22 mei 2025 - 2 min leestijd

Internationale projecten houden orderniveau Duitse werktuigmachinebouwindustrie op peil

In het eerste kwartaal van 2025 heeft de Duitse werktuigmachinebouwindustrie 10 procent minder orders ontvangen dan in dezelfde periode vorig jaar. De binnenlandse vraag kelderde met 30 procent, terwijl de buitenlandse bestellingen ongeveer gelijk bleven aan het niveau van 2024.

“Na een algemeen zwakke start van het jaar bracht maart een klein sprankje hoop,” zegt Dr. Markus Heering, directeur van de VDW (Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken) in Frankfurt am Main. “De orderintake steeg met 2 procent – een eerste positief signaal dat vooral voortkomt uit buitenlandse vraag, met name uit de eurozone. De Duitse thuismarkt blijft daarentegen flink achter bij de verwachtingen,” aldus Heering.

Europa bleef in het eerste kwartaal de belangrijkste afzetmarkt voor Duitse werktuigmachines. In veel kernlanden steeg de vraag merkbaar. De regio als geheel groeide met bijna een derde – zij het vanaf een laag niveau.

Ook in Azië lijkt het tij te keren. De regio liet voor het eerst weer groei zien met een stijging van 6 procent. Opvallend is de lichte groei in China, dat na een lange periode van stagnatie weer aantrekt. Daarmee heeft China de Verenigde Staten opnieuw ingehaald als belangrijkste individuele afzetmarkt.

Amerikaanse vraag wisselend

Op het Amerikaanse continent kwam het positieve momentum vooral uit Mexico. De VS lieten daarentegen een daling van 10 procent zien. “Toch blijft de situatie in essentie onveranderd: de Amerikaanse industrie heeft Duitse productietechnologie nodig voor modernisering, want geschikte binnenlandse aanbieders zijn er nauwelijks,” benadrukt Heering.

Uit een economische enquête onder werktuigmachinebouw- en componentenfabrikanten blijkt dat vooral de sectoren medische technologie en luchtvaart sterke vraag laten zien. Ook de algemene machinebouw vertoont tekenen van herstel, met bemoedigende groeicijfers in het eerste kwartaal. De grootste zorgen blijven echter bij de auto-industrie liggen, die nog altijd zwak presteert.

Heering is voorzichtig met zijn vooruitzichten: “Het is nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk – zeker gezien de toenemende internationale onzekerheden, zoals het grillige tariefbeleid van de Amerikaanse regering.” Volgens de sector vormen deze geopolitieke spanningen, samen met exportbeperkingen en hoge kosten, nog altijd de grootste obstakels voor een echte kentering.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden