Onder het motto ‘Start-ups for intelligent production’ wil EMO de groep start-ups een platform geven op één van de belangrijkste beurzen voor de metaalbewerking. Tijdens de EMO persconferentie afgelopen donderdag vertelde Dr. Wilfried Schäfer, directeur bij EMO-organisator VDW (Vereniging van Duitse Machinefabrieken) dat Nederlandse start-ups ook meer dan welkom zijn om hun innovaties te presenteren tijdens de EMO.
De snelle technische veranderingen brengen de oprichting van nieuwe bedrijven met zich mee. Jonge ondernemers ontwikkelen bijvoorbeeld software voor de samenwerking van machines en processen binnen een netwerk of bouwen 3D-printers voor metalen delen. Bedrijven ontstaan vanuit onderzoeksprojecten op universiteiten of vanuit een briljant idee. Het doel van het nieuwe platform is om jonge ondernemingen bij het op de markt brengen van hun innovaties te ondersteunen. Met nieuwe ideeën, producten en diensten zijn het vaak geliefde zakelijke partners voor veel gevestigde bedrijven. “De speciale stand ‘Start-ups for intelligent production’ staat open voor nieuw opgerichte ondernemingen die zich in een innovatieve omgeving presenteren en die de internationale markt willen ontsluiten“, licht Schäfer toe. Door de gemeenschappelijke stand biedt de EMO een kostenefficiënte oplossing voor start-ups.
Werving van jong talent
Naast dat de EMO een platform biedt voor jonge ondernemingen, organiseert de stichting van de VDW een speciale stand om ook jong talent te informeren over de mogelijkheden van beroepen in de metaal. Onder het motto ‘Doe iets met toekomst! Je kans in de machinebouw’ is deze bedoeld voor opleiders, leraren en scholieren. Het doel is om deze groepen door individueel advies en een concreet aanbod ervan bewust te maken dat de innovatiesnelheid een belangrijk aspect van de productietechniek is. “Werving van jong talent op de EMO Hannover heeft traditie“, volgens Schäfer. Deze richt zich vooral op de mensen die willen worden opgeleid tot vakman. Sinds 2001 worden scholieren die voor hun beroepskeuze staan uitgenodigd op de EMO Hannover. Op de speciale stand voor de jeugd leren ze alles over beroepen in de metaal, de inhoud van de opleidingen en de mogelijkheden voor verdere scholing, carrière en verdiensten. Reeds meer dan 40.000 jongeren ontvingen informatie op de EMO Hannover.
De producenten in de industrie waren in maart iets negatiever dan in februari. Het vertrouwen ging van -4,2 in februari …
Herikon, producent van onder andere kunststof vormdelen en het bewerken van technische kunststoffen, heeft haar draai-afdeling geupgrade. Dankzij een Emco …
De racesport bereidt zich voor op de toekomst en kiest voor een klimaatvriendelijkere aanpak. Als eerste juniorcup voor elektrische toerwagens …
De vakbeurzen TechniShow en ESEF Maakindustrie van Koninklijke Jaarbeurs zijn zeer succesvol afgesloten. TechniShow telde 29.337 bezoekers en ESEF Maakindustrie …