22 augustus 2019 - 2 min leestijd

Ingenieurs Thyssenkrupp ontwikkelen stalen racefietsframe

Ingenieurs van Thyssenkrup hebben hun metallurgische kennis ingezet voor de ontwikkeling van een stalen racefietsframe. Het staal dat de ingenieurs gebruiken voor het frame is een eigen ontwikkeling, genaamd Dual-phase. Dit staal is warm- en koudgewalst en biedt een aantrekkelijke combinatie van hoge sterkte, lage vloeigrens, goede koudvormbaarheid en lasbaarheid vanwege een gezamenlijke microstructuur van ferriet- en martensiet.

Onder de naam Steelworks wordt het stalen racefietsframe op de markt gebracht. Het tweefasige Dual-phase staal waar het frame uit bestaat, is door Thyssenkrupp ontwikkeld voor de auto-industrie en wordt daar ook veel toegepast in bijvoorbeeld wielen, chassisonderdelen, profielen en carrosserieversterkingen. Het materiaal heeft een hogere sterkte en stijfheid dan aluminium en heeft daardoor een hoge energieabsorptie en vervormingsweerstand. Daarentegen is het materiaal wel lichtgewicht. Het gewicht van het racefietsframe is bijvoorbeeld vergelijkbaar met dat van een aluminium frame. Echter is het beter bestand tegen hoge krachten en piekbelastingen die bijvoorbeeld bij een valpartij kunnen voorkomen. Volgens Steelworks is het frame ontwikkeld om onverwoestbaar te zijn: “In de DIN EN ISO 4210-stresstest is het niet gelukt om ons stalen frame te breken. Het frame gaf eenvoudig niet toe dankzij de combinatie van hoge flexibiliteit en hoge stijfheid op precies de juiste plaatsen. Iets dat alleen staal mogelijk maakt.”

Het frame wordt gemaakt door staalplaten in matrijzen te persen. Vervolgens worden de halve vormen met elkaar verbonden met behulp van 3D-laserlastechnologie. Dankzij deze verbindingstechniek zijn de lassen nauwelijks zichtbaar en wordt een constante hoge kwaliteit gerealiseerd. Het resultaat is een combinatie van twee tegenstrijdige eigenschappen: extreme stijfheid en een hoog rijcomfort. Door de toegepaste techniek hebben de ingenieurs het frame bij de trapas extreem stijf kunnen maken en tegelijkertijd bij de zitbuis comfort weten in te brengen. De fiets zou aan het einde van de zomer beschikbaar moeten zijn.

 

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden