10 juni 2021 - 3 min leestijd

‘Maakbedrijven weten niet hoe te beginnen met digitalisering’

De maakindustrie evolueert razendsnel. En toch is er in deze sector nog een serieuze inhaalbeweging nodig op het vlak van digitalisering. Digitale transformatie biedt enorm veel groeimogelijkheden, maar vaak weten ondernemers niet goed hoe te beginnen of waarop ze het best inzetten om zoveel mogelijk meerwaarde te creëren. Dat stellen Dewi Van De Vyver, CEO van het Belgische digitaal transformatiebedrijf Flow Pilots, en Carine Lucas van de eveneens Belgische technologiefederatie Agoria nemen de belangrijkste digitale trends binnen de maakindustrie onder de loep.

De eerste trend is dat iedereen wel weet dat digitale transformatie belangrijk is, maar lang niet iedereen begrijpt wat die term precies inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Digitale transformatie is meer dan een blad papier digitaal maken. Het betekent een echte meerwaarde creëren. Er is volgens het duo een enorme stroom aan providers, die allemaal inspelen op een ander digitaal facet. Daardoor zien maakbedrijven door de bomen vaak het bos niet meer. Het is belangrijk dat digitale transformatiebedrijven heel duidelijk toelichten wat ze precies doen en voor wie, en welke expertise ze te bieden hebben. Dat helpt maakbedrijven voor de juiste oplossing te kiezen.

“Digitalisering is zo’n breed woord dat mensen vaak niet weten wat het allemaal voor hun bedrijf kan doen. Als technologiefederatie hebben we DigiConnect ontwikkeld om te tonen wat digitalisering kan betekenen, om de markt in kaart te brengen en vraag en aanbod te matchen”, zegt Carine Lucas, Expert Innovation bij Agoria.

Daarnaast beseffen directeuren van maakbedrijven dat digitale transformatie een must is. Dat heeft de Covid-pandemie pijnlijk duidelijk gemaakt. ‘Elk zijn pc met vaste lijn’ werkt gewoon niet als iedereen thuis aan de slag gaat. Wegens de ineens veranderde situatie moesten veel bedrijven in sneltempo digitaliseren. Daardoor zijn afdelingen waar dat het prangendst was, zoals sales en back office, de laatste maanden wél getransformeerd in heel wat maakbedrijven. Maar in onzekere coronatijden blijven velen vaak twijfelen, waardoor de transformatie uitblijft in de domeinen waar die het meest meerwaarde kan opleveren.

Zo blijkt uit onderzoek van The Work Survey dat volgens 61% van de leidinggevenden hun bedrijf nog altijd niet over een volledig geïntegreerd systeem voor het beheer van digitale workflows beschikt. En 94% heeft nog altijd offline workflows zoals functioneringsgesprekken, zakelijke contracten en het goedkeuren van andere documenten. 

Heel wat bedrijven kiezen voor zogenaamde off the shelf platformen omdat ze goedkoop en low risk zijn. Die vereenvoudigen een aantal processen, maar bieden eerder beperkte functionaliteiten. Bedrijven werken zo op den duur soms met een veelheid aan platformen die zelfs een stuk overlappende services bieden, maar nooit het totaalpakket coveren en samen toch een behoorlijk budget vertegenwoordigen. In dat geval kan een op maat gemaakt platform dat precies doet wat het moet doen, meer soelaas bieden.

Dewi Van De Vyver, CEO Flow Pilots: “Het is belangrijk dat bedrijven in zee gaan met een digitaliseringspartner die hun bedrijfscultuur kent. Een partner die dichtbij is, kort op de bal kan spelen en het hele digitaliseringsproces op de voet kan volgen”.

Foto: Dewi Van De Vyver, CEO Flow Pilots

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden