12 februari 2021 - 10 min leestijd

Sleutelen met een Amerikaans dragracingteam

Racers zijn ingenieurs, en precisietechnologie geldt voor alles wat ze doen. Deze expertise en de juiste gereedschappen stellen hen in staat de juiste nauwkeurigheids- en kwaliteitsniveaus te behalen bij het bouwen van nitro motorblokken voor dragracing die 11.000 pk produceren. Sinds twee jaar gebruikt Don Schumacher Racing (DSR) Sandvik-tools. 

Don Schumacher Motorsports (DSM) – een Amerikaans race-team – heeft kreeg het ISO 9001:2015 certificaat. Daarnaast kreeg het team haar 350e overwinning in de laatste ronde van de Lucas Oil National Hot Rod Association (NHRA) Summernationals op de Lucas Oil Raceway in Brownsburg, Indiana, VS. Coureur Matt Hagan geeft aan dat hij de juiste bewerkingsgereedschappen nodigheeft om deze doelstellingen te ondersteunen, en daarom nam het bedrijf contact op met Sandvik Coromant.

Hagan racete naar de overwinning in zijn dragracer, of Funny Car, welke van nul naar 330 mijl per uur kan racen in minder dan 3.7 seconden. Zijn overwinning viel ook toevallig samen met de 50e verjaardag van de legendarisch overwinning op Indianapolis in 1970 van de Don Schumacher, de oprichter van het bedrijf.

Heden ten dage heeft DSR haar positie verstevigd als een van de elite teams van de autosport. Alle vier van DSR’s Dodge Charger SRT Hellcat bestuurders hebben tenminste twee overwinningen op hun naam staan van de negen races die tot nu toe hebben plaatsgevonden in 2020. DSR is het enige team in de geschiedenis van de NHRA dat ongeslagen is in 12 opeenvolgende races in één enkele categorie, daterend uit oktober 2019. Eerder al haalde DSR het record voor opeenvolgende overwinningen in een enkele klasse met 10 races in het seizoen 2017 met dezelfde bestuurdersgroep.

Ondertussen behaalde DSR ook overwinningen achter de schermen, met name bij DSM Precision MFG, dat zich ook bevindt in Brownsburg. Een recente mijlpaal werd behaald in 2018, toen het bedrijf de ISO 9001:2015 certificering behaalde voor de erkenning van haar kwaliteitsmanagement- en duurzaamheidsinitiatieven. De benchmark laat ook zien dat de bedrijfsvoering van het bedrijf in lijn is met de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties (VN). 

De andere overwinning van de werkplaats was die tegen de uitdagingen van COVID-19. In slechts twee jaar heeft de werkplaats — opgericht in 2005 met als enige doel het ondersteunen van het dragraceprogramma van het bedrijf — met succes gediversifieerd in een reeks nieuwe sectoren. Deze omvatten defensie, lucht- en ruimtevaart en commerciële toepassingen. 

Diversificatie is een echt doel voor fabrikanten in 2020. Pricewaterhouse Coopers’ (PwC) recente COVID-19 rapport: Wat het betekent voor industriële productie adviseren ze bedrijven om uit te breiden naar nieuwe sectoren en te profiteren van nieuwe inkomensstromen, hetzij omdat ze hiertoe worden gedwongen door ter ziele gegane markten of omdat ze simpelweg een kans zien. 

Nu, zegt Chad Osier, Vice President bij DSM, is de Brownsburg werkplaats de enige in haar soort in de Midwest die een dergelijke hoge mate aan precisietechnologie biedt voor zo een breed scala aan sectoren. 

“Nu kunnen we diezelfde nauwkeurigheid ook toepassen op concurrerende kwaliteit en schaalbare oplossingen voor defensie, lucht- en ruimtevaart, commerciële toepassingen, motorsport- en automotive industrieën.”

Nauwkeuriger

Maar hoe heeft DSM dit alles in zo’n korte tijd gerealiseerd, en wat kunnen andere fabrikanten hiervan leren? Het blijkt dat een groot deel van het antwoord ligt in DSM’s keuze van bewerkingsgereedschappen. De naam van de door hun gekozen partner voor gereedschappen heeft op de zijkant van Hagan’s Funny Car gestaan tijdens het raceseizoen van 2017, en is nu te zien op de Top Fuel dragster die wordt geracet door Hagan’s teammate, Tony Schumacher — de zoon van Don Schumacher. De sponsor is Sandvik Coromant, in combinatie met de bewerkingsmachinefabrikant Okuma America. 

“We zijn natuurlijk bezig met racen,” zegt Osier, “maar ons doel is ook om winst te maken. Gereedschapsslijtage is daar een groot deel van. We willen ervoor zorgen dat we de hoeveelheid afval en afkeur zoveel mogelijk minimaliseren. De gereedschappen en de apparatuur die we van Sandvik Coromant gebruiken gaat hand-in-hand met de manier waarop wij werken.”

DSM’s relatie met Sandvik Coromant is begonnen in 2012. Succesvolle projecten waren onder andere het helpen van de klant bij het verplaatsen van de productie van aluminium motorblokken naar de eigen locatie. Hierdoor was men in staat nauwkeurigere en beter presterende componenten te produceren die zorgen voor overwinningen bij evenementen zoals de Gatornationals.

DSM zocht toen hulp van Sandvik Coromant met haar doel om, zoals Osier het beschrijft, een “werkplaats voor algemene techniek” te worden. Dat wil zeggen, men is in staat projecten te realiseren die variëren van kleine specialistische bevestigingsmiddelen en de juiste massa nitro motorblokken, tot maatwerk aluminium componenten voor defensie en lucht- en ruimtevaart. Van het snel prototypes maken tot serieproductie. 

“Wanneer je voor wat dan ook van een externe partner afhankelijk bent, speelt vertrouwen een rol”, zegt Osier. “Sandvik Coromant heeft consistente producten die van hoge kwaliteit zijn en lang mee gaan. Het biedt de technische ondersteuning waardoor wij elk project aan kunnen.”

Brian Flores, Channel Manager voor het Oosten van de VS bij Sandvik Coromant, is het daarmee eens: “We helpen DSM op verschillende manieren, van de ondersteuning van lokale vertegenwoordigers tot het helpen van de automotive specialisten van DSM en procesverbeteringsexperts. Dit houdt ondermeer in dat we nauw samenwerken met het team van gespecialiseerde programmeurs om precisiecomponenten zoals zuigerkoppen of motorblokken te ontwikkelen uit moeilijk te bewerken massieve aluminium blokken.”

“Deze bewerkingsprocessen zijn uiterst complex,” legt Flores uit. “Sandvik Coromant’s gereedschappen worden gebruikt in de door Okuma America vervaardigde draaibanken en freesmachines welke ons in staat stellen de bewerkte componenten in de noodzakelijke kwaliteitsstandaarden te verkrijgen. Hier is waar minder snel slijtende gereedschappen van doorslaggevend belang blijken.”

Eigenschappen

Voor deze toepassingen vertrouwt DSM op gereedschappen, zoals de CoroMill® 390 hoekfrezen, die zijn ontworpen voor veelzijdigheid, met de mogelijkheid voor hellend frezen voor gemengde productie. Met licht snijdende wisselplaatgeometrieën is de hoogwaardige CoroMill® 390 ontworpen voor lage snijkrachten en trillingsvrije bewerken, voor het veilig frezen in alle materialen. 

Deze eigenschappen zijn met name gunstig bij het bewerken van aluminium, dat de neiging heeft te bewegen wanneer agressieve, diepe radiale snedes worden gebruikt bij hoge snelheden — vanwege de hoge stress-niveaus van het materiaal. Sandvik Coromant werkt uitgebreid samen met de CAD-ontwerpers van DSM. 

“Het komt neer op kwaliteit en de aandacht voor detail, of het nu een tekening is voor een motorblok of een component voor de lucht- en ruimtevaart,” zegt Osier. “Dat waarborgt dat we de technische expertise hebben om de kwaliteit te leveren die de lucht- en ruimtevaartindustrie nodig heeft. We hebben ook de juiste apparatuur en gereedschappen nodig om dat te doen.”

Dus daarmee is de kwaliteit en precisie gewaarborgd, maar hoe zit het dan met duurzaamheid? Om te voldoen aan de ISO 9001:2015 norm, moet een bedrijf haar capaciteiten aantonen op twee belangrijke gebieden. Ten eerste, haar vermogen om consistent producten en diensten te leveren die voldoen aan de geldende wettelijke en reglementaire vereisten. 

Ten tweede het verbeteren van de klanttevredenheid door het systeem toe te passen. Voor de werkplaats is dit inherent gekoppeld aan het kwaliteitsmanagementsysteem van DSM, maar het staat ook gelijk aan duurzaamheid. 

Hiervoor maakt DSM ook gebruik van de CoroMill® 790 frees voor ISO N materialen, ontwikkeld voor uiterst precies werk. De CoroMill® 790 frees is een “superverwijderaar” waarvoor een doelmatige spaanverwijdering een integraal onderdeel is voor het verkrijgen van de kwaliteit van het bewerkte product. 

“We zijn op zoek naar gereedschappen die consistente en herhaalbare componenten produceren en onze hoeveelheid afkeur en cyclustijd minimaliseren,” legt Osier uit. “Dus de grootste vraag die ik krijg omtrent duurzaamheid is hoe we in staat zijn onze productie te maximaliseren en onze afkeur te reduceren in geautomatiseerde processen.” 

“Dit vormt een echte uitdaging bij het produceren van aluminium racemotoren,” voegt Flores daar aan toe. “De hoeveelheid verspaand materiaal is echt verbazingwekkend. Het vereist zeer intensieve en specifieke programmeringstechnieken en paden. Dat is waar ik geloof dat Sandvik Coromant echt uitblinkt, door DSM te helpen om de meest productieve manier te vinden om deze onderdelen te benaderen.”

Als een high-tech werkplaats begrijpt DSM dat gereedschapsslijtage verder gaat dan de gereedschappen en ook effectieve bewaking omvat om deze optimaal te benutten. Om dit te bereiken maakt DSM gebruik van Sandvik Coromant’s CoroPlus® Machining Insights platform, een uitbreiding van de CoroPlus-set van connectiviteitssoftware van het bedrijf. Het platform is ontworpen om fabrikanten een beter inzicht te geven in CNC-machines en bewerkingsprocessen. Daarnaast kon de werkplaats het systeem naadloos integreren in haar bestaande enterprise resource planning (ERP) systeem.

“We zijn in staat om de prestaties van de gereedschappen te volgen, hetgeen ook belangrijk is,” zei Osier. “De gereedschappen en de apparatuur werken nauw samen met onze automatiseringstechniek. Deze high-tech benadering geldt niet alleen voor gereedschappen maar ook voor training. Sinds 2016 exploiteert Sandvik Coromant een 464 m2 grote speciale trainingsfaciliteit op de werkvloer van DSM’s, hetgeen de relatie tussen de twee bedrijven symboliseert. Trainees krijgen een praktische ervaring met moderne machines, gereedschappen en technieken en DSM fungeert als gastheer van Sandvik Coromant’s klanten in de regio. 

Het is een uitstekend samenwerkingsverband en wederzijds voordelig voor beide bedrijven — ook omdat we dieper doordringen in de lucht- en ruimtevaart-, automotive- en defensie-industrieën,” zegt Osier. “Het heeft Sandvik Coromant ook getoond aan onze eigen grote primaire klanten, zodat zij uit eerste hand de voordelen en waarde van Sandvik Coromant producten kunnen ervaren.” 

Osier schat dat DSM’s productie nu ongeveer 50-50 is verdeeld tussen race-verplichtingen en haar algemeen fijnmechanische contracten. De fabrikant zal dit blijven stimuleren, inclusief het investeren in 3D metaalprinters. Het is ook van plan haar trainings- en opleidingscentrum uit te breiden in nieuwe sectoren, buiten de race- en automotive sector. Dit omvat het aanpassen van haar trainingsfaciliteiten voor COVID-19 en het onderzoeken van de mogelijkheden van Webex-conferenties of video’s. 

“We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze klanten en sponsoren tevreden te stellen,” zegt Osier. “De ISO 9001:2015 certificering heeft al deuren voor ons geopend, en tin de toekomst, zullen we dit verder ontwikkelen door het verwerven van het AS9100 gestandaardiseerde kwalteitsmanagementsysteem voor de lucht- en ruimtevaartsector. Dit is een duidelijk uitbreiding van de ISO 9001:2015 qua duurzaamheid, en is mogelijk gemaakt door de continue ondersteuning van Sandvik Coromant.”

“Sandvik Coromant biedt consistente producten die tot de beste in de markt behoren en het biedt de technische ondersteuning die ons in staat stelt elk project aan te kunnen,” zegt Osier. “Precisie en kwaliteit zijn van doorslaggevend belang bij alles wat we doen, en we gebruiken deze Sandvik Coromant gereedschappen om te voldoen aan deze precisiebehoeften, zowel in de motorsportindustrie als in de overige sectoren waarin we werkzaam zijn,” legt Osier uit. “Hun hoogwaardige gereedschappen met lange levensduur en ondersteuning leveren ons duurzaamheid op. Zonder dat kunnen we niet voldoen aan de onze verplichtingen aan onze klanten.”

Het kan goed zijn dat autoracen is begonnen vijf minuten nadat de tweede auto was gebouwd. Maar met haar aanhoudende ondernemings-flair, de toevoeging van ISO 9001:2005, en Sandvik Coromant’s gereedschapsoplossingen, lijkt het er op dat DSM nog vele jaren vooraan zal blijven in de race in een scala aan sectoren. 

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden