Na wekenlange beperkingen door het Coronavirus schetsen overheden en bedrijven nu exit strategieën om de economie weer op de rails te krijgen. Diverse Europese autofabrikanten, zoals Audi en Renault heropenen inmiddels geleidelijk hun fabrieken.
Fabrikanten worden geconfronteerd met een economische klap nadat regeringen in heel Europa beperkingen hebben opgelegd aan het openbare leven om de Conona-pandemie te bestrijden. Volgens Bloomberg Intelligence-analist Michael Dean kan de crisis een inzinking van 3 miljoen verkochte voertuigen in Europa veroorzaken. Dat komt overeen met 60 miljard euro aan lagere inkomsten.
Overheden in Europa bespreken nu mogelijke stappen om de beperkingen te verlichten. Zo bespreekt bondskanselier Angela Merkel met leiders van de Duitse staten over de mogelijkheden om snel de productie bij de autogiganten van het land, van Daimler AG tot BMW AG, op te starten.
Autofabrikanten starten op
Ondanks dat er nog geen gecoördineerde Europese aanpak op tafel ligt, zijn er autofabrikanten die de productie weer geleidelijk opstarten. Zo heeft de Volkswagen Group ongeveer 100 werknemers op de locatie van Audi in Gyoer, Hongarije, aan het werk gezet. De productielocatie in Gyoer is een van ’s werelds grootste motorfabrieken. Hier hebben de werknemers de productie op een assemblagelijn herstart met één ploeg. Binnenkort volgt een tweede lijn. Daarnaast wil Audi binnenkort de autoproductie in Hongarije weer geleidelijk opstarten. VW heeft tijdens de sluiting een aantal onderdelenactiviteiten in Duitsland door laten lopen. Met in totaal 1.700 werknemers verdeeld over vijf locaties, heeft de autofabrikant de levering van onderdelen aan fabrieken in China, waar het industriële herstel vordert, veilig weten te stellen.
Naast de Volkswagen Group heeft ook Renault SA een deel van de activiteiten in Portugal hervat en is het bedrijf van plan om deze week een deel van de productie in Roemenië te hervatten. Verder hervat de autofabriek van Hyundai in Nosovice, Tsjechië, de productie met twee ploegen in plaats van de gebruikelijke drie, meldde CTK.
Opstarten industrie complex
Het opnieuw opstarten van Europa’s uitgestrekte industriële netwerk zal complex blijken te zijn. De toeleveringsketens zijn nauw met elkaar verweven in de verschillende landen, terwijl de transportbeperkingen voorlopig gehandhaafd blijven en het aantal infecties in sommige gebieden nog steeds relatief hoog is. Daarnaast verschillen de crisisbestrijdingsmaatregelen van land tot land. De industrie is daarom gebaat bij een gecoördineerde Europese aanpak.
Is er nog plek voor conventionele draai- en freesbanken? Zeker wel, weten Rien Schook en Michel Buis van Schinfa Machinerevisie …
Hoe versterkt Nederland zijn concurrentiepositie op hightech? TNO heeft een in het rapport ‘Hightechindustrie 2040: Nieuwe opgaven voor het verdienvermogen …
Hevami Oppervlaktetechniek zal op Metavak naast twee ontbraammachines van het fabricaat Loewer ook een buizenschuurmachine van NS Maquinas en een …
In een gezaghebbend rapport heeft Mario Draghi opgeroepen Europa tot een innovatiemacht te maken om bij te blijven in een …