24 september 2019 - 3 min leestijd

Onzekerheid, digitalisering en automatisering op EMO Hannover 2019

Afgelopen zaterdag sloot EMO Hannover 2019 na zes dagen beurs haar deuren. In totaal bezochten ongeveer 117.000 bezoekers uit 150 landen ’s werelds grootste vakbeurs voor de metaalbewerkende industrie. De stemming in de hallen was over het algemeen positief, maar hier en daar werden ook zorgen uitgesproken over de economische verwachtingen en dan met name met betrekking tot de Duitse automobielindustrie. Duidelijk is dat digitalisering en automatisering momentum verzamelen.

Exposanten met een breed klantenbestand waren tevreden over het verloop van de beurs. Andere bedrijven met een sterkere focus op de automobielindustrie leken minder optimistisch te zijn over de situatie. “Bedrijven zijn duidelijk terughoudender om zich te committeren, gezien de algemene onzekerheid over waar de markt naartoe gaat“, merkte Dr. Roland Feichtl, president van CECIMO op. Ook bij de beursorganisatie van EMO Hannover was er enige bezorgdheid over het economische nieuws, omdat veel bedrijven hun reisbudgetten aan het verlagen waren. Toch was het percentage eindbeslissers onder de beursbezoekers ongeveer even hoog als twee jaar geleden, op 58 procent. Ongeveer de helft hiervan had investeringsplannen, en voor buitenlandse bezoekers was dit cijfer zelfs nog hoger, met meer dan 62 procent. 25 procent van de aanwezigen plaatste daadwerkelijk bestellingen tijdens de beurs of is van plan dit in de nabije toekomst te doen.

 

Digitalisering verzamelt momentum

De nadruk van bezoekers lag op uitbreiding en vervanging van investeringen in flexibele productie, productiemachines, gereedschappen, digitalisering en automatisering. Met name in die laatste twee topics is veel nieuws te vinden. Waar twee jaar geleden op elke stand nog met grote banners ‘Industry 4.0’ werd aangeprezen, was dat nu opvallend afwezig. Een teken dat de industrie inmiddels op de hoogte is van de mogelijkheden van digitalisering. Containerbegrip Industry 4.0 heeft nu plaatsgemaakt voor IoT-platforms, apps, Digital Twins, kunstmatige intelligentie (AI) edge- en cloud computing en natuurlijk de nieuwe standaard voor machineconnectiviteit umati. Tijdens de EMO werd voor het eerst umati grootschalig gepresenteerd. De complete beurs was opgezet als een grote umati-showcase, met 110 machines van 70 internationale bedrijven en partners, waarmee voor het eerst werd aangetoond dat de universele interface tussen machines en IT-systemen voor alle productsoorten kan werken.

 

Automatisering zover het oog reikt

Een trend die al een aantal jaar doorzet is automatisering. Of het nou robotbelading, gantrybelading, palletautomatisering of autonome transport systemen zijn: het was te zien op EMO Hannover. Een trend is dat machinebouwers tegenwoordig met hun eigen automatiseringsoplossingen komen, waardoor er op de EMO aanzienlijk meer automatisering te zien was dan voorgaande edities. DMG Mori is hier een mooi voorbeeld van. In hal 2 presenteerde het bedrijf 29 automatiseringsoplossingen. Een primeur was het resultaat van een samenwerking met Jungheinrich. Samen hebben de bedrijven een autonoom transportsysteem ontwikkeld voor een geautomatiseerde materiaalstroom. Het transportsysteem is een soort van heftruck dat als een AGV (Automated Guided Vehicle) automatisch het beladen en ontladen van werkstukpallets uitvoert. Elders op de beurs waren er meer exposanten die AGV’s gebruikten als automatiseringsoplossing. Op de stand van Makino en Doosan werden bijvoorbeeld AGV’s ingezet voor het vervoer van werkstukken tussen machines en meetsystemen.

 De volgende EMO vindt van 4 t/m 9 oktober plaats in Milaan.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden