12 februari 2020 - 5 min leestijd

Kangaroo maakt voorraadbeheer inzichtelijk op TechniShow

Kangaroo startte in 2018 met een pilot om het voorraadbeheer van C-parts te optimaliseren. Nu, twee jaar later, is het Kangaroo platform doorontwikkeld, is het een geregistreerde handelsnaam en maken diverse klanten succesvol gebruik van het logistieke voorraadsysteem. Medio maart wordt het platform voor het eerst op TechniShow in Utrecht gepresenteerd. Kangaroo brengt inzicht in voorraadbeheer, houdt voorraad op peil en optimaliseert het logistieke proces.

Kangaroo is een verzamelnaam voor een pakket aan oplossingen om de voorraad van C-parts te beheren. “Het idee voor het Kangaroo platform is ontstaan toen bij Kobout steeds vaker de vraag van klanten kwam of we ook andere producten konden leveren dan alleen bevestigingsmaterialen. Na gedegen onderzoek en samenwerking met klanten zijn alle wensen in kaart gebracht en uitgewerkt. Zo is het idee voor het huidige onafhankelijke Kangaroo platform ontstaan”, vertelt Martijn Zuidmeer, Chief Operating Officer bij Kangaroo.

De basis van Kangaroo is het digitale portal dat klanten door middel van een licentie kunnen aanschaffen. Het digitale portal, eigenlijk een uitgebreid WMS-systeem, wordt door RFID en ‘scan to order’ gevoed. Vervolgens wordt vanuit dat portal geconsolideerd besteld. “Ons systeem is uniek, omdat we aankooporders voor verschillende leveranciers kunnen consolideren en als een leverancier kunnen aanleveren. Dat geeft een hoop overzicht en rust op de werkvloer en bovendien geeft het portal volledig inzage in alle logistieke bewegingen. Je kan per afdeling exact zien hoeveel onderdelen er weg worden genomen. Een bijkomend voordeel van het geautomatiseerd voorraad beheren is dat er consistenter kan worden besteld. De grillen in de vraag nemen af.”

Bijzonder aan Kangaroo is dat het bedrijf inkoopcontracten uitvoert en niet overneemt. Dat betekent dat de klant dezelfde leveranciers houdt en dus gegarandeerd is van de kwalitatieve producten die hij gewend is, maar geen omkijken meer heeft naar het voorraadbeheer. De leveringen van alle leveranciers worden tenslotte gebundeld tot één levering en één factuur. “We tekenen contracten met leveranciers om alles goed en vertrouwd vast te leggen en we mengen ons niet in gemaakte prijsafspraken. Voor leveranciers ontstaat zo ook meer overzicht.”

 

Efficiënt op alle vlakken

Het volledige Kangaroo systeem bestaat naast het portal uit stellingen (dit kunnen eigen stellingen zijn, maar ook van Kangaroo), voorraadbakjes in verschillende formaten en kleuren en de Supplybox. De Supplybox is de verbindende schakel tussen de werkelijke voorraad en het portal. Voorraadbakjes die leeg zijn worden letterlijk in de Supplybox gegooid, waar automatisch de RFID wordt uitgelezen. Deze data wordt real-time doorgestuurd naar het portal, waardoor het mogelijk is om het verbruik van artikelen nauwkeurig te monitoren.

Onderin de Supplybox zit een pallet met randen waar de bakjes in vallen. De Kangaroo chauffeur kan eenvoudig de pallet met lege bakken meenemen en tegelijkertijd de voorraad in de stellingen bijvullen met volle bakken. “Omdat we in het hele traject gebruik maken van onze eigen bakken en de bakken in onze vestiging reinigen en vullen, hebben we het probleem van verschillende afmetingen dozen weggenomen. Daardoor kunnen we de bestelwagens optimaal inrichten, hebben we binnen no-time de voorraad bij de klant bijgevuld (we hoeven de voorraadbakjes tenslotte niet ter plekke bij te vullen) en de klant heeft geen karton meer op de vloer. We zetten het spul in de stelling en we zijn weer weg. Zo efficiënt is het”, aldus Zuidmeer. Het Kangaroo systeem is volledig modulair uit te breiden en er is geen limiet aan de hoeveelheid bakken die het systeem kan handelen.

 

Minder kosten, meer zekerheid

Naast de licentie voor het online portal, rekent Kangaroo een kleine toeslag op de inkoopwaarde van C-parts. Dit is om een veiligheidsvoorraad te realiseren. Tevens is het voor klanten mogelijk om de stellingen, de Supplybox en de bakken te leasen. “Hoewel dit systeem zich snel terugverdient, kan de initiële investering in het complete systeem voor bedrijven net te groot zijn. Daarom bieden we een leasemogelijkheid aan.”

Kangaroo heeft al diverse klanten die het voorraadbeheersysteem gebruiken. Zo heeft een grote producent van landbouwmachines met behulp van het Kangaroo systeem het aantal FTE dat zich bezighield met het voorraadbeheer teruggebracht van 3 FTE naar 0,5 FTE. “Dat is natuurlijk een enorme besparing. En ondanks dat er voorheen zoveel mensen werkzaam waren in het voorraadbeheer, ontstonden er nog steeds voorraadproblemen, zoals producten die niet meer op voorraad lagen of producten die niet terug te vinden waren. Ook dat heeft Kangaroo volledig opgelost.” Een degelijk voorraadbeheer maakt nog een andere besparing mogelijk. “We hebben ook een klant die vroeger vaak zonder voorraad kwam te zitten en daardoor met spoed producten nodig had. Deze werden dan bij een andere, dure leverancier besteld. En dat gebeurt ongemerkt heel veel, waardoor de kosten oplopen. Met Kangaroo is deze situatie niet meer mogelijk en blijft een klant altijd binnen het raamcontract kopen.”

 

TechniShow

Op de TechniShow is het Kangaroo systeem live te ervaren. Kangaroo heeft een stand waar een klein magazijn wordt opgesteld in combinatie met het Kangaroo portal, de Supplybox en de bakken. Het doel van de opstelling is om bezoekers een aantal concepten te laten zien in het kader van een efficiënte goederenstroom van C-Parts. Bezoekers kunnen het platform werkend zien en kunnen ook ervaren wat de nieuwe mogelijkheden zijn van het platform na de laatste Business Intelligence update. Deze update maakt het mogelijk om de voorraad grafisch te volgen en het geeft gebruikers een seintje wanneer een product bijvoorbeeld ineens heel veel gebruikt wordt.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden