5 augustus 2020 - 3 min leestijd

DMG Mori baas Thönes: ‘Crisis in de ochtend, kans in de middag’

Corona trof in het tweede kwartaal de machinefabrikant DMG Mori AG in Bielefeld met volle kracht. Toch staat de Duits-Japanse groep nog steeds in het zwart. Dat zou in 2020 zo moeten blijven. CEO Christian Thönes vertrouwt op innovaties en digitalisering om zo snel mogelijk uit de crisis te komen.

 

“De economische situatie is en blijft uitdagend. Maar we zijn goed gepositioneerd en blijven in het zwart”, zei CEO Christian Thönes bij de presentatie van de cijfers voor de eerste helft van het jaar. Tegen 2022 vermoedt de topmanager dat het pre-crisisniveau bij DMG Mori, dat wordt gekenmerkt door records, weer zal worden bereikt.

De huidige cijfers zijn aanzienlijk, gezien de sterke daling van de wereldwijde vraag naar werktuigmachines: van april tot juni daalden de inkomende bestellingen met ruim 50 procent en de omzet met ruim 41 procent. De winst voor rente en belastingen (EBIT) daalde zelfs met 85 procent tot 7,9 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er een stijging met 53 miljoen euro.

 

Marge

In de eerste helft van het jaar bedroeg de winst ruim 32 miljoen euro. De marge was nog 4,1 procent (vorig jaar: 8,1 procent). Thönes: “Dit laat zien hoe veerkrachtig we zijn.” Voor het hele jaar verwacht Thönes een winst (Ebit) van 60 miljoen euro, een orderintake van 1,6 miljard euro en een omzet van 1,65 miljard euro. De prognose gaat er echter van uit dat er geen tweede lockdown is.

Belangrijk vanuit het oogpunt van de meer dan 7.000 werknemers, waaronder ongeveer 1.000 op het hoofdkantoor in Bielefeld: “Er zullen geen ontslagen zijn”, verzekert Thönes. Sinds eind 2019 is het aantal medewerkers echter al met 171 afgenomen. De personeelskosten zijn met meer dan 50 miljoen euro gedaald tot 253 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar. Door arbeidstijdverkorting levert dit een besparing op van 14 miljoen euro. De arbeidsduur is teruggebracht van 40 naar 32 uur. Het moet flexibel opnieuw worden opgestart als de omstandigheden veranderen.

 

Vaste kosten verlaagd

Thönes vindt het nu belangrijk om de tijd van de crisis te gebruiken voor innovaties en digitalisering. “Crisis in de ochtend, kans in de middag”, vat hij het motto samen. “Investeren in innovaties en vooral digitalisering is de enige uitweg uit de crisis. Alleen kostenreductie is niet voldoende. “

Zelf was hij verrast dat DMG Mori in de eerste helft van het jaar de vaste kosten met circa 100 miljoen euro wist te verlagen. Het ontwikkelingsbudget wordt niet beïnvloed door bezuinigingen. Automatiserings- en digitaliseringsoplossingen zouden als gevolg van de corona-pandemie nog belangrijker zijn geworden, benadrukt Thönes: “Dit versterkt ons in de consistente verdere ontwikkeling van onze toekomstige velden.”

Thönes houdt er niet van dat de vrije kasstroom – het belangrijkste cijfer voor liquiditeit in een groep – in het tweede kwartaal is gedaald tot min 43 miljoen euro. Maar er is geen financieel knelpunt, benadrukt hij. “We hebben solide liquiditeitsreserves.” In april kon DMG Mori tegen betere voorwaarden een kredietlijn vroegtijdig verlengen.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden