Het jaar 2024 verloopt voor VDL Groep minder dan het voorbije jaar. Gebeurtenissen die direct impact hebben op het resultaat komen samen, zoals de verdere afbouw bij VDL Nedcar, tegenwind door uitgestelde leveringen bij de divisie Bussen, vertragingen in de markt en verhoogde kosten (loon, rente, wetgeving). De gecombineerde omzet is gedaald. Positief is dat, exclusief de divisie Autoassemblage, sprake is van lichte omzetstijging. In het tweede halfjaar van 2024 zal de omzet in lijn liggen met de omzet in de eerste zes maanden. Het resultaat zal, naar verwachting, eerste stappen van herstel laten zien.
Na de eerste zes maanden van 2024 bedraagt de gecombineerde omzet 2,1 miljard euro (eerste halfjaar 2023: 3,2 miljard euro). Exclusief Autoassemblage is dat een stijging van 2,4 procent en inclusief deze divisie is sprake van een daling van 34 procent. Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2024 uitgekomen op 3,3 miljoen euro. Vorig jaar was dat 42 miljoen euro. De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is sinds dit kalenderjaar iets gestegen en staat op 1.885 miljoen euro in week 35. Het aantal medewerkers is sinds het begin van 2024 gedaald met ongeveer 900 naar 14.356 collega’s.
‘Bewogen eerste halfjaar’
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “We hebben een bewogen eerste zes maanden achter de rug, onder meer door de ontwikkelingen bij VDL Nedcar, de naweeën van de vertraagde leveringen van onze bussen en door de overname van onderdelen van Van Hool. Door het wegvallen van activiteiten bij VDL Nedcar wisten we dat we in omzet flink zouden gaan terugvallen. Exclusief VDL Nedcar is in het eerste halfjaar van 2024, vergeleken met 2023, echter sprake geweest van lichte omzetgroei. Doordat we goed voorgesorteerd zijn in onze groeimarkten blijft onze orderportefeuille, ondanks terughoudendheid in de markt, op een hoog niveau.”
Toeleveringen
De omzet van de divisie Toeleveringen is van 1.321 miljoen euro medio vorig jaar gestegen naar 1.393 miljoen euro. Deze stijging van 5 procent is te verklaren doordat werkmaatschappijen die actief zijn in deze divisie goed gepositioneerd zijn in VDL’s groeimarkten (Hightech, Mobility, Energy, Infratech en Foodtech). De inzet op hoogwaardige innovatie en langdurige, stabiele relaties met klanten en andere partners hebben ervoor gezorgd dat we, naast productie, steeds vaker in de gelegenheid worden gesteld om ook te ontwikkelen voor onze klanten. Klanten, die worstelen met geopolitieke uitdagingen, worden bediend doordat VDL Groep gevestigd is op de drie belangrijkste continenten. De stagnatie in sommige sectoren wordt gebruikt om processen verder te verbeteren en toeleveringsketens verder te versterken. De divisie Toeleveringen is winstgevend.
Autoassemblage
De omzet van VDL Nedcar bedroeg vorig jaar na twee kwartalen 1.262 miljoen euro en is teruggelopen naar 176 miljoen euro. Het eerste halfjaar van 2024 heeft bij VDL Nedcar in het teken gestaan van het beëindigen van de grootschalige autoproductie voor derden en de als gevolg daarvan afbouw van medewerkers. De divisie Autoassemblage is verlieslatend.
Op het terrein in Born wordt werk gemaakt van de transitie naar een brede ontwikkel- en maakpartner. Diverse duurzame mobiliteitsoplossingen, zoals de assemblage van batterijpakketten in het Mobility Innovation Centre en de assemblage van voertuigen en zogeheten pre-delivery inspecties voor verschillende opdrachtgevers bij VDL Special Vehicles, krijgen steeds meer vorm. Met overheden vinden gesprekken plaats over het in Born bedienen van andere industrieën.
Bussen
De omzet van de divisie Bussen is met 14 procent gedaald, van 153 miljoen euro een jaar geleden naar 132 miljoen euro. De belangrijkste verklaring hiervoor zijn de naweeën van de uitdagingen in toeleveringsketens die tot vertraging in de levering van voertuigen hebben geleid. Inmiddels zijn de leveringen op gang gekomen. Ook internationaal zijn steeds meer nieuwe elektrische stadsbussen – de nieuwe generatie VDL Citea – in het straatbeeld te zien, onder andere in België, Duitsland en Finland. De komende periode zal VDL Bus & Coach zich richten op het verder inlopen van de achterstanden in de leveringen. Op het gebied van touringcars komt de lancering van de derde generatie VDL Futura dichterbij. Dit zal in 2025 plaatsvinden. De divisie Bussen is verlieslatend.
De Europese bussenindustrie heeft het al tijden moeilijk. Zeker in dat licht is de overname van onderdelen van de gefailleerde Vlaamse bussenproducent Van Hool een in het oog springende ontwikkeling geweest in het eerste halfjaar. Dat VDL onderdelen van Van Hool heeft overgenomen, heeft met drie elementen te maken: een aantal van de producten van Van Hool vult het productportfolio van VDL Bus & Coach goed aan, via de Amerikaanse distributeur ABC Companies wordt langjarig toegang verkregen tot de Noord-Amerikaanse markt en de Van Hool-bussenfabriek in Noord-Macedonië, waar de bussen voor Noord-Amerika worden geproduceerd, is interessant vanwege de expertise en competitiviteit waarmee VDL Bus & Coach verder kan worden versterkt. De focus ligt op de touringcar-activiteiten van Van Hool. OV-bussen worden door VDL Bus & Coach geproduceerd in Roeselare en Valkenswaard. Met de overname van onderdelen van Van Hool zijn 1.600 banen in de Europese bussenindustrie gered. Daarmee is deze overname, op het vlak van werkgelegenheid, de één na grootste in de geschiedenis van VDL Groep.
Eindproducten
De VDL-bedrijven die onderdeel zijn van de divisie Eindproducten hebben in het eerste halfjaar van 2024 gezamenlijk 432 miljoen euro omgezet, ten opzichte van 437 miljoen euro in dezelfde periode van 2023. Deze stabilisatie laat zien dat de bedrijven in deze divisie – ondanks uitdagende externe omstandigheden, zoals vertraging in de markt – over de volle breedte goed zijn gepositioneerd. De divisie Eindproducten is winstgevend.
Ondanks stagnerende marktontwikkelingen zijn de verwachtingen dat het resultaat in het tweede halfjaar van 2024 herstel zal laten zien en dat de omzet ongeveer gelijkwaardig zal zijn aan de omzet in het eerste halfjaar. Door alle uitdagingen wordt, ten opzichte van 2023, exclusief de divisie Autoassemblage, een lichte omzetgroei voorzien van 0 tot 5 procent.
Aanstaande woensdag 16 oktober vindt de Dag van de Oppervlaktetechnologie plaats in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Dit evenement staat volledig …
In een tijd waarin technologische ontwikkelingen en economische uitdagingen elkaar in hoog tempo opvolgen, wordt de rol van goed opgeleide …
De Duitse industriële productie steeg in augustus met 2,9 procent. Dit onverwachte herstel volgt op een periode van krimp en …
Electrotool is een hernieuwde samenwerking aangegaan met Cosen Saws uit Taiwan. Voor Noordwest-Europa zullen de Cosen bandzaagmachines op voorraad worden …