20 augustus 2021 - 9 min leestijd

Focus op voorraadbeheersing in de verspanende industrie

In Nederland richt de verspanende industrie zich steeds meer op het maken van high-tech producten. Om aan de almaar stijgende kwaliteitseisen te kunnen voldoen, is goed gereedschap een vereiste. Gereedschapsbeheersystemen zijn daarom eigenlijk niet weg te denken, zeggen gereedschapsleveranciers Dormer Pramet, Iscar en Gühring.

“Traditioneel gezien ligt er voor vele duizenden euro’s aan verspanend gereedschap verspreid in de werkplaats. Sommige operators hamsteren zelfs op hun eigen werkplek, waar er geen zicht meer op is”, zegt Stephan van Sante, directeur bij Gühring Nederland in Eindhoven. Het van oorsprong Duitse bedrijf is gespecialiseerd in HSS- en volhardmetalen roterende gereedschappen en heeft het breedste programma aan HSS- en volhardmetalen boren op de markt. Van Sante: “HSS verdwijnt echter steeds meer naar de achtergrond. Gühring is in Europa één van de weinige fabrikanten die deze boren nog produceert.” Dat HSS naar de achtergrond verdwijnt, heeft natuurlijk te maken met de veranderende markt waarin machines dynamischer worden en de focus op procesoptimalisatie en langere standtijden ligt. “Verder zien we ook een verschuiving in de markt die wij bedienen. Eerder werd veel gereedschap geleverd aan de automotive industrie, maar de komst van de elektrische auto en de coronacrisis zorgen voor een blijvende volumedaling van zo’n 20 procent. Ondanks dat dit voor Nederland minder het geval is, zijn we genoodzaakt om ons te diversifiëren en andere markten te verkennen”, aldus Van Sante. Markten zoals de medische industrie en de voedingsmiddelenindustrie maken gebruik van andere (exotische) materialen waar het gereedschap op moet worden aangepast.

Vendingmachines

Naast het verspanen van andere materialen is het digitaliseren van processen en voorraadbeheer een van de trends in de verspanende industrie. Van Sante: “Met een toolmanagementsysteem (TMS) houd je zicht op de gereedschapsvoorraad. Het TMS wordt veelal gecombineerd met een voorinstelapparaat en een CAD-CAM-systeem dat de benodigde data naar de machine stuurt. Met behulp van deze systemen kunnen productieprocessen en bewerkingsstrategieën worden geoptimaliseerd en gestandaardiseerd.” Voor het gereedschapsbeheer levert Gühring een vendingsysteem waarmee het gereedschap kan worden uitgegeven aan de gebruiker en waarbij de voorraad continu op peil wordt gehouden. “Dit kan een open of gesloten systeem zijn, maar in principe wordt de gebruiker naar een bepaald vak gestuurd, waarbij herslepen gereedschap indien mogelijk als eerste wordt aangeboden.”Anders dan bij veel andere gereedschapsleveranciers kun je voor het herslijpen en opnieuw coaten van de gereedschappen en de productie van speciale gereedschappen voor kleine series ook lokaal bij Gühring terecht, in Eindhoven. Hierdoor kan snel een ‘special’ worden gemaakt en in het geval van herslijpen en coaten houden de klanten gereedschappen met exact dezelfde specificaties als bij aankoop. Van Sante: “Wij zijn hierin uniek als fabrikant, met als bijkomend voordeel dat ons TMS ook een herslijpmodule bevat die rekening houdt met de herslepen materialen. Als de voorraad van een bepaald gereedschap bijvoorbeeld te laag is, maar er zijn nog materialen onderweg van en naar de slijpafdeling, neemt het systeem dit mee en zal het niet automatisch nieuw gereedschap bestellen.”

Klantenbinding

De lokale productie van specials en de herslijp- en coatservice vormen volgens Van Sante een toegevoegde waarde voor klanten, aangezien zij bij één leverancier terecht kunnen en de hele product-lifecycle van het gereedschap kunnen volgen. Ook als gereedschap wordt afgekeurd voor hergebruik krijgen klanten dit gereedschap teruggestuurd, zodat voor de klant inzichtelijk is wat de standtijd van het betreffende gereedschap was. Van Sante: “Door deze extra lokale service aan te bieden, creëer je als fabrikant bovendien een langdurige relatie.” Net als Gühring streeft ook Iscar naar een goede klantrelatie. “Onze gereedschappen zijn net zo goed als die van de concurrent, anders zou je het niet je concurrent noemen. Het verschil wordt echter gemaakt door het personeel. Wij verkopen geen gereedschappen, maar een oplossing met toegevoegde waarde. We hebben een zeer ervaren en gedreven buitendienst met medewerkers die vele jaren ervaring ‘achter de machine’ hebben. Dit zorgt ervoor dat ze precies weten wat er op de werkvloer speelt. Hierdoor kunnen ze de klant snel en effectief ondersteunen”, aldus Gerard Bogaarts, directeur bij Iscar Nederland in Gouda. Wat de trends binnen de verspaningsindustrie betreft, ziet hij dat bedrijven de laatste jaren steeds meer gebruikmaken van exotische materialen en hierbij de grenzen opzoeken. Bogaarts: “Als gereedschapsleverancier is het van belang om deze trend te volgen om er in de toekomst op in te spelen.” Behalve dat ze andere materialen gebruiken, investeren klanten in nieuwe machines en software, waardoor er behoefte is aan standaardisatie en digitale beschikbaarheid van 2D- en 3D-modellen en verspaningscondities. “Om investeringskosten in kaart te krijgen, worden gereedschapsbeheersystemen steeds belangrijker. Wij bieden daarbij een matrixsysteem aan. Dit is een gesloten systeem, wat de klant in feite dwingt om het juiste gereedschap te pakken”, aldus Bogaarts.

E-commerce

Van oorsprong is Iscar Nederland gespecialiseerd in steekgereedschappen, maar het heeft zich al vrij snel uitgebreid waardoor het bedrijf nu totaalleverancier voor verspanende gereedschappen is. “Met het afsteken op draaimachines bedienden we al een heel groot deel van de markt, waardoor we al bekend zijn bij de klanten. Heel Nederland steekt met Iscar. Doordat de relatie al bestond, weten bedrijven nu ook dat ze bij ons terecht kunnen voor boren, langsdraaien en draadsnijden”, aldus Bogaarts. Om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft het bedrijf geïnvesteerd in een aantal online diensten zoals de Iscar Tool Advisor en een heel nieuwe e-commerce-omgeving. De Iscar Tool Advisor is een webbased programma waarmee de klant aan kan geven welke bewerking moet worden uitgevoerd, waarna er een advies voor zowel gereedschap als inzetwaarden uitrolt. In de e-commerce-omgeving kan de klant zelf een order plaatsen. Daarnaast biedt het platform diverse andere mogelijkheden, zoals het traceren van orders (zowel online als offline geplaatst), het inzien van de bestelgeschiedenis en het ophalen van facturen.

Klantcontact

Net als Iscar Nederland ziet Dormer Pramet zijn webshop als een mooi middel om in contact te komen met klanten. “We zijn in 2015 gestart met deze lokale webshop”, vertelt Hans van Steenis, manager bij Dormer Pramet Benelux. “Hij bestaat uit een digitale catalogus met alle benodigde technische informatie in de vorm van een kennisbank. We zien dat we met deze site goed scoren op onze vindbaarheid en werken dan ook aan een wereldwijde site waar de lokale site in op zal gaan. Aangezien we wereldwijd werken, hebben we daarbij te maken met regionale verschillen; in Amerika is het heel normaal om een open webshop te hebben terwijl alles in het oosten zo goed als gesloten is.” Als onderdeel van Sandvik is de gereedschapsleverancier de laatste jaren gegroeid door overnames. Sinds 2014 is het bedrijf totaalleverancier voor de complete verspanende industrie; van het onderhouden van spoorwegen tot het leveren aan kleine technische groothandels. Van Steenis: “Waar wij ons in onderscheiden, is de kwaliteit van het gereedschap. We willen ons ver houden van low-cost gereedschap; de Sandvik-strategie is gericht op de betrouwbaarheid, efficiency en tijdsbesparing die je hebt bij het gebruik van kwalitatief goed gereedschap.”

Flexibel produceren

De trends in de verspanende industrie verschillen volgens Van Steenis per land. Nederlandse bedrijven investeren in nieuwe machines, automatisering en robotisering, wat ook eisen stelt aan de keuze van het gereedschap. “Over het algemeen streven onze klanten naar een lange standtijd, een zo kort mogelijke productietijd en een betrouwbaar proces bij automatisering. Daarnaast worden steeds meer kleine series geproduceerd, waardoor de vraag naar flexibel inzetbaar gereedschap toeneemt. Je wil je gereedschap niet steeds hoeven omstellen. Onze nieuwe hardmetaalsoort voor draaiwisselplaten T8430 is in dat kader een goede keuze, aangezien hij extreem universeel kan worden ingezet”, aldus van Steenis. Naast kwalitatief goed gereedschap focust Dormer Pramet zich op de huidige trend om alles rondom het productieproces te digitaliseren. De systemen richten zich daarbij op data rondom het bestelproces, de voorraad, bouwmaten en verspaningscondities. Van Steenis: “Hierdoor krijgen klanten inzicht in het productieproces en kunnen onnodige kosten uit de keten worden gehaald.”

Aanwezigheid op de beurs

Gühring, Iscar en Dormer Pramet zouden alle drie aanwezig zijn geweest op TechniShow 2020 als het event was doorgegaan. Toch is het voor de gereedschapsleveranciers niet vanzelfsprekend om op de verschillende beurzen te staan. “Het deelnemen aan beurzen staat bij ons momenteel ter discussie; per beurs zal gekeken worden naar de toegevoegde waarde. Het zijn leuke evenementen en voor het onderhouden van relaties zijn beurzen goed, maar kosten/baten liggen toch wel ver uit elkaar”, zegt Van Steenis. Ook Iscar Nederland zul je niet snel meer op een beurs tegenkomen. Bogaarts: “Gereedschap en beurzen zijn niet de beste combi. Onze producten zien er op de beurs hetzelfde uit als op een afbeelding. Wil je iets kunnen tonen, dan heb je de machine erbij nodig en zelfs dan gebeurt veel achter gesloten deuren.” Om klanten op de hoogte te houden van de technologische ontwikkelingen op het gebied van verspaningsgereedschap, organiseert het bedrijf klantgerichte seminars die om de twee maanden plaatsvinden. In tegenstelling tot Iscar en Dormer Pramet is Gühring Nederland wel voornemens om weer op de verschillende beurzen te staan, zodra de coronapandemie voorbij is. “Het is wel de trend dat gereedschapsleveranciers afscheid nemen van de verschillende beurzen. Dat is jammer, aangezien het voor de markt en het uitdragen van ons vakgebied goed is om er aanwezig te zijn. Persoonlijk contact onderhouden met onze klanten is en blijft nog steeds belangrijk. Verder zorgen beurzen ervoor dat medewerkers van onze klanten de mogelijkheid krijgen om in eigen land de nieuwste productietechnologie live te zien. Daarnaast kunnen ze een leuke informatieve dag met vakgenoten beleven en met een positief gevoel naar huis gaan”, zegt Van Sante. Aangezien de beurzen vorig jaar niet door konden gaan, organiseerde het bedrijf zelf een online event: Techlight 2020. Van Sante: “Deze online beurs verving voor ons eigenlijk de EMO in Hannover, waar wij altijd onze nieuwe producten introduceren. Zo hebben we onlangs een nieuwe gespiraliseerde verzinker van Spyro Tec op de markt gebracht. Het is leuk om te zien dat er ook nog een ontwikkeling plaatsvindt voor ogenschijnlijk simpele bewerkingen en toepassingen.” Door op de verschillende beurzen te staan, hoopt Gühring bij te dragen aan het vergroten van de algemene kennis rond moderne gereedschappen. Klanten en opleidingsinstanties kunnen hiervoor ook terecht bij de Gühring Academy. Van Sante: “Met de Gühring Academy willen we investeren in kennis en opleiding, om te voorkomen dat kennis verloren gaat door een tekort aan technisch geschoold personeel.” 

Tekst: Indra Waardenburg

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden