GKN Aerospace heeft onlangs een gepatenteerde optische ijsdetector (OID) aan boord van een atmosferisch onderzoeksvliegtuig getest. De sensorkop van de titanium sonde werd additief vervaardigd bij GKN met behulp van een laser-poederbedprinter.
De optische ijsdetector beschikt over een kleine sensorkop die is ontworpen om volledig compatibel te zijn met het ijsprotectiesysteem van GKN evenals met stand-alone apparaten. De sensorkop bevat optische vezels die zijn aangebracht om laserlicht uit te stralen naar ijs dat zich vormt op de kop. Het ijs reflecteert de laserstraal en op die manier wordt de vorming van ijs gedetecteerd. De sensorkop kan worden geïntegreerd in elk oppervlak van een vliegtuig dat gevoelig is voor ijsopbouw of in de interne ruimten van gasturbine motoren. De OID kan met name de controle van het ijsprotectiesysteem efficiënter maken door alleen de anti-icing te activeren in gebieden waar daadwerkelijk ijs opbouwt. Bij de huidige methode wordt het gehele ijsprotectiesysteem van het vliegtuig ingeschakeld.
Testen
Tijdens de eerste vluchten heeft het ijsprotectiesysteem met succes verschillende ijsvormingen gedetecteerd. Daarbij heeft het systeem ook de dikte en de opbouwsnelheid van het ijs gemeten. Volgens GKN is de succesvolle eerste vlucht te danken aan een positieve samenwerking tussen het additive manufacturing team en het ijsprotectie team.
Voortman voegt vier nieuwe lasersnijmachines toe aan hun portfolio. Het gaat om een verzellaser voor grote platen en drie modellen …
Materialise, wereldwijde speler op het gebied van additive manufacturing (AM) software en diensten, heeft een Aerospace Competence Center geopend in …
Dankzij de felle concurrentiestrijd om AI kan de chipmarkt dit jaar aantrekken. Dat denkt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie & …
Investeerder Gimv heeft een participatie genomen in RoboJob. De oprichtersfamilie De Roovere blijft de andere deelnemer in het bedrijf. RoboJob …