De banen van ten minste 1.110.107 Europeanen die in de automobielindustrie werken, worden getroffen door fabrieksstops als gevolg van de COVID-19-crisis. Dit blijkt uit gegevens die zijn opgesteld door de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA). Dit cijfer heeft alleen betrekking op de mensen die rechtstreeks in dienst zijn bij auto-, vrachtwagen-, bestelwagen- en busfabrikanten. De impact op de bredere toeleveringsketen voor de auto-industrie is nog groter.
De auto-industrie in de EU biedt in totaal 2,6 miljoen banen in de directe productie, met autofabrikanten die 229 auto-assemblage- en productie-installaties in de hele regio exploiteren. De bredere autosector biedt 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie indirecte en directe banen.
In de hele EU bedragen nu de productieverliezen als gevolg van fabriekssluitingen tot dusver ten minste 1.231.038 motorvoertuigen. De gemiddelde uitschakelduur is momenteel zestien werkdagen. De productieverliezen zullen uiteraard toenemen als de stilleggingen worden verlengd of als er extra fabrieken worden stopgezet.
ACEA heeft deze informatie gepubliceerd in twee interactieve kaarten (Impact productie en Impact banen) die visueel de impact op de auto-industrie tonen voor elk van de 27 EU-lidstaten plus het Verenigd Koninkrijk, zowel wat betreft het aantal getroffen werknemers als het productieverlies.
“Op dit moment is de belangrijkste zorg van ACEA en al haar leden het beheersen van de onmiddellijke crisis waarmee de auto-industrie wordt geconfronteerd, die in wezen abrupt is gestopt – iets wat de sector nog nooit heeft meegemaakt”, aldus Eric-Mark Huitema, algemeen directeur bij ACEA. “Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en banen van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct of indirect in onze sector werken.”
Van 22 tot 25 oktober vindt in Hannover EuroBlech plaats. Het motto van deze 27e editie van de internationale plaatbewerkingsbeurs …
Overbelasting van het stroomnet wordt een steeds groter probleem, ook voor de industrie. Zo staan in Utrecht, Gelderland en Flevoland …
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het aantal ondernemingen in de Europese ‘geavanceerde maakindustrie’ tussen 2009 en 2023 …
Onlangs publiceerde de Koninklijke Metaalunie de Economische Barometer voor het tweede kwartaal van dit jaar. Het beeld dat eruit naar …