Op de Blechexpo in Stuttgart presenteert Goudsmit Magnetic Systems uit Waalre (Hal 3, Stand 2514) een aantal noviteiten op het gebied van plaathandling. Een aanvulling op het assortiment magneetgrijpers bijvoorbeeld, die bestemd zijn voor het opnemen of vastgrijpen van onder andere gestampte staaldelen, blanks en geperforeerde staalplaten.
Het oorspronkelijke ontwerp was geschikt voor plaatdiktes tot 6 mm; de vernieuwde versie hanteert platen dikker dan 6 mm en is bovendien drie maal krachtiger. Een grijper met een diameter van 100 mm krijgt hierdoor een afbreekkracht van 3500 Newton. Bovendien kunnen de grijpers uitgerust worden met sensoren die aangeven of de magneet aan of uit staat. Dit is vooral bij robotisering van belang; hiermee kan het proces nog beter gestuurd worden. Magneetgrijpers bieden een veilige manier van werken, aangezien zij uit permanent magnetisme bestaan. Er is geen back up systeem nodig om te garanderen dat de last blijft hangen. Bovendien hanteren dergelijke combigrijpers –in tegenstelling tot traditionele vacuüm grippers, ook geperforeerde platen of kleine werkstukken, waarbij omstellen niet noodzakelijk is.
Demagnetiseren
Het demagnetiseren van werkstukken wordt door stijgende kwaliteitseisen steeds belangrijker. Wanneer een werkstuk magneetvelden bevat, trekt het ijzerstof aan. Een ander probleem is dat magnetisme in een werkstuk lassen onmogelijk maakt. Na galvaniseren kan magnetisme in een werkstuk een ruw oppervlak veroorzaken, evenals aan elkaar klevende producten die storingen veroorzaken wanneer deze samen in een matrijs geplaatst worden. Daarom kiezen steeds meer bedrijven kiezen voor het plaatsen van een demagnetiseertunnel in hun productielijn. Tot nu toe was het alleen mogelijk demagnetiseerplaten in te bouwen in een bestaande productielijn. Een plaat is echter vaak minder effectief dan een tunnel. Daarom heeft Goudsmit onlangs een deelbare demagnetiseertunnel ontwikkeld. Deze bevat het inbouwgemak van een demagnetiseerplaat en de optimale werking van een tunnel. Een groot voordeel is dat de transportband eindloos vervangen kan worden. Het is niet noodzakelijk deze op de machine te lassen of via extra geleiderollen dubbel door de tunnel te voeren. Dit maakt het eenvoudig demagnetiseren van werkstukken in bijvoorbeeld een slijp-, schuur of borstelmachine voor iedereen bereikbaar.
Van 22 tot 25 oktober vindt in Hannover EuroBlech plaats. Het motto van deze 27e editie van de internationale plaatbewerkingsbeurs …
Overbelasting van het stroomnet wordt een steeds groter probleem, ook voor de industrie. Zo staan in Utrecht, Gelderland en Flevoland …
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het aantal ondernemingen in de Europese ‘geavanceerde maakindustrie’ tussen 2009 en 2023 …
Onlangs publiceerde de Koninklijke Metaalunie de Economische Barometer voor het tweede kwartaal van dit jaar. Het beeld dat eruit naar …