8 juni 2017 - 2 min leestijd

Rösler produceert wrijvingsloze tandwielen voor University Racing Eindhoven

University Racing Eindhoven (URE) neemt deel aan een wedstrijd waarbij elektrische race-auto’s worden gebruikt. Het raceteam bouwt hiervoor elk jaar een nieuwe elektrische race-auto. Om hogere resultaten te behalen door de wrijving tussen metalen onderdelen te minimaliseren heeft het raceteam Rösler uit Oss benaderd.

Het doel van het raceteam is om een efficiëntere motor te bouwen door de wrijving tussen de draaiende componenten in de motor te reduceren. De elektronische auto is uitgerust met een elektrische aandrijfmotor, dus ieder wiel heeft een eigen overbrengingssysteem. De tandwielen worden direct bevestigd op het wiel en moeten allemaal exact dezelfde oppervlakteruwheid verkrijgen.

 

Oppervlakteruwheid reduceren

De teamleden van URE zijn bekend met oppervlaktetechnieken aangezien zij werkzaam zijn geweest bij een OEM in de automobielindustrie die transmissie-onderdelen produceert. Zo kwamen ze ook in contact met de machines van Rösler. “We hebben vele decennia ervaring in het voor- en nabehandelen van (metalen) auto-onderdelen”, vertelt Peter Post Uiterweer van Rösler. Als sponsoring actie ondersteunt Rösler het team door alle tandwielen en assen te polijsten. Door de tandwielen, met een diameter van een paar centimeter, op een lagere ruwheid te brengen wordt de weerstand van de tandwielen op elkaar gereduceerd. De gemiddelde ruwheid (Ra) wordt door een mechanische glijslijp bewerking verlaagd. Daardoor drijven niet alleen de tandwielen elkaar beter aan, ook ontstaat er minder warmteontwikkeling en dit voorkomt extra slijtage en de uitval van onderdelen. Met de aangepaste onderdelen wil het team van TU Eindhoven de racewagen hondersten van seconden sneller maken.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden