23 november 2017 - 3 min leestijd

DMG Mori bundelt twintig jaar luchtvaartexpertise

Met Aerospace Technology Excellence concentreert DMG Mori alle expertise die de machinebouwer in ruim twintig jaar heeft opgebouwd in de luchtvaartindustrie. Hiermee ondersteunt DMG Mori producenten en toeleveranciers in de luchtvaartsector met bewerkingsoplossingen voor diverse vraagstukken, die aan hoge eisen moeten voldoen.

Met een gemiddeld groeipercentage van zeven procent is de luchtvaartindustrie één van de belangrijke groeiende branches. Met Aerospace Technology Excellence biedt DMG Mori een compleet pakket oplossingen aan, dat verder gaat dan alleen het leveren van hightech bewerkingsmachines. “Experts van DMG Mori zijn al in een vroeg stadium betrokken bij projecten van klanten om tot een optimaal bewerkingsproces en een complete turnkey-oplossing te komen. Daar zit de toegevoegde waarde”, vertelt John Kooning, directeur van DMG Mori Nederland. Dat de luchtvaartindustrie een belangrijk tak van sport is voor de machinebouwer blijkt uit het resultaat van vorig jaar. In 2016 verkocht het bedrijf ongeveer 450 machines aan de luchtvaartsector. Deze machines werden verdeeld over 25 landen. “Omdat we uitgebreid samenwerken met onze klanten, zien we ook wat klanten nodig hebben. Dat vertalen we terug in nieuwe machine- en procesontwikkelingen. Zo ontstaat een win-win situatie.”

 

Diverse materialen, verschillende machines

Vliegtuigfabrikanten zoals Airbus en Boeing verwachten dat de vliegtuigvloot zal zijn verdubbeld in 2036. Een groot vliegtuig bestaat uit ruim drie miljoen onderdelen. De productiecapaciteit zal dus enorm uitgebreid moeten gaan worden om deze doelen te halen. Het gebruik van lichtgewicht materialen vraagt daarbij om specifieke oplossingen en machines. Naast aluminium en titanium gaat ook CFRP een steeds grotere rol spelen in de luchtvaartindustrie. “DMG Mori heeft een brede range aan machines waarmee elk type materiaal optimaal bewerkt kan worden. Zo hebben we hoog dynamische horizontale- (DMC-serie) en portaalmachines (DMU-serie) voor het bewerken van aluminium en CFRP, duoBlock machines voor het hogesnelheidsfrezen van titanium en frees-draaicentra (CTX-serie) voor het vijfassig bewerken van ronde werkstukken”, aldus Kooning.

 

Additive manufacturing

“Een productietechniek die momenteel een snelle ontwikkeling doormaakt binnen DMG Mori is additive manufacturing (AM) van metalen componenten. Deze techniek is bijzonder interessant voor de luchtvaartindustrie waar veel gebruik gemaakt wordt van moeilijk te verspanen materialen en waar lichtgewicht construeren noodzakelijk is”, legt Kooning uit. DMG Mori heeft in 2013 een hybride systeem op de markt gebracht die laseroplassen combineert met verspanen. Sinds dit jaar behoort ook de SLM-techniek tot het AM-programma. Deze techniek maakt gebruik van een poederbed en wordt al toegepast voor het produceren van componenten voor de luchtvaartindustrie. Deze toepassingen vragen om een diepgaande kennis van het proces en een maximale procesbetrouwbaarheid en repeteerbaarheid. Een digitale procesketen, van idee tot eindproduct, kan daarom ook voor AM van groot belang zijn. “Daarmee komen we ook bij een andere trend in de productie-industrie, namelijk het verbinden van machines, producten en service in een digitale procesketen. Bij DMG Mori is dit samengebracht in de Celos besturing waarmee met verschillende apps een gedetailleerd overzicht van het proces mogelijk is en dat ter plekke alle benodigde informatie ter beschikking stelt.”

Van 30 januari t/m 3 februari organiseert DMG Mori een open huis in Pfronten (D). Tijdens dit evenement zijn alle machines en oplossingen te live te zien. Aanmelden voor het open huis kan hier op de website van DMG Mori.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden