7 september 2023 - 4 min leestijd

‘Spuitrobot is na 20 uur inzet al rendabel’

Wanneer is het zinvol om met een robot te spuiten? Uit onderzoek van Jan Willem Jansen, Concept Engineer van RobPainting, blijkt dat het al rendabel is wanneer je een spuitrobot slechts 20 uur per week inzet. Toch hebben veel gebruikers koudwatervrees. Om twijfels weg te halen, heeft RobPainting een Experience Center opgezet. 

In de wereld van de metaal is een kantbank of freesbank niets zonder programmeren. Automatisering met robots is er redelijk normaal aan het worden. Bij coaters, en dan vooral de loonbedrijven, wordt nog met lichte argwaan gekeken naar robotisering. ‘Coaten is een ambacht’, houdt men vol. “Helemaal eens”, zegt Karel van Vlastuin, directeur van RobWelding en RobPainting. “Maar we kunnen mkb-ondernemingen helpen om het verfproces te optimaliseren. Dat zorgt voor meer groei, betere kwaliteit en lagere kosten. En ze kunnen het bij ons vooraf testen.”

Helpen

RobPainting is een spin-off van RobWelding, dat gespecialiseerd is in robotlassen. Ondanks dat RobPainting in 2019 is gestart, zaten de ideeën voor een spuitrobotlijn al een decennium in het hoofd van Van Vlastuin. “Ik realiseerde me destijds al twee dingen: op metaal moet een coating, en dat is een vechtmarkt in de laswereld. Maar de markt was er nog niet aan toe toen. Energiegebruik? Dat interesseerde mensen toen veel minder. Dat je 30 procent op verf kon besparen, was niet iets waarop je een klus binnenhaalde. Voorbehandelen omvatte het grootste deel van een werk. Een robot spuit alleen en dat is maar een klein deel van het proces. Dat valt weg in de hele som.”

Vanaf ongeveer 2018 zag je verandering in het hele proces van coaten. In de periode van 2006 tot 2016 is er veel gerobotiseerd in productielijnen, maar nog niet bij de spuiterijen. Daar ontstond dus een bottleneck. Van Vlastuin: “Vanaf dat moment hebben we serieuze energie in spuitrobots geïnvesteerd, onder andere met Jan Willem Jansen. Hij heeft in het kader van zijn hbo-studie commerciële economie een onderzoek opgezet. De vraag was welke salestool RobPainting zou kunnen helpen om robotsystemen voor spuiten in de markt te zetten.”

Koudwatervrees

Het afstudeeronderzoek van Jansen leverde behalve een ruime voldoende voor hemzelf ook interessante inzichten in de markt voor spuitrobots op. De conclusies luiden dat de vraag naar robotisering in de spuitmarkt opkomt, maar er nog koudwatervrees in de markt heerst. “De markt heeft te maken met een groeiend personeelstekort en stijgende prijzen. Daarnaast is er een laag kennisniveau bij het personeel. Het percentage rework is hoog. Logisch, omdat de eindklant steeds strengere kwaliteitseisen stelt.”

De automatiseringsfase in het mkb is dus begonnen. Een signaal daarvan is de grotere vraag naar 2K-installaties. Een zichzelf respecterende looncoater heeft vandaag de dag betere apparatuur staan en zijn personeel geleerd om ermee te werken. “Maar batchgewijs of lean produceren gebeurt nog nauwelijks. Vaak werken loonbedrijven op de bonnefooi, met een kortetermijnplanning. Dat komt omdat de noodzaak tot automatisering er tot voor kort niet was. Maar de loonkosten van mensen uit Oost-Europa stijgen ook.”

Verder vinden spuiters robotisering ‘eng’, concludeert Jansen. “Ze hebben allerlei vragen. Hoe zit het met positioneren van een product? Hoe vind je mensen om de robots te programmeren? Is het alleen rendabel als je genoeg in serie produceert? Men wil toch eerst zien, en dan pas geloven.”

Dat leidde er bij RobPainting toe dat er een Experience Center werd opgezet, in het bedrijf in Dodewaard. In dit Center staat een spuitrobot met een verfpomp, een afzuigwand en een draaischijf voor producten tot 2 meter. Het is een complete uitrusting die zo is ingericht dat er een brede klantgroep mee kan worden bediend. 

Het is het eerste Experience Center op het gebied van spuitrobots, weet Van Vlastuin. Geïnteresseerden kunnen een vijfdaagse demo aangaan. De klant zelf hoeft daar maar een dag bij aanwezig te zijn, de andere dagen worden gebruikt om te programmeren en te testen. De daadwerkelijke opening van het Experience Center is in het laatste kwartaal van 2023.

Crux

Het mes snijdt voor RobPainting aan twee kanten. Omdat het Experience Center drie dagen in opdracht produceert voor klanten, verdient het de investering vanzelf terug. Daarnaast leert RobPainting zelf ook van de opstelling. Jansen: “Het werd tijdens het onderzoek ook duidelijk dat wij nog genoeg kennis konden opdoen over het spuitproces.”

Volgens Van Vlastuin is kennis opdoen dan ook de crux, zowel voor RobPainting als voor de klant. “We hebben het over procesontwikkelingen. Dat doe je niet alleen, dat doe je samen met je klant. Wij weten dat je met een spuitrobot ongeveer 20 procent rework en 30 procent verf bespaart. Dus als je elke maand tien stuks van een product spuit, is een robot al rendabel. Een spuitrobot hoeft maar 20 uur per week te werken, waarna hij geld oplevert. Dat kunnen wij wel roepen, maar de klant moet het ervaren. Die ervaring bieden we nu.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden