De banen van ten minste 1.110.107 Europeanen die in de automobielindustrie werken, worden getroffen door fabrieksstops als gevolg van de COVID-19-crisis. Dit blijkt uit gegevens die zijn opgesteld door de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA). Dit cijfer heeft alleen betrekking op de mensen die rechtstreeks in dienst zijn bij auto-, vrachtwagen-, bestelwagen- en busfabrikanten. De impact op de bredere toeleveringsketen voor de auto-industrie is nog groter.
De auto-industrie in de EU biedt in totaal 2,6 miljoen banen in de directe productie, met autofabrikanten die 229 auto-assemblage- en productie-installaties in de hele regio exploiteren. De bredere autosector biedt 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie indirecte en directe banen.
In de hele EU bedragen nu de productieverliezen als gevolg van fabriekssluitingen tot dusver ten minste 1.231.038 motorvoertuigen. De gemiddelde uitschakelduur is momenteel zestien werkdagen. De productieverliezen zullen uiteraard toenemen als de stilleggingen worden verlengd of als er extra fabrieken worden stopgezet.
ACEA heeft deze informatie gepubliceerd in twee interactieve kaarten (Impact productie en Impact banen) die visueel de impact op de auto-industrie tonen voor elk van de 27 EU-lidstaten plus het Verenigd Koninkrijk, zowel wat betreft het aantal getroffen werknemers als het productieverlies.
“Op dit moment is de belangrijkste zorg van ACEA en al haar leden het beheersen van de onmiddellijke crisis waarmee de auto-industrie wordt geconfronteerd, die in wezen abrupt is gestopt – iets wat de sector nog nooit heeft meegemaakt”, aldus Eric-Mark Huitema, algemeen directeur bij ACEA. “Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en banen van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct of indirect in onze sector werken.”
Medio juni opende WILVO officieel haar nieuwe locatie aan de Industrieweg in Bergeijk. De site speelt een cruciale rol in …
Andra Tech Group heeft per 2 juli 2025 de aandelen overgenomen van RJ Lasertechnik GmbH, gevestigd in Übach-Palenberg (Duitsland). RJ …
Europa dreigt een historische kans te missen. Terwijl landen als de VS en China fors investeren in additive manufacturing (AM) …
Alleen als er meer wordt samengewerkt en de digitalisering omarmd wordt blijven we wereldwijd concurrerend in een snel veranderend maaklandschap. …