21 augustus 2020 - 4 min leestijd

Helft ondernemers kent Smart Industry

De naamsbekendheid van Smart Industry is de afgelopen 4 jaar gegroeid. Inmiddels heeft de helft van de ondernemers wel eens van Smart Industry gehoord. Slechts een derde ziet ook kansen voor hun eigen bedrijf. Vooral ondernemers uit de industrie en ICT. Dat blijkt uit onderzoek dat KVK uitvoerde onder 1007 ondernemers in verschillende sectoren.

 

Het Smart Industry programma is erop gericht digitalisering in de maakindustrie in Nederland te versnellen. In 2014 is dit programma opgesteld door KVK, FME, Metaalunie, ministerie EZK en andere partners. De ambitie? Nederland tot het meest flexibele en beste digitaal geïntegreerde productienetwerk van Europa maken.

In januari 2020 heeft KVK onderzocht of de inspanningen van dit programma effect hebben. Dit is gedaan via een online vragenlijst in het KVK-Ondernemerspanel. Hoe bekend is Smart Industry en zijn ondernemers er actief mee aan de slag?

 

Onderzoeksresultaten

In vergelijking met eerder onderzoek in 2016, is de naamsbekendheid van Smart Industry toegenomen. Het aantal ondernemers dat kansen ziet is gelijk gebleven, en een aantal toepassingen is flink gegroeid.

Smart Industry is het slim gebruik maken van nieuwe digitale technologieën. In de praktijk komt het vaak neer op het digitaal verbinden van apparaten, machines en organisaties. Denk bijvoorbeeld aan automatisering, robots en data delen in de keten. Ook micro mkb’ers kunnen het volop toepassen.

De helft van de ondernemers in het onderzoek van 2020 geeft aan weleens gehoord te hebben van Smart Industry. Slechts een beperkt deel (7%) weet precies wat het inhoudt. Binnen de maakindustrie ligt dit percentage een stuk hoger. Daar heeft 62% van de ondernemers ervan gehoord, en weten ze vaker goed of ongeveer wat het inhoudt (44%).

Initiatieven en organisaties zoals NWO, NWA of Smart Industry Fieldlabs ondersteunen de verspreiding en toepassing van slimme technologie. Slechts een kwart van de ondernemers is bekend met een van hen. Hier valt dus nog veel winst te behalen, want zij helpen bij (de start van) de noodzakelijke transities.

Engineering manager Martijn Engwerda past digitaliseren succesvol toe bij machinebouwbedrijf Iteq. “Begin klein, bepaal je richting en doe proeven,” tipt hij. “Zo weet je dat je de juiste weg hebt gekozen. Zoek ook de samenwerking met scholen, kennisinstituten en softwarebedrijven. Want digitalisering heeft de toekomst.”

 

Bedrijfsvoering verbeteren

Met Smart Industry kan je de bedrijfsvoering verbeteren. 3 op de 10 ondernemers ziet daarin kansen. Dit zijn met name ondernemers uit de industrie of ICT. Ondernemers gebruiken toepassingen van Smart Industry naar buiten toe vooral om hun diensten flexibeler en op maat aan te bieden. Intern zien ze kansen voor digitale veiligheid.

Aebi Schmidt Nederland maakt zoutstrooimachines. Directeur Arjan Ester gebruikt data op 2 manieren. Met performance data helpt hij de klant om hun resultaten te verbeteren. En met technische data kan hij voorspellen wanneer een product kapot gaat. “Zo kunnen we klanten helpen om op de juiste manier en op het juiste moment onderhoud uit te voeren.”

Plaatmetaalfabriek De Cromvoirtse is al langer thuis in slimme technologie. Door digitalisering is de doorlooptijd flink verkort. Klanten bestellen online hun materialen met digitale tekeningen. En de inzet van robots vergroot de productiecapaciteit. “Uiteindelijk zijn we steeds meer in de richting van een manloze fabriek aan het ontwikkelen,” zegt directeur Ronnie van den Hurk.

Ruim 4 op de 10 ondernemers ziet geen toepassingen van Smart Industry voor zijn bedrijf. Dit zijn relatief vaker zzp’ers en ondernemers buiten de ICT en industrie, zoals bouw en zakelijke diensten. De belangrijkste belemmering om niet met slimme technologie aan de slag te gaan, is geld.

Bijna een kwart geeft aan geen of een te klein investeringsbudget te hebben. Ook geeft 1 op de 6 ondervraagden aan onvoldoende zicht te hebben op wat het daadwerkelijk gaat opleveren: meer omzet of minder kosten. Verder noemen ze capaciteit en doorlooptijd om Smart Industry in te kunnen voeren.

Het is van belang hoe ver je vooruit denkt. “Software schaffen we niet aan voor korte tijd”, vertelt Peter Sleutel. Hij is adviseur bij het ICT Informatiecentrum. “Een gemiddeld pakket gaat toch al snel 8 jaar mee. Het is daarom van essentieel belang dat je bedenkt hoe je organisatie eruit ziet over 8 of 10 jaar.” Digitalisering kan op lange termijn de investering helemaal waard zijn.

In de toekomst verwacht 1 op de 3 bedrijven meer slimme technologie te gaan gebruiken. Dit betreft vooral ondernemers in industrie, ICT en groothandel. Er zijn meer inspanningen nodig om organisaties en initiatieven met betrekking tot Smart Industry onder de aandacht van ondernemers te brengen. Want onbekend maakt onbemind.

 

Bekijk hier het hele onderzoek

 

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden