Het collectieve motto van de Tech Demoweek is ‘Techniek opent deuren’. Letterlijk. Zeven bedrijven uit de regio Ede-Veenendaal openen van 14 tot en met 17 maart hun deuren. Tijdens deze 16e Tech Demoweek zal Industrie 4.0 centraal staan. Een voorproefje met de zeven hoofdrolspelers: Bendertechniek, Cellro, DMG Mori, Dormer Pramet, Dymato, Heidenhain en Mitutoyo.
Het geheel is meer dan de som der delen, zo zou je de 16e Tech Demoweek kunnen typeren. Door de krachten te bundelen, hebben Bendertechniek, Cellro, DMG Mori, Dormer Pramet, Dymato, Heidenhain en Mitutoyo tijdens het niet-TechniShowjaar een evenement opgezet waarin alle onderdelen van de moderne machinebouw terugkomen. Toch is een duidelijk overkoepelend thema zichtbaar: “Digitalisering, robotisering. Dat zijn nog steeds de trends”, zegt Jaap Bazuin van Heidenhain. Hoe men praktisch invulling kan geven aan smart industry is echter lastiger. Hij geeft aan dat Heidenhain laagdrempelige oplossingen zal tonen die een productievloer inzichtelijk maken. “Digitalisering is belangrijk om efficiënte topkwaliteit te maken. Je moet bijvoorbeeld weten wanneer en waarom een machine soms stilstaat.”
John Kooning (DMG Mori) valt hem bij. “Als je klanten spreekt en het gaat over digitalisering, denken ze vaak dat ze het niet nodig hebben. Maar kom je in hun werkplaats, dan blijkt dat ze de digitalisering al hebben. Het verschil is dat je nu makkelijker alles kan koppelen. Dat verbinden was vroeger een drama. Door de internet of things wordt het echter steeds makkelijker. Dat zie je terug in de machines, maar ook in meetapparatuur, besturing, automatisering. Iedereen zou eigenlijk een machine willen laten draaien zonder dat er een persoon achter staat,dus met zoveel mogelijk autonomie. Dat kan alleen als je de KPI’s van je werk hebt. Dat stuk wordt steeds belangrijker.”
Maar digitalisering is toch al jaren een trend? Wat is er veranderd? David Bender van Bendertechniek vult aan: “Als thema is digitalisering veel aan bod geweest. Het grote verschil is dat we steeds beter worden in digitalisering, met een waanzinnige efficiëntieslag als gevolg. Vroeger waren klanten blij met vijfduizend spindel-uren. Nu gaan ze over de achtduizend uren per jaar.”
‘Next level’
Is er in de markt echt vraag naar Smart Industry-oplossingen? “Het gaat nu om de implementatie”, zegt Jaap Bazuin. “Je bouwt alles van de bodem af op: eerst een machine, dan connectivity verzorgen. Te veel concepten zijn wazig en dat maakt de drempel te hoog om goed te implementeren. Begin kleinschalig met opbouwen en werk toe naar een complete oplossing.”
John Kooning: “Sommige klanten van ons zijn nu vijfentwintig jaar bezig en die gaan ‘next level’. Vandaag de dag is het belangrijk dat alles geïntegreerd wordt: de aansturing, het meten, het toolmanagement, het onderdelenmanagement. Dat is smart. Sommigen stappen nu in, maar Nederland is al een kwart eeuw bezig met de integratie. Waarom? Want personeel krijgen is lastig en je ziet een enorme evolutie naar onbemand produceren.”
“Je ontkomt niet aan smart industry. Er is geen keuze”, zegt Henk Slotboom (Mitutoyo). “De grote partijen in de maakindustrie schrijven aan hun leveranciers voor dat ze met dezelfde systemen willen werken, met de zelfde rapportages communiceren en hetzelfde kwaliteitsmanagement eisen. We moeten daarin mee.”
Kracht
Hoe doen we het in ons landje, als het gaat om automatiseren? Elise de Koning van Cellro geeft aan dat Cellro een internationale leverancier is en dat ze merkt dat Nederland al jaren voorop loopt als het gaat om slim werken. “High mix, low volume is voor ons vrij normaal. Maar wel omdat we alles rond de productie goed organiseren.”
Henk Slotboom: “Het is niet voor niets dat Mitutoyo een ontwikkelcentrum heeft in Nederland. Ik denk dat Nederland vooroploopt in de Nederlandse markt.”
John Kooning heeft veel internationaal gewerkt en hij signaleert dat in het buitenland het gebruik van de machines vaak ‘veel van hetzelfde’ is. “Twee, misschien drie producten draaien op een machine. Omstellen doen ze bijna niet. In Nederland moet een machine als het ware koffie kunnen zetten, de administratie doen en alle delen kunnen maken. De innovativiteit en de flexibiliteit die we kennen in ons land, vind je niet snel terug in het buitenland.”
Onze high-tech industrie is volgens Theo Coffeng van Dymato de kracht die de digitalisering van onze maakindustrie op zo’n hoog niveau brengt. “Een voorbeeld: data beschikbaar stellen voor je afnemers en leveranciers. Dat zie je in het buitenland nagenoeg niet.”
Dames
Een ander groot verschil tussen het buitenland en Nederland ligt in Veldhoven. ASML heeft een enorme uitstraling en onze maakindustrie kan niet meer zonder. “Maar dat betekent ook dat we kunnen meegroeien met ASML”, zegt John Kooning. Een bedrijf als ASML eist veel van zijn toeleveranciers, maar dat betekent ook dat de toeleveranciers zelf ook meer van zichzelf gaan eisen. Een betere productieomgeving bijvoorbeeld. De man in ketelpak met laskap verdwijnt uit de hallen. “Onze wereld wordt sexy, met een mooie en leuke werkomgeving. Dus is het makkelijker om personeel te vinden.”
Theo Coffeng: “Het imago van de industrie moet helpen om ouders kinderen te laten kiezen voor techniek. Het wordt al beter. Je ziet in de media steeds meer leuke filmpjes over dingen maken. Als die trend zich doorzet, hebben we over tien jaar meer mensen.”
David Bender: “Onlangs was in het nieuws dat meer mensen op scholen voor techniek komen.”
Henk Slotboom: “We hebben al kennis klaar om te gebruiken voor techniekonderwijs. Dat kan je gewoon gebruiken.”
Elise de Koning: “Aan vakkennis is altijd behoefte. Maar ik wil nog wel even pleiten voor meer dames in de techniek.”
John Kooning: “Op dat gebied loopt men in het buitenland wel voor.”
Highlights
Wat zijn de ‘must-sees’ van de Tech Demoweek? Zeven punten op een rij:
De stemming onder ondernemers in de industrie is in maart verbeterd. Het vertrouwen ging van 3,7 in februari naar 4,0 …
MCB heeft alle aandelen van de Belgische staaldistributiegroep Saey overgenomen. De beoogde overname zal in de komende maanden worden afgerond, …
De Duitse uitvoer van machinegereedschappen groeide in 2022 met 7 procent tot bijna 8,6 miljard euro. De totale exportwaarde is …
RoboJob zet de deuren voor de derde keer open voor studenten en werkzoekenden. De automatiseerder houdt hun ‘RoboJob Experience Day’, …