5 maart 2020 - 6 min leestijd

Toekomst ontwerp en engineering ligt in de cloud

Nieuwe producten – en de machines waarmee deze worden geproduceerd – moeten tegenwoordig zo snel mogelijk worden ontwikkeld om de toenemende concurrentie voor te blijven en rendabel te innoveren. Tegelijkertijd verwachten zowel consumenten als zakelijke afnemers meer personalisatiemogelijkheden. Kortom, ontwerpers en engineers staan onder grote druk om op een creatieve wijze de ‘time-to-market’ te verkorten. Tijdens het onlangs georganiseerde 3DExperience World event van Dassault Systèmes werd duidelijk dat de cloud, marktplaatsen en virtuele ervaringen een nieuwe dimensie gaan toevoegen aan de ontwerp- en engineeringprocessen.

Bij veel bedrijven zijn ontwerp en engineering nog afzonderlijke bedrijfsprocessen, met daartussen een aantal iteraties, afhankelijk van de benodigde ontwerpwijzigingen. Deze seriële manier van werken staat onder toenemende druk door verwachtingen van klanten over de levertijd en maatwerkaanpassingen. Maar ook door verspilling van kostbare tijd en middelen aan discussies en interacties met teamleden die de planning niet naleven. Door alle betrokkenen via de cloud tegelijkertijd te laten samenwerken aan een digitaal 3D-model (een zogenoemde virtual twin) zijn ontwerpideeën aanzienlijk sneller productiegereed te maken. Dassault Systèmes CEO en Vice Chairman Bernard Charlès vertelde tijdens 3DExperience World dat de cloud, marktplaatsen en ‘experiences’ zowel ontwerpers als engineers gaan helpen om in kortere tijd tot betere resultaten te komen. Grote bedrijven zijn al volop bezig om te migreren naar cloudplatformen, omdat zij daarmee ook hun medewerkers van meerdere vestigingen locatie- en tijdonafhankelijk kunnen laten samenwerken. Uit de vierde kwartaal- en jaarcijfers over 2019 blijkt dat 3DExperience-oplossingen al voor een derde deel bijdragen aan de omzet van Dassault Systèmes, met een groei van 22% in 2019.

 

Works

Begin 2019 heeft Dassault Systèmes het cloudgebaseerde 3DExperience Works-aanbod geïntroduceerd. Dat zijn industriespecifieke applicaties op het 3DExperience-platform, afgestemd op de behoeften van Solidworks-gebruikers binnen het MKB. Tijdens 3DExperience World is dit initiatief verder uitgebreid met de introductie van Standard-, Professional- en Premium-versies, in lijn met de gelijknamige Solidworks licenties. Behalve de al genoemde cloudintegratie bevat dit aanbod de nieuwe ontwerpapplicaties 3D Sculptor en 3D Creator, die apparaatonafhankelijk in elke browser draaien. “Met 3DExperience Works hebben klanten toegang tot de desktoptoepassingen die ze al jarenlang kennen en waarop ze vertrouwen, uitgebreid met alle toegevoegde waarde van het 3DExperience- platform”, zei Gian Paolo Bassi, bij Dassault Systèmes CEO van Solidworks. “Dit platform verbindt iedereen die betrokken is bij het concept, het ontwerp, de simulatie, de productie, de verkoop en de serviceprocessen. Hierdoor blijft er meer tijd over om na te denken en onderscheidende experiences te creëren”. Het ‘Works’ aanbod is gericht op MKB-bedrijven, die via de cloud toegang krijgen tot dezelfde schaalbare processorkracht, opslagcapaciteit en applicaties als grote bedrijven. Inclusief het eerder aangekondigde Delmiaworks, gebaseerd op de IQMS-software.

                                   

Versnellen

De komende jaren moet elk bedrijf een digitale transformatie ondergaan om te kunnen blijven concurreren en onderscheidende customer experiences te creëren. Bedrijfsprocessen waarin nog met papieren documenten wordt gewerkt vertragen namelijk de innovatiesnelheid en vergroten het risico op fouten. Met het Delmiaworks-aanbod integreert Dassault Systèmes het ontwerpen en engineeren van innovaties met de productievoorbereiding en -planning. In 2019 is een groot aantal bedrijven overgestapt op deze ERP- en MES-software. Een andere ontwikkeling die de industriële innovatie gaat versnellen, is het gebruiken van 3D-productmodellen en inkopen via online marktplaatsen. Dassault Systèmes speelt daar onder andere op in met Marketplace Make, die ontwerpers, engineers en inkopers via één druk op de knop verbindt met een groot aantal mogelijke fabrikanten. Ze kunnen via die marktplaats eenvoudig ontwerpen uploaden voor het aanvragen van offertes voor zowel maatwerkproducties als standaard onderdelen en direct communiceren met de mogelijke leverancier(s). Inmiddels zijn er ook al verschillende productiebedrijven en onderdelenleveranciers uit de Benelux op Marketplace Make actief, die daarmee toegang krijgen tot een wereldwijd klantenpotentieel.  

 

Inspelen

Bedrijven moeten de komende jaren niet alleen beter inspelen op de veranderende behoeften en wensen van potentiële klanten, maar ook van de eigen medewerkers. Werknemers van de toekomst zijn namelijk millennials, opgegroeid met apps waarmee ze altijd en overal op elk apparaat kunnen werken. Tevens verwachten millennials voortdurend te worden uitgedaagd tijdens hun werk en een zichtbare bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de wereld. In dit tijdperk met toenemende personeelsschaarste zijn dat niet te negeren behoeften en wensen. Dassault Systèmes helpt bedrijven tevens in te spelen op hun ‘workforce of the future’, met het al genoemde cloudplatform en de marktplaats. Maar ook met rolgebaseerde apps en een andere manier van samenwerken. Innovaties worden namelijk steeds vaker projectmatig ontwikkeld, met supply chain partners en klanten, waarin de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle teamleden variëren afhankelijk van hun kennis, ervaring en ambities. Hoewel de overstap naar cloudgebaseerde software en services een duidelijke trend was tijdens 3DExperience World, blijft Dassault Systèmes nog jarenlang nieuwe functionaliteit voor de desktoplicenties van Solidworks ontwikkelen en leveren.

 

Stimuleren

Behalve nieuws over ontwerp- en engineeringsoftware waren er tijdens 3DExperience World ook startups aanwezig die werken aan innovaties voor verschillende markten. In het kader van de missie om mensen via 3DExperience-omgevingen in staat te stellen duurzame innovaties te ontwikkelen die in harmonie zijn met de natuur en het leven, werd er tijdens het event een echte pitch battle georganiseerd. Die wedstrijd is gewonnen door Winter Innovations met EasyWhip, een hechtnaald waarmee chirurgen eenvoudiger en sneller hechtingen kunnen aanbrengen na operaties. Als tweede eindigde het team van re:3D met een Gigabot groot formaat industriële 3D-printer. Deze beide finalisten illustreren tevens de reikwijdte van het Solidworks aanbod: zowel toegepast voor het ontwerpen en engineeren van industriële producten en machines, als de ontwikkeling van medische innovaties. In de komende decennia is de zorgsector een belangrijke groeimarkt voor Dassault Systèmes. Dat blijkt uit de nieuwe strategie die het bedrijf medio februari heeft onthuld, gericht op het creëren van virtual twins van het complete menselijk lichaam. Het doel daarvan is mensen helpen gezonder te leven en de manier waarop we patiënten behandelen en genezen compleet veranderen.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden