Mazak liet recent een interessante toepassing zien van wrijvingsroerlassen op een VTC-760 bewerkingscentrum. Mazak heeft de multitasking machine uitgerust met een speciaal ontwikkelde unit die in de machinespil opgenomen kan worden en zo het lasproces mogelijk maakt. Met het wrijvingsroerlasproces kunnen twee werkstukken zonder smeltbad met elkaar verbonden worden.
De warmte bij het wrijvingsroerlassen wordt gegenereerd door wrijving tussen het draaiende gereedschap en het werkstukmateriaal. Terwijl het roterende gereedschap langs de verbindingslijn wordt verplaatst, duikt het in het werkstukmateriaal onder verticale druk. Hierdoor ontstaat een warmtepoel van geplastificeerd materiaal. Het proces verplaatst materiaal van de ene kant naar de andere, waardoor de korrelstructuur wordt afgebroken en de korrels opnieuw worden gepositioneerd. Die gecontroleerde, verfijnde positionering consolideert de lasverbinding, waardoor het materiaal sterker wordt, terwijl de oorspronkelijke thermische en chemische eigenschappen behouden blijven. Na het wrijvingsroerlassen kan het werkstuk in dezelfde opspanning met behulp van frezen nabewerkt worden. De hybride technologie is met name interessant voor de semiconductor-industrie en bij de productie van batterijlades voor hybride en elektrische auto’s.
Onderstaande video geeft een voorbeeld van het wrijvingsroerlassen op een VTC-530/2:
Van 22 tot 25 oktober vindt in Hannover EuroBlech plaats. Het motto van deze 27e editie van de internationale plaatbewerkingsbeurs …
Overbelasting van het stroomnet wordt een steeds groter probleem, ook voor de industrie. Zo staan in Utrecht, Gelderland en Flevoland …
Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het aantal ondernemingen in de Europese ‘geavanceerde maakindustrie’ tussen 2009 en 2023 …
Onlangs publiceerde de Koninklijke Metaalunie de Economische Barometer voor het tweede kwartaal van dit jaar. Het beeld dat eruit naar …