De Verenigde Staten hebben hun importheffingen op staal en aluminium flink uitgebreid. Sinds 18 augustus vallen maar liefst 407 extra productgroepen onder de zogenoemde Section 232-maatregelen. Waar de heffingen eerder vooral basismaterialen betroffen, raken ze nu ook complete machines en kerncomponenten. Voor Nederlandse machinebouwers betekent dit dat export naar de VS duurder en complexer wordt.
“De Amerikaanse overheid zegt dat de heffingen nodig zijn om de nationale veiligheid te beschermen en de binnenlandse staal- en aluminiumproductie veilig te stellen. Maar in de praktijk voelen buitenlandse bedrijven dit vooral als protectionisme dat Amerikaanse producenten bevoordeelt,” stelt Carel van Vliet, adviseur internationaal ondernemen bij Koninklijke Metaalunie op de site van de brancheorganisatie.
De lijst met getroffen producten is breed. Het gaat onder meer om lagers, tandwielen, transmissies, motoren, generatoren, pompen, compressoren, hydrauliek, koelinstallaties, ovens, warmtewisselaars en filters. Ook hijs- en hefmachines, vrachtwagens, kranen en spooronderdelen vallen onder de maatregel. Zelfs samengestelde machines met elektronische of kunststof onderdelen kunnen belast worden zodra er staal of aluminium in is verwerkt.
Rekenvoorbeelden
De heffing wordt berekend op basis van de waarde van het staal- of aluminiumdeel in een product. Dat maakt exporteren niet alleen duurder, maar ook ingewikkelder: bedrijven moeten precies aantonen welk aandeel van hun product uit de getroffen metalen bestaat. Zonder sluitende documentatie kan de Amerikaanse douane een hoger tarief opleggen, met extra kosten en vertragingen tot gevolg.
Rekenvoorbeelden laten zien hoe fors de impact kan zijn. Een industriële kraan van €1 miljoen kan door de heffing €150.000 duurder worden voor de Amerikaanse klant. Voor een dieselmotor van €80.000 komt er €10.000 bij, en een airco-installatie van €20.000 wordt €800 duurder.
Naast hogere kosten groeit de administratieve last. Bedrijven moeten gedetailleerde berekeningen en documentatie aanleveren. Zeker bij grote of complexe installaties kan dit de levertijd in gevaar brengen. Dat maakt orders risicovoller en kan de relatie met Amerikaanse klanten onder druk zetten.
Nederland dreigt in een tijd van geopolitieke spanningen, technologische versnelling en toenemende druk op publieke voorzieningen structureel achterop te raken. …
Branchevereniging NEVAT heeft Janwillem Verschuuren, mede-eigenaar van De Cromvoirtse, aangesteld als nieuwe voorzitter. Hij volgt Corné van Opdorp op, die …
AMR (Autonome Mobile Robot) en zusterbedrijf Romias zijn deze week failliet verklaard door de Almelose rechtbank. Deze twee aan elkaar …
De Europese vereniging van fabrikanten van productietechnologieën, CECIMO, slaat alarm over de scherpe neergang in de Europese machinebouwsector. De machinegereedschapsindustrie …