10 november 2023 - 3 min leestijd

Machines centraal bij open huis Dormac

Deze week, van dinsdag tot en met donderdag, hield Dormac een open huis in De Goorn. Dat gebeurde in samenwerking met hun zusteronderneming Dormatec Environment Systems, de cobotdivisie Dormac Cobots en een flinke lijst partners op het gebied van gereedschappen en software. Insteek was een kijkje in de diverse mogelijkheden van optimalisatie, innovatie en automatisering. “De relatie tussen machine en de eindgebruiker is heel sterk.”

Joost Verschure, directeur van Dormac CNC Solutions, staat trots in het midden van de ingerichte ‘beursvloer’ in zijn bedrijf. Een flink aantal van zijn partners heeft hun spullen uitgestald. “Hoe belangrijk ons netwerk is? Onze klanten willen een totaaloplossing hebben. Om dat te bereiken moet je samenwerken met partners die ook de kwaliteit kunnen borgen die wij bieden. Wij kunnen niet alles zelf, dus werken wij samen. Waarbij de machine nog steeds centraal staat.”

Dat die machine voor de klant nog steeds die prominente plek inneemt, verrast Verschure. “Wij zijn al jaren goed in machines. Dat is voor ons bekend terrein. Ik dacht dat automatisering steeds meer leidend zou worden in de maakindustrie. Dat klanten meer automatiseringstrends zouden volgen en de machine er bij zoeken. Maar het blijkt nog steeds dat de relatie tussen de machine en de eindgebruiker heel sterk is. Klanten komen met hun vragen nog steeds bij de machineleverancier uit. We staan nog steeds centraal in de dienstverlening.”

Aankoopbesluit

Wat er wel is veranderd, is de vraag naar service. “Een machine vandaag de dag is goed. De klant zoekt vooral naar langere termijn productondersteuning. Hij vraagt zich af wat er gebeurt als hij een probleem heeft met de machine? Wie staat er voor hem klaar? Is die capaciteit er om dat te borgen? Heeft mijn leverancier reserveonderdelen, of moet hij drie dagen in de wacht staan? Dat is wat we meer en meer inrichten. Klanten baseren hun besluitvorming op productsupport. Zestig procent van hun aankoopbesluit ligt daar. Dan de machine en dan de prijs.”

Groei

Wat brengt de toekomst? Verschure: “We zijn nog lang niet waar we willen zijn. We kunnen nog meer en daarvoor richten we ons gedeeltelijk op Europa. De hoofdmoot van onze producten gaan naar onze Europe partners. Daar kunnen we nog meer. Daarvoor moeten we ook kijken naar onze organisatie in Nederland. De uitdaging ligt bij het goed kunnen afhandelen van onze diensten. De ambitie is dat we in Nederland een nieuw pand gaan neerzetten, zodat we onze groei nog beter kunnen begeleiden.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden