdurig blijven, moet je ze eerst kunnen vinden. Feijen werkt veel samen met scholen in de omgeving. Klassen worden uitgenodigd en dan mogen ze zelfs iets maken, van laser tot zetwerk, om iets tastbaars mee naar huis te nemen. Ook op themadagen is Feijen aanwezig. Laatst is daar ook een keer een Universal Laser van Widenhorn voor geleend. Zelfs op locatie kunnen kinderen dan de werking van een laser zien en iets leuks mee naar huis nemen. Dat levert stagiaires op die vaak blijven en hun eigen project kunnen doen naast het werk. Zo wordt op dit moment een Cobot getest op de oudste kantbank om de mogelijkheden voor de toekomst te onderzoeken. Maar social media wordt ook steeds meer ingezet om jeugd te werven voor een zaterdag- of vakantiebaantje. Dat levert vaak direct enthousiaste jongeren op en dat zie je ook terug in de werkplaats waar veel jonge mensen werken. Die werken niet alleen hard, maar leren ook de kneepjes van het vak door de oudere garde. Op die manier blijft het vakmanschap en dus de hoge kwaliteit behouden voor de toekomst.

 

Alles onder één dak 

Feijen Metaaltechniek, opgericht in 1963 door eerste generatie Jo Feijen, is van oudsher een echt familiebedrijf. Zoals de meeste metaalbedrijven gestart aan huis in een oude boerderij en in ruim 56 jaar uitgegroeid tot vooruitstrevende en betrouwbare toeleverancier van halffabricaten in de plaatverwerkende industrie met een breed machinepark waaronder vijf laser-, twee water- en twee buislasersnijmachines. Alles onder één dak: van schetsontwerp tot prototype en uiteindelijk tot compleet eindproduct. De familie Feijen is ruim vertegenwoordigd in het bedrijf tweede generatie John, vanaf 1980 eigenaar, met zijn vrouw Nellie en hun zoons Jan, Frank en Rik werken dagelijks samen aan de toekomst van het familiebedrijf.

 

Werken in het familiebedrijf 

Derde generatie Jan Feijen doet, zoals dat gaat in een familiebedrijf van jongs af aan al vakantie- en weekendwerk. Na zijn opleiding Werktuigbouwkunde heeft hij enkel stage buiten het bedrijf gedaan, maar verder nooit elders gewerkt. Er werken inmiddels 40 man vast personeel en vijftien jonge vakantie- / weekendkrachten, waarvan het overgrote deel in de nabije omgeving woont. Er is heel weinig verloop in het personeel en dat is wel bijzonder. Jan vertelt aan de vergadertafel in de kamer bij zijn vader John over hun aanpak, “Bij ons in het bedrijf zijn korte lijnen en niets is strikt aan richtlijnen gebonden. Iedereen kan bij mijn vader of bij een van ons binnen stappen als er iets is en dan wordt daar ook gelijk wat mee gedaan. We vinden de inbreng van de medewerkers sowieso belangrijk. Wij lopen veel over de werkvloer, maar kunnen ook niet alles zien en bedenken. Twee keer per jaar zitten we per afdeling bij elkaar om van iedereen te horen wat beter kan en moet. En dan delen wij onze visie hierop. Alleen op die manier kom je tot een optimaal resultaat.”

 

Meerdere kapiteins op het familieschip 

Met meerdere familiekapiteins op een schip zou je denken dat er regelmatig conflicten zijn, maar dat is bij Feijen Metaaltechniek totaal niet het geval. De oplossing die ze ervoor hebben is even simpel als doeltreffend. Iedere maand is er een familievergadering, waarbij ze regelmatig worden begeleid door hun accountantskantoor. Tijdens de vergadering wordt alles besproken en plannen gemaakt voor de toekomst. Zo ook voor de toekomst van de drie broers. “We hebben alle drie onze kracht en dat gaat mooi samen met waar onze passie ligt,” legt Jan uit. “Op die manier hebben we de taken goed verdeeld en vullen we elkaar optimaal aan. Frank is verantwoordelijk voor alle techniek. Als er bijvoorbeeld een nieuwe machine aangeschaft moet worden, dan zorgt hij dat we de juiste machine hebben en alles optimaal geregeld is. Rik is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en ik ben van de algemene en financiële zaken.” Daarbij verdwijnt vader John steeds meer naar de achtergrond en helpt hij zijn zoons waar hij kan. Een ideale oplossing voor iedereen. Maar John Feijen is zeker nog niet snel uit het bedrijf verdwenen vertelt hij. “Ik ben enorm trots op de jongens. Ze doen het heel goed en ik kan met een gerust hart een stapje terug doen. Maar thuiszitten ga ik zeker niet doen. Ik wil betrokken blijven zo lang als het kan.” Feijen heet naast veel investeringen in het machinepark ook geïnvesteerd in een nieuwe vrachtwagen. Daarvoor is een rijbewijs benodigd en die heeft John ook gehaald. “Zo kan ik straks ook onze plaatwerkproducten bezorgen, als ik nog minder op kantoor nodig ben.”

 

Service, ondersteuning en blijvende ontwikkeling belangrijk

Voor een bedrijf als Feijen, dat continue in ontwikkeling is, is het belangrijk dat de partners en leveranciers daar in mee gaan. In de aantal jaren dat Feijen en Widenhorn samenwerken is er al veel verbetering geweest in de software, mede op aandragen van de programmeurs Bart en John. Ze zijn goed te spreken over de ondersteuning. “Je hoeft maar te bellen en je wordt gelijk geholpen, zelfs buiten kantoortijden,” vertelt John Meijer. “Enkele maanden nadat de software hier is geïmplementeerd heb ik ook eens wat nozzles getest van Widenhorn en die waren uitstekend. En omdat de prijs ook heel scherp was, kopen we sindsdien alle laserlenzen, windows en onderdelen voor al onze lasers bij hun. Ik bestel het en de volgende dag is het in huis.”

 

Nog meer automatiseren en gezonde medewerkers

Tijdens het bezoek werd er niet alleen veel geproduceerd, maar ook veel verbouwd en uitgebouwd. Aan de kantoren en kantines werd de laatste hand gelegd. Daarbij is ook goed gekeken om de gezondheid van de medewerkers te kunnen waarborgen en verbeteren. Zo kunnen bijvoorbeeld alle bureaus in hoogte worden versteld, is alles optimaal op elkaar afgestemd en is er in de nieuwe gezonde kantine fruit beschikbaar voor iedereen. Duurzaamheid wordt ook niet vergeten, want het hele dak ligt vol zonnepanelen.

De nieuwste Adige Buislasersnijmachine, de eerste NL gespiegelde LT7 SX uitvoering zodat beide (buis)machines tegelijk beladen kunnen worden, was al vol in bedrijf en de andere buislaser werd verhuisd naar de nieuwe buislaserhal. De nieuwste 2D lasersnijmachine is een 10KW fiber die ook 24/7 kan gaan snijden aangesloten op het bestaande magazijn wat word uitgebreid tot 500 posities, waarbij later nog plaats is voor een 3de 2d laser. Deze wordt in September in gebruik genomen en ook deze zal weer volledig aangestuurd worden door de oplossingen van Widenhorn. Automatisering gebeurt ook meer en meer in de keten. Zo zal in de nabije toekomst ook vanuit Plan-de-Campagne materiaal automatisch besteld gaan worden. Het is dan de bedoeling dat de gehele voorraadwaarde direct in PROfirst inzichtelijk is met nieuwe platen en reststukken, zodat bestellen van materiaal altijd tijdig en automatisch gebeurd.

 

De toekomst van Feijen Metaal Techniek

De toekomst van het familiebedrijf ziet er goed uit. Zo wordt op dit moment het ISO 9001 certificaat behaald, omdat daar toch steeds meer vraag naar is. Daardoor kan Feijen nog verder groeien. Automatiseren is enorm belangrijk, maar een digitaal portaal, zoals ook Widenhorn beschikbaar heeft, waar klanten zelf calculatie kunnen maken staat zeker niet op de planning verteld Jan. “Wij hechten veel waarde aan direct contact met onze klanten. Want op die manier kunnen we veel meer van waarde zijn. Bovendien is het niet echt nodig, want we kunnen al razendsnel offertes maken, waarbij we dan ook nog eens in kunnen spelen op verbeteringen die we zien. Door deze samenwerking met onze klanten zijn we waar we nu zijn als bedrijf en dat gaan we in de toekomst zeker voortzetten!”

 

Ondernemen in Corona tijd

Het zijn onwerkelijke en uitdagende tijden voor alle bedrijven. Bij Feijen Metaaltechniek hebben ze er tot op heden in het bedrijf weinig last van, maar zijn er wel vele voorzorgsmaatregelen genomen. Zo zit iedereen verder uit elkaar, wordt en in shifts pauze gehouden, heeft iedereen zijn eigen bankjes en is er voldoende desinfectie voor iedereen. Dat blijven ze intern zeker zo lang volhouden als nodig. Het ziekteverzuim is sowieso heel laag en de Corona heeft dat niet verhoogd. Plaatmateriaal is nog voldoende te krijgen, maar kokers worden steeds lastiger. De aanvragen zijn wel wat minder, maar met honderden klanten is er altijd wat te doen en kan als het wat rustiger is die tijd gebruikt worden om verdere verbeteringen in het bedrijf door te voeren.

 

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden