1 december 2020 - 5 min leestijd

‘P’ in PBM staat voor ‘persoonlijk’

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) worden steeds belangrijker, zegt Dennis Funke. De PBM-specialist van Hoffmann Group merkt dat er echter nog veel onbekendheid heerst. Funke pakt de (veiligheids)handschoen op. “Goede veiligheid binnen je organisatie is onontbeerlijk”

Dennis Funke wist niet wat hij hoorde. “Rij eens over m’n voeten!”, schreeuwde een jongen in een fabriek tegen een heftruckchauffeur. De werknemer had nieuwe veiligheidsschoenen aan en wilde voor de lol wel even kijken of ze voldeden. Gelukkig waren de schoenen kwalitatief goed, maar de actie deed zeer aan het veiligheidshart van Funke. “Deze werknemer kan geen spelletjes spelen met veiligheid. Punt.”

Funke is PBM-specialist bij Hoffman Group. Hij is net aan het bekomen van de immense vraag naar mondkapjes vanwege corona. “Door de tweede golf zijn verschillende partijen flink aan het hamsteren en overal proberen we goede kapjes te vinden. We hebben ook veel mondmaskers zonder de juiste certificering voorbij zien komen. Gelukkig hebben we die kunnen tegenhouden.” Het tekent het fanatisme waarmee hij zijn taak als veiligheidsexpert oppakt. Veiligheid is een serieuze zaak en slechte kwaliteit komt er bij Hoffmann niet in. 

Zuiniger

“Veiligheid, persoonlijke beschermingsmiddelen en bedrijfsinrichting hebben veel raakvlakken met elkaar”, zegt Funke. De link naar uitgiftesystemen wordt steeds belangrijker als het gaat om PBM’s. Hij geeft een voorbeeld uit de praktijk, waarbij slechts een persoon op de werkvloer de sleutel heeft van de kast met PBM’s. Hij is een kwartier onderweg om een paar handschoenen te halen, terwijl een uitgiftesysteem enorm veel tijd zou besparen.

“Een goede combinatie van PBM’s en bedrijfsinrichting voorkomt faalkosten. Maar dat is niet het belangrijkste. Goede veiligheid binnen je organisatie is onontbeerlijk. Een medewerker die thuiszit vanwege een ongeluk is vervelend voor de werknemer in kwestie, maar ook voor de continuïteit van het bedrijf. Een werknemer één dag thuis kost misschien wel 400 euro. Een paar veiligheidsschoenen kost slechts een vierde daarvan.”

Het is niet alleen een financiële overweging. Funke merkt dat de jongere generatie die de fabriek ingaat, zuiniger is op hun eigen lichaam. Dat is echt veranderd. Daarnaast is het ook gewoon goed werkgeverschap: een werkgever moet zorgen dat een werknemer veilig kan werken. “Het hele verhaal moet kloppen. We kijken over de schouder mee naar de veiligheid. Startpunt is de risico-inventarisatie. Moet je een veiligheidsbril dragen? Prima. Maar welke bril? Als je met een slijpschijf bezig bent, staat alleen dat er een bril vereist is. Maar niet elke bril is geschikt. Je moet werkhandschoenen dragen. Maar niet elke handschoen is geschikt.”

Hij geeft een voorbeeld uit de chemische wereld. Van een bepaalde handschoen blijkt na analyse dat hij maximaal acht uur bescherming biedt en dat je hem daarna moet weggooien. In de praktijk wordt dit niet juist geïnterpreteerd. Mensen dragen de handschoen een uurtje, wassen hem uit en laten hem op een waslijntje drogen. Dan timen ze, maar zo werkt het niet. Acht uur na het eerste gebruik moet de handschoen worden weggegooid, omdat de chemie door blijft werken. “Het is geen onwil, maar vooral onwetendheid. Helaas komen de gevolgen van onjuist gebruik van PBM’s soms pas jaren later in beeld. Dan zie je bijvoorbeeld allerlei allergieën en beschadigde handen.”

Zooltjes

Hoe kunnen we het belang van goede PBM’s duidelijk maken? “Helaas pas vaak als het kalf verdronken is. Dan wordt men wakker. Maar er zijn genoeg goede ondernemingen die ons laten meekijken in hun fabrieken. En dan merken we ook hoe lastig het soms kan zijn. Je hebt ook niet altijd alles in de hand. Sommige werknemers kopen zelf handschoenen bij de bouwmarkt. Gewoon, omdat ze die lekker vinden zitten. Of ze stoppen extra zooltjes in de veiligheidsschoenen. Ze realiseren zich dan echter niet dat daarmee minder ruimte onder de beschermende kap zit. Die ruimte zit er niet voor niets.”

Hij pleit daarom om PBM’s in het bedrijf te stroomlijnen. “Bij Hoffmann zijn we merkonafhankelijk. Naast alle grote merken hebben we Garant, ons private label. Wij kunnen dus gewoon het beste product voor elke situatie leveren. Vergeet niet, de ‘P’ in PBM staat voor ‘persoonlijk’. Mensen moeten en mogen kiezen. De ene werknemer heeft een hamerteen en de andere een brede voet. Het is echter ondoenlijk om voor 400 mensen 300 verschillende soorten schoenen te leveren. Daarom begeleiden we bedrijven op professionele wijze in dat traject.”

Het resultaat? Tot op medewerkersniveau kun je in de webshop inzoomen op de specifieke wensen en eisen. Als voorbeeld neemt Funke het gewichtsafhankelijke dempingssysteem voor schoenen. “Dat heeft effect op de hele houding. Maar de gegevens over de betreffende medewerker kun je opgeven in de webshop, zodat hij altijd de juiste demping heeft, en dus minder risico op rugletsel. En opvallend: vandaag de dag blijkt ook het design een rol te spelen. Men kiest eigenlijk schoenen op basis van kleur. Het is het eerste waar mensen naar kijken: ziet het er gelikt uit? Men begon met zwarte veiligheidsschoenen, de volgende werden wat hipper en nu heeft men veiligheidsschoenen van een bekend sneakermerk. Mooi om te zien. Dat is ook een soort van innovatie. Niet voor niets zijn wij een van de weinige bedrijven die onder private label schoenen produceren. De Garant Comfort-veiligheidsschoen heeft diverse wijdtematen, hieldemping én een mooi design, dus het complete plaatje.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden