17 mei 2024 - 4 min leestijd

Frederik Tattersall (Magistor): “Gereedschappen sleutel in procesbeheersing”

“Onze merken helpen bij het verbeteren van het productieproces”, claimt Frederik Tattersall. Volgens de directeur van Magistor is het daarom ongelofelijk belangrijk dat zijn mensen al vroeg met de klant om de tafel zitten. Want hij kan aantonen waarom verspaningsgereedschappen het verschil maken. “Je kan een Mercedes niet met een Lada vergelijken.”

Hoe belangrijk zijn verspaningsgereedschappen nou eigenlijk in een machine? Veel belangrijker dan men denkt, vindt Frederik Tattersall. Hij is directeur van Magistor, distributeur in verspaningsgereedschappen en meermalige straalmiddelen. Om dat te illustreren, heeft hij een voorbeeld waarin een onderdeel het geheel verbetert. “Neem een auto die op de eerste de beste banden rijdt. Die slijten misschien hard en maken misschien lawaai. Wat nou als ik er een A-merk band onder gooi? Direct minder lawaai, maar ook minder slijtage en minder brandstofgebruik. Alleen maar door de beste banden onder de auto te monteren, loopt het geheel beter.”

Het is voor hem de belangrijkste taak: hoe krijgt hij over de bühne dat een ogenschijnlijk klein onderdeel het hele productieproces zo kan verbeteren? “In mijn functie moet ik ervoor zorgen dat we zo snel en vroeg mogelijk bij onze klanten aan tafel zitten. Zo kunnen we helpen om met een machine meer rendement te halen. Hoe? Door te analyseren en aan te tonen dat het proces beter kan.”

Een voorbeeld is Fokker Verspaning, het tegenwoordige GKN Aerospace. Zij moesten zich ook onderscheiden door slimmer te produceren en zijn doorlooptijd te reduceren. Nu geeft de Production Process Specialist van Fokker Verspaning/GKN Aerospace aan dat door het inzetten van de gereedschappen van Magistor het inderdaad gelukt is om van een aantal producten de doorlooptijd te verbeteren. “Het ging ze niet om een boortje. Het ging ze om het proces.”

Doorgroeien

Tattersall werkt sinds 2020 als Managing Director bij Magistor, toen hij als onderdeel van een investeringsmaatschappij potentie zag in het bedrijf. Van origine is Tattersall namelijk meer een bedrijfsstrateeg en operationeel manager. “Toen ik hier kwam, zag ik de kracht van het merk Magistor. De gereedschappen zijn goed, de straalmiddelen zijn goed, maar vooral de mensen zijn goed.” 

Magistor zat in 2020 in een overgangsfase. Dat maakte het bedrijf nog interessanter. Door te investeren in nieuwe IT-infrastrucuur, zoals een nieuw erp-systeem en e-commerce-software, maakte Magistor een duidelijke professionaliseringsslag. “Er is een compleet nieuw magazijn, waarin alles gedigitaliseerd is. We zijn ISO-gecertificeerd. Dat zijn belangrijke stappen om verder te groeien. Want er zijn veel kansen en doorgroeimogelijkheden. Ik zie bijvoorbeeld dat we in België een rol kunnen spelen in de luchtvaart en automotive. Maar ook in Nederland is meer dan genoeg groei mogelijk.”

Knowhow

Waarin onderscheidt Magistor zich ten opzichte van andere gereedschapsleveranciers? Tattersall: “We zijn heel flexibel en hebben korte lijnen. Niet alleen met onze klanten, maar ook met de fabrikanten. Dat betekent concreet dat we soms op de productievloer staan bij een klant, en dat die een bepaalde wens heeft voor een specifieke gereedschap. Dan praten wij met onze fabrikant en passen het aan.”

Daar zit soms wel een prijskaartje aan, geeft Tattersall toe. En dat is lastig. “Maar je kan een Mercedes niet met een Lada vergelijken. Een hogere prijs betekent in ons geval dat je in je hele proces juist bespaart. We hadden een klant die een prijsverschil zag tussen een product van ons en van een concurrent. Maar als je dan naar hun proces kijkt, zie je dat met het ‘goedkopere’ product een proces drie uur duurde. En met onze boor was het product in anderhalf uur klaar. Als we de kans krijgen om de machines en processen van onze klanten te analyseren, komen er geregeld dit soort verhalen uit. Prijs is een perceptie. Het hele proces vertelt de waarheid. We zijn een club met zowel technische knowhow als ervaring. Wij kunnen de vertaalslag maken naar de praktijk.”

Volwassen

Ondanks dat Tattersall geen technische achtergrond heeft, gaat hij geregeld met de mensen van de buitendienst mee. Waarom? “We kunnen alleen succesvol zijn als we weten wat bij de klanten past. Dus kijk ik graag mee, probeer ik verbindingen te maken. En dat ik van origine geen techneut ben, heeft soms ook voordelen. Ik ben onbevangen en kijk soms met een andere, meer procesmatige blik naar het proces van onze klanten.”

Dat is eigenlijk precies de transitie die Magistor de afgelopen decennia heeft gemaakt: van een groothandel naar een speler die toegevoegde waarde biedt. “We zijn niet het grootste bedrijf, maar we zijn wel doorgegroeid naar een meer dan volwassen speler.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden