28 maart 2019 - 3 min leestijd

Eurostar verbetert reiservaring met planningsoplossing van Dassault Systèmes

Eurostar, het bedrijf dat de hogesnelheidsverbindingen door de Kanaaltunnel exploiteert, heeft de Delmia Quintiq-applicaties op basis van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes gekozen voor het optimaliseren van resource management en het plannen van onderhoudswerkzaamheden.

Eurostar vervoert reizigers tussen Londen, Parijs, Brussel, Rotterdam en Amsterdam. Daarbij maken de treinen gebruik van de Kanaaltunnel. In 2017 vervoerde het concern in totaal 10,3 miljoen passagiers. Daarnaast heeft het ambitieuze plannen om de frequentie van het treinverkeer tussen deze steden te vergroten en de reiservaring van passagiers verder te verbeteren. Dassault Systèmes en partner Ordina ontwikkelden een oplossing voor Eurostar om het bedrijf te helpen bij de realisatie van deze doelstellingen.

 

Planningen optimaliseren

Eurostar integreert Delmia Quintiq met zijn bestaande systemen. Hierdoor kan het bedrijf de planning van machinisten, managers en bemanning van de controleruimtes in drie landen optimaliseren. Ook wordt hiermee het opstellen van de onderhoudsplannen voor de treinen gestroomlijnd. Deze plannen zijn vaak zeer gedetailleerd en moeten aan de wet- en regelgeving in alle betrokken landen voldoen. Daarnaast moet rekening worden gehouden met meerdere tijdzones. Het grote voordeel voor Eurostar is dat de eigen medewerkers dankzij de Delmia Quintiq-oplossing veel minder tijd kwijt zijn aan het invoeren van gegevens en ander administratief werk. Hierdoor neemt hun productiviteit toe en kunnen zij meer tijd besteden aan het verder verbeteren van de reiservaring van de klanten van Eurostar.

 

Ondersteuning van meerdere talen en tijdzones 

“Wij hebben behoefte aan een oplossing die het mogelijk maakt planningen op te stellen die over meerdere tijdzones heen reiken en die bovendien uit de voeten kunnen met meerdere wetgevingsregimes en andere regelingen”, vertelt Philippe Dabancourt, Director of Train Services & Performance van Eurostar. “Daarnaast is het belangrijk dat onze planners op intuïtieve wijze met zowel de reisschema’s als de onderhoudsplannen kunnen werken. Dit betekent onder andere dat ondersteuning van meerdere talen en tijdzones belangrijk is.”

 

Oplossen complexe planningvraagstukken

“Wij zijn blij dat wij dankzij de implementatie van Delmia Quintiq een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de vaak complexe vraagstukken waarvoor Eurostar ten aanzien van het plannen van personeel en onderhoud staat”, vertelt Wouter Tielemans, Director Supply Chain van Ordina. “Met onze ervaring kunnen we de oplossing aanpassen aan de specifieke eisen van Eurostar, en hem volledig integreren in de bestaande IT-landschap van dat bedrijf. Dit stelt Eurostar in staat om een hoog niveau van dienstverlening aan de klanten te handhaven en zijn bedrijfsuitbreiding te vereenvoudigen.”

 

Geïntegreerde intelligente toepassingen 

“De verwachtingen van de consument op het gebied van vervoer en mobiliteit veranderen, en dat heeft invloed op de bedrijfsmodellen in alle sectoren. Dat geldt zeker ook voor de hogesnelheidstrein, waar veiligheid en betrouwbaarheid moeten worden gewaarborgd, ook wanneer daar meerdere landen en hun eigen regelgeving bij zijn betrokken en mogelijke verstoringen van de dienstregeling ingrijpende gevolgen kunnen hebben”, aldus Olivier Sappin, Vice President Transportation & Mobility Industry van Dassault Systèmes. “De planningsmethodes uit het verleden voldoen dan niet meer. Geïntegreerde, intelligente toepassingen verminderen echter de complexiteit en leveren daarmee een positieve bijdrage aan het succes van bedrijven als Eurostar.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden