Overbelasting van het stroomnet wordt een steeds groter probleem, ook voor de industrie. Zo staan in Utrecht, Gelderland en Flevoland inmiddels duizenden grootverbruikers van stroom op de wachtlijst voor een nieuwe of zwaardere netaansluiting. In een poging netcongestie tegen te gaan, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maatregelen aangekondigd waarmee grootverbruikers worden gestimuleerd om het stroomnet niet of minder te belasten tijdens piekmomenten.
De besluiten van de ACM maken onderdeel uit van een breder maatregelenpakket dat eerder dit jaar werd aangekondigd. Het eerste besluit houdt in dat grootverbruikers die zijn aangesloten op het landelijke hoogspanningsnet van TenneT vanaf 1 januari 2025 een korting op hun tarief krijgen als ze weinig stroom gebruiken tijdens ‘spitsmomenten’. Dat zijn de periodes op een dag waarop de stroomvraag en het -aanbod dusdanig uit balans zijn, dat het elektriciteitsnet het niet aankan. Grootverbruikers die hun aansluiting op die momenten wel maximaal gebruiken, betalen daar juist meer voor.
Daarnaast kunnen netbeheerders vanaf 1 april 2025 contracten aanbieden waarbij grootverbruikers in ruil voor een lager tarief hun aansluiting helemaal niet mogen gebruiken tijdens drukke uren op het net. Dit soort contracten is volgens de ACM aantrekkelijk voor bedrijven die hun gebruik goed kunnen regelen. Grootverbruikers op regionale netten met zo’n contract kunnen hun aansluiting dan alleen gebruiken tijdens afgesproken uren (tijdsblokgebonden contract). Voor grootverbruikers die zijn aangesloten op het hoogspanningsnet geldt dat ze met de nieuwe contractvorm tenminste 85 procent van de tijd hun aansluiting kunnen gebruiken (tijdsduurgebonden contract).
De ACM verwacht dat er de komende jaren meer maatregelen nodig zijn om flexibel gebruik van het stroomnet te stimuleren. Daarom heeft de organisatie uitgangspunten vastgesteld voor toekomstige aanpassingen van de tariefstructuren. Een voorbeeld van dit soort nieuwe tariefstructuren is de invoering van een invoedingstarief. Daarbij moeten aansluitingen die elektriciteit aan het net leveren, meebetalen voor het transport van elektriciteit. Op dit moment worden de kosten voor transport alleen door afnemers betaald.
TUWI en RAS gaan samenwerken. RAS Reinhardt Maschinenbau GmbH, al meer dan 85 jaar een bedrijf in de wereld van …
Vanaf 1 februari is Promas de exclusieve importeur voor SHW machines in de gehele Benelux. SHW Werkzeugmaschinen GmbH is een …
Het elektriciteitsnet groeit niet snel genoeg mee met de groeiende vraag naar elektriciteit. Nederlandse bedrijven en netbeheerders vrezen daarom vanaf …
Na een succesvolle samenwerking in 2024 hebben HSG Laser en Landré een meerjarige exclusieve dealerovereenkomst gesloten voor de Benelux. Deze …