30 april 2021 - 3 min leestijd

DMG MORI wil de Netflix van de maakindustrie worden

DMG MORI introduceert een abonnementen-model. DMG Mori wil dit nieuwe businessmodel invoeren bij bewerkingsmachines, om zo de financiële drempel voor dit soort machines te verlagen. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.

CEO Christian Thönes: “We promoten ook wat al lang niet meer weg te denken is uit films en muziek in de machinebouw. Met PAYZR – PAY with Zero Risk – en de nieuwe 3-assige universele freesmachine M1 kunnen klanten van DMG MORI innovatiecycli versnellen en tegelijkertijd investeringskosten vermijden door zich te abonneren op de M1 in plaats van deze aan te schaffen.”

Het eerste kwartaal van het bedrijf was volgens de baas van de onderneming succesvol. Met € 589,8 miljoen (+ 34%) boekte DMG MORI aanzienlijk meer bestellingen dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De omzet in de eerste drie maanden bedroeg € 421,6 miljoen. 

Thönes: “We zijn het jaar goed begonnen en zien de verdere gang van zaken met vertrouwen tegemoet. We innoveren en blijven investeren en vertrouwen op onze strategische fit van automatisering, digitalisering en duurzaamheid. Een ding is al duidelijk: onze strategie werkt. We hebben de wind in de rug voor 2021 en verhogen daarom onze prognose aanzienlijk. “

Bestellingen

De wereldwijde markt voor werktuigmachines vertoonde tekenen van herstel in het eerste kwartaal van 2021. Bij DMG MORI zijn de bestellingen in bijna alle branches gestegen. De binnenkomende bestellingen stegen tot € 589,8 miljoen en lagen daarmee + 34% boven hetzelfde kwartaal van vorig jaar (€ 440,2 miljoen). DMG MORI registreerde ook een sterke productinteresse in automatisering en end-to-end digitaliseringsoplossingen. De binnenlandse bestellingen stegen tot € 174,6 miljoen (vorig jaar: € 143,3 miljoen). Internationale bestellingen stegen tot € 415,2 miljoen (vorig jaar: € 296,9 miljoen). Het buitenlandse aandeel was 70% (vorig jaar: 67%).

De omzet in de eerste drie maanden bedroeg € 421,6 miljoen (-8%; vorig jaar: € 458,0 miljoen). De daling is met name het gevolg van de lagere orderportefeuille aan het begin van het jaar en de aanhoudende reisbeperkingen, die de serviceactiviteiten nog steeds moeilijker maken. Bovendien zal de opleving van inkomende bestellingen slechts met enige vertraging in de verkoop tot uiting komen. Het exportquotum was 68% (vorig jaar: 64%).

Op 31 maart 2021 werkten 6.642 mensen, van wie 223 stagiaires, in de groep (31 december 2020: 6.672). De personeelskosten bedroegen € 126,6 miljoen (vorig jaar: € 141,0 miljoen). 

Thönes: “2021 blijft een uitdaging. Het herstel van de wereldmarkt wordt belemmerd door stijgende grondstofprijzen, langere levertijden en een moeilijke aanvoer van materialen. Volgens de laatste prognose van de VDW en het Britse economische onderzoeksinstituut Oxford Economics in april wordt verwacht dat de wereldwijde consumptie van werktuigmachines in 2021 met + 15,2% zal stijgen tot € 66,6 miljard (oktober-prognose: + 17,7%).”

DMG MORI heeft vertrouwen in het boekjaar 2021 en verwacht dat de vraag zal blijven aantrekken – op voorwaarde dat er geen significante effecten zijn van de Corona-mutaties. “Vanwege de goede bedrijfsontwikkeling in het eerste kwartaal verhogen we de prognose voor 2021 aanzienlijk: de binnenkomende orders zullen nu naar verwachting uitkomen op circa € 2,0 miljard (voorheen: circa € 1,7 miljard). We rekenen nu op de verkoop of met circa € 1,8 miljard (voorheen: circa € 1,7 miljard). We gaan momenteel uit van een EBIT van ongeveer € 60 miljoen, vergeleken met ongeveer € 30 miljoen voorheen. De vrije kasstroom zal naar verwachting circa € 70 miljoen bedragen (voorheen: circa € 20 miljoen)”, aldus de CEO.

Investeren

Thönes: “We zullen ook blijven investeren. Vanwege het toenemende belang van de snelgroeiende Chinese markt, zijn we van plan om een ​​sterk geautomatiseerde en volledig gedigitaliseerde productie-installatie van 35.000 m2 voor 5-assige machines te bouwen in Pinghu bij Shanghai en deze eind 2022 te openen. De totale investering van circa € 75 miljoen onderstreept de groeiplannen van DMG MORI in China. Als gevolg van deze uitbreiding zullen de investeringen in materiële vaste activa en immateriële activa toenemen tot circa € 80 miljoen in 2021 (voorheen: circa € 60 miljoen).”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden