Automatisering vraagt om flexibiliteit en wat is er nou flexibeler dan een robot op wielen? Dat moeten de ontwerpers van het mobiele OTTO platform ook hebben gedacht. De OTTO is een zelfrijdend platform met de mogelijkheid om uitgerust te worden met een robotarm. Zowel Yaskawa als Fanuc zien de OTTO als een handige oplossing om het productieproces flexibel en mensonafhankelijk te maken.
In tegenstelling tot een AGV (Automated Guided Vehicle) die een vooraf gedefinieerd pad volgt, kan de OTTO zelf een route bepalen door een vooraf in kaart gebrachte productieomgeving. Men spreekt dan ook van een SDV (Self Driving Vehicle). Voor het autonoom plannen van de bewegingsroute maakt het mobiele platform gebruik van een SLAM-algoritme. Wanneer OTTO een obstakel tegenkomt, dan plant het platform zelf een route om het obstakel heen. De combinatie van een robot en een mobiel platform heeft als voordeel dat een robot meerdere handelingen of logistieke taken kan verrichten in een grote ruimte of bij meerdere bewerkingsstations. Taken die het duo kan verrichten bij meerdere bewerkingsstations zijn bijvoorbeeld machinebelading, gereedschapswissels, materiaalhandling en montagewerkzaamheden.
Yaskawa
Voor Yaskawa is de OTTO in combinatie met een industriële robot een prototype voor Industrie 4.0. De mobiele robot noemt Yaskawa de YMR12. De industriële robot die Yaskawa gebruikt op het platform is van het type MH12F met een payload van 5 kg. De robot kan uitgerust worden met diverse grippers en is voorzien van een Motosight2D MS300 camera. Dit visionsysteem heeft een hoge resolutie en kan objecten goed herkennen. Onlangs heeft Yaskawa ook een collaboratieve robot op de markt gebracht; de Motoman HC10. Deze zesassige robot heeft een laadvermogen van 10 kg en kan geprogrammeerd worden door handmatig de bewegingen voor te doen. De combinatie van het mobiele OTTO platform met de cobot zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.
Fanuc
Tijdens de Fanuc Fandays medio mei presenteerde Fanuc samen met Romias uit Enter, de Nederlandse distributeur van OTTO, het mobiele platform met een Fanuc CR-7iA/L cobot. De cobot heeft een laadvermogen van 7 kg en voerde samen met OTTO verschillende handelingen uit. Op een scherm konden bezoekers een kaart van de ruimte zien met daarop de positie van de machines en het mobiele platform. Op de kaart waren ook de obstakels (mensen) te zien die het OTTO systeem waar nam met de LiDAR sensoren. De verrijdbare robot geeft volgens Fanuc een verhoogde flexibiliteit als het op automatisering aankomt. In tegenstelling tot een vaste automatiseringscel die veel ruimte inneemt, kan de mobiele robot meerdere bewerkingsmachines handelen. Een bijkomend voordeel is dat het maximale uit de robot gehaald kan worden. De robot hoeft namelijk niet te wachten tot een bewerkingscyclus is afgelopen, maar kan in de tussentijd een andere taak uitvoeren.
Van 22 tot 25 oktober vindt in Hannover EuroBlech plaats. Het motto van deze 27e editie van de internationale plaatbewerkingsbeurs …
Overbelasting van het stroomnet wordt een steeds groter probleem, ook voor de industrie. Zo staan in Utrecht, Gelderland en Flevoland …
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het aantal ondernemingen in de Europese ‘geavanceerde maakindustrie’ tussen 2009 en 2023 …
Onlangs publiceerde de Koninklijke Metaalunie de Economische Barometer voor het tweede kwartaal van dit jaar. Het beeld dat eruit naar …