2 mei 2017 - 2 min leestijd

Lubo International gaat samenwerking aan met multinational bevestigingsmaterialen WASI

Het Nederlandse Lubo International en WASI, een van de grootste groothandels in RVS bevestigingsmaterialen ter wereld, gaan een samenwerking aan. Na uitgebreide technische beproeving heeft Wasi Lubo Lubrication bestempeld tot dé oplossing voor koudlas.

 

Volgens Wasi is Lubo Lubrication zowel economisch als veelzijdig. Daarnaast is het een zeer milieuvriendelijke oplossing, aldus het Duitse bedrijf. Voor oprichter en CEO van Lubo Lubrication, Peter de Bruine, is het samenwerkingsverband een bevestiging van de kwaliteit van zijn product.

“We hebben met Lubo Lubrication zelf een oplossing ontwikkeld voor het probleem van koudlas. Ons product maakt montagepasta overbodig”, zegt De Bruine. Zijn product is vanwege het innovatieve karakter genomineerd voor de prestigieuze TechniShow Award 2016. “Wasi is binnen het wereldwijde Würth concern dé RVS specialist”, weet De Bruine. “Dat zij ons erkennen is een opsteker.”

 

‘Vreten’

Het optreden van koudlas oftewel ‘vreten’ bij roestvast stalen (RVS) verbindingen is een oud en bekend probleem. Op het moment dat een RVS bout in tapgaten of moeren wordt geschroefd ontstaat een dusdanige wrijvingswarmte dat versmelting plaatsvindt. Dit leidt tot het massaal gebruik van montagepasta en hoge reparatiekosten bij ‘vreters’.

Traditioneel hebben inkopers in de bouten- en moerenwereld daar weinig last van hoewel ze zelf massaal tubes en potten montagepasta inkopen. De productie en werkplaats collega’s zien hun kostbare uren echter verdampen aan het aanbrengen van montagepasta en het weer schoonmaken van gereedschappen en machines. Ook wordt kostbare tijd verspild doordat accuboormachines of luchtsleutels een te hoge aandraaisnelheid geven en dus grote kans op vreten. In geval van koudlas komt daar reparatietijd aan boren, tappen en slijpen bij.

Nadat Lubo International haar lubricant op de bout heeft aangebracht, verkeert de Lubo Lubricant in een droge, vaste toestand en heeft de bout een RVS uitstraling. Op het moment dat de wrijvingswarmte optreedt, smelt de Lubo en doet haar smerende werking. Meteen daarna is de Lubo weer in vaste toestand terug en klaar voor de volgende wrijving. Hiermee treedt geen koudlas meer op, wordt significant bespaard op monteursuren en kan men op hoge snelheid monteren. Voorbeelden in de praktijk tonen aan dat met deze besparing men feitelijk (grotendeels) gratis RVS bouten koopt. Daarnaast is Lubo FDA compliant wat in vele RVS omgevingen een vereiste is.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden