2 mei 2017 - 4 min leestijd

TechniShow overtreft in alle opzichten verwachtingen

TechniShow 2016 is een groot succes geworden. Meer bezoekers, hogere waardering van exposanten en hogere waarderingscijfers van bezoekers. Brand Manager Gert Jan Braam van Jaarbeurs constateert dat vanaf dag één sprake is geweest van een positieve sfeer. TechniShow 2016 trok 42.396 bezoekers, vijf procent meer dan twee jaar geleden.

 

Directeur Chantal Baas van FPT-VIMAG, merkeigenaar TechniShow, is opgetogen over het resultaat. Ze zegt: “TechniShow is een sterk merk, het succes van deze editie van de vakbeurs toont dat wederom. Als brancheorganisatie zijn we daar heel trots op. Samen met onze partner Jaarbeurs werken we iedere keer keihard voor dit resultaat. TechniShow laat de kracht van de productietechnologie in brede zin zien, de vakbeurs heeft in combinatie met de multi-media aanpak via TechniShow Magazine een nieuwe dimensie gekregen.”

Ze vervolgt: “Onze uitgever heeft mede bijgedragen aan dit succes. Met name onze leden maar ook alle andere exposanten profiteren hier maximaal van. Natuurlijk gaat het goed met de Nederlandse maakindustrie, maar met onze samenwerkingspartners weten we TechniShow tot een nog hoger niveau te tillen; het concept van de TechniShow is verder verbeterd, ook dit aspect zien we terug in de resultaten en in de waarderingscijfers van exposanten en bezoekers.”

Exposanten zijn meer dan tevreden. Zij drukten dit uit in het rapportcijfer 7.5, een stuk hoger dan de vorige editie. Zij spreken van een TechniShow die de verwachtingen heeft overtroffen. “‘Veel concrete businessleads”‘, “‘Goede zaken gedaan”‘, “‘Veel nieuwe interessante contacten gelegd”‘ zijn veelgehoorde uitspraken.

 

Herkomst bezoek

De uitspraken zijn in lijn met het onderzoek van Jaarbeurs naar de herkomst van het bezoek. Hieruit blijkt dat bijna de helft van het bezoek verantwoordelijk is voor het nemen van investeringsbeslissingen. Een derde van het bezoek is lid van de directie. Bezoekers gaven de beurs een 7.6 als waardering. 82 procent gaf aan met name zeer tevreden te zijn over de compleetheid van het expositieaanbod. In totaal telde TechniShow 420 exposanten, 5 procent meer dan de vorige editie.

De interesse van bezoekers ging met name uit naar verspanende techniek (50%), op een gedeelde tweede plaats met ieder 23% niet-verspanende techniek, machinegereedschappen en 3D-Printing, gevolgd door robotica en productieautomatisering (22%).

André Gaalman, toekomstig voorzitter FPT-VIMAG: “Ik ben blij met het verloop van de beurs. TechniShow heeft eens en te meer bewezen een ideaal platform te zijn voor concrete new bussiness, als ook voor het onderhouden van relaties en het netwerk in de maakindustrie.”

 

TechniShow Innovatie Awards 2016

Aan de vooravond van de beurs werden onder grote belangstelling de TechniShow Innovatie Awards en ESEF Awards 2016 uitgereikt door Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter FME en Fried Kaanen, voorzitter Koninklijke Metaalunie.

De robotbesturing Romias-MI van Romias heeft de platina TechniShow Innovatie Award 2016 in de wacht gesleept. De gouden en zilveren onderscheiding gingen respectievelijk naar Tuwi voor de zwenkbuigmachine Schröder Powerbend en het robotprogrammeersysteem van Exner. Ook het publiek kon een stem uitbrengen op een van de genomineerden. Publiekslieveling was de robot CR-35iA van Fanuc.

 

Thema’s uitgewerkt

De beurs kende twee in het oog springende thema’s: Smart Industry en 3D-printing. Rond deze thema’s werden verschillende activiteiten ontwikkeld. Smart Industry werd tijdens de officiële opening belicht door Egbert-Jan Sol, Chief Technology Officer van TNO. Daarnaast waren er druk bezochte ontbijtseminars Smart Industry op TechniShow en dagelijkse lunch & learnsessies Smart Industry op ESEF.

Veel exposanten besteedden aandacht aan 3D-printing. Op de vrijdag was er bovendien een druk bezocht congres ‘3D-Printing: de praktijk in de keten’. Hier werden alle aspecten van 3D-Printing belicht, variërend van de techniek en engineering tot de juridische aspecten en nieuwe businessmodellen.

Gert Jan Braam van Jaarbeurs: “We leggen onze beursconcepten langs de lat van aanbod, inhoud en beleving. In vergelijking met de vorige editie is het aanbod van exposanten vergroot, hebben we inhoudelijk invulling gegeven aan actuele thema’s en hebben we veel beleving toegevoegd aan de beurs.”

Chantal Baas: “Als FPT-VIMAG hebben we zwaar ingezet op deze belevingsaspecten. Zo was er een omvangrijk Toekomstplein in hal 9, een verbindingsdokter in hal 10, een Smart Industry plein in hal 11 en waren verspreid over de andere hallen Trend & Innovaties zones geplaatst. Allemaal onder het motto “De TechniShow brengt u verder”. Terugkijkend kunnen we constateren dat hiervan een grote aantrekkingskracht is uitgegaan.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden