University Racing Eindhoven (URE) neemt deel aan een wedstrijd waarbij elektrische race-auto’s worden gebruikt. Het raceteam bouwt hiervoor elk jaar een nieuwe elektrische race-auto. Om hogere resultaten te behalen door de wrijving tussen metalen onderdelen te minimaliseren heeft het raceteam Rösler uit Oss benaderd.
Het doel van het raceteam is om een efficiëntere motor te bouwen door de wrijving tussen de draaiende componenten in de motor te reduceren. De elektronische auto is uitgerust met een elektrische aandrijfmotor, dus ieder wiel heeft een eigen overbrengingssysteem. De tandwielen worden direct bevestigd op het wiel en moeten allemaal exact dezelfde oppervlakteruwheid verkrijgen.
Oppervlakteruwheid reduceren
De teamleden van URE zijn bekend met oppervlaktetechnieken aangezien zij werkzaam zijn geweest bij een OEM in de automobielindustrie die transmissie-onderdelen produceert. Zo kwamen ze ook in contact met de machines van Rösler. “We hebben vele decennia ervaring in het voor- en nabehandelen van (metalen) auto-onderdelen”, vertelt Peter Post Uiterweer van Rösler. Als sponsoring actie ondersteunt Rösler het team door alle tandwielen en assen te polijsten. Door de tandwielen, met een diameter van een paar centimeter, op een lagere ruwheid te brengen wordt de weerstand van de tandwielen op elkaar gereduceerd. De gemiddelde ruwheid (Ra) wordt door een mechanische glijslijp bewerking verlaagd. Daardoor drijven niet alleen de tandwielen elkaar beter aan, ook ontstaat er minder warmteontwikkeling en dit voorkomt extra slijtage en de uitval van onderdelen. Met de aangepaste onderdelen wil het team van TU Eindhoven de racewagen hondersten van seconden sneller maken.
De producenten in de industrie waren in maart iets negatiever dan in februari. Het vertrouwen ging van -4,2 in februari …
Herikon, producent van onder andere kunststof vormdelen en het bewerken van technische kunststoffen, heeft haar draai-afdeling geupgrade. Dankzij een Emco …
De racesport bereidt zich voor op de toekomst en kiest voor een klimaatvriendelijkere aanpak. Als eerste juniorcup voor elektrische toerwagens …
De vakbeurzen TechniShow en ESEF Maakindustrie van Koninklijke Jaarbeurs zijn zeer succesvol afgesloten. TechniShow telde 29.337 bezoekers en ESEF Maakindustrie …