27 juni 2017 - 3 min leestijd

TOX Pressotechnik weet 40 jaar oud Krachtpakket nog steeds te innoveren

Na 40 jaar weet TOX Pressotechnik de hydropneumatische aandrijving nog steeds opnieuw te innoveren. Het Duitse familiebedrijf heeft een nieuwe oplossing bedacht om het Krachtpakket net zo nauwkeurig te regelen als een elektromechanische aandrijving. Daarmee wordt het een serieus alternatief. Nadat 150.000 Krachtpakketten wereldwijd zijn geïnstalleerd, heeft TOX Pressotechnik er opnieuw een innovatieprijs mee gewonnen.

De hydropneumatische aandrijving, het Krachtpakket, vormt al sinds 1978 de basis voor het succes van TOX Pressotechnik. De uitvinder van deze aandrijving heeft inmiddels meer dan 1.100 medewerkers in dienst. De meesten daarvan werken in de hoofdvestiging in het Duitse Weingarten (440), gevolgd door China, de VS en tal van andere landen. Momenteel produceert TOX Pressotechnik in Duitsland wekelijks zo’n 180 Krachtpakketten; in de VS en China worden er gemiddeld 50 in de week gebouwd. Daarnaast bouwt men de ElectricDrive aandrijfcilinder. “Van componenten groeien we ook steeds meer naar systemen toe”, zegt Hinrich Dohrmann, directielid. De kracht van het bedrijf is volgens hem dat men op basis van betrouwbare componenten complete systemen bouwt voor klanten die daar om vragen.

 

Nieuwe ventielsturing

Tegelijkertijd blijft men de basiscomponenten – het Krachtpakket en de ElectricDrive – door ontwikkelen. “We hebben een innovatieprijs gewonnen met een 40 jaar oud product waarvan er meer dan 150.000 wereldwijd in gebruik zijn”, zegt Wolfgang Pfeiffer, R&D directeur over de innovatieprijs die is toegekend aan een gepatenteerde verbetering van het Krachtpakket. Met een relatief eenvoudig ventiel op de achterste cilinder met de plunjerzuiger kan de aandrijving net zo nauwkeurig geregeld worden als een elektromechanische aandrijving. De positie en de kracht laten zich exact instellen. “Hiermee hebben we een bestaand product aangepast aan de eisen van deze tijd en is het Krachtpakket echt een interessant alternatief voor servomechanische aandrijvingen”, zo lichtte Wolfgang Pfeiffer de vernieuwing toe op de tweejaarlijkse persconferentie van TOX Pressotechnik. Klanten kunnen nu een afweging maken tussen de voordelen van de hydropneumatische en servomechanische aandrijvingen, zonder concessies te hoeven doen wat betreft de regelbaarheid.

 

Industrie 4.0 clinchtang

TOX Pressotechnik besteedt verder steeds meer aandacht aan de ontwikkeling van meet- en besturingssoftware. Klanten vragen in toenemende mate een totaal oplossing. Met de nieuwe HMI kunnen de data voor de gebruiker beter gevisualiseerd worden. In de software kunnen tot 130 meetprogramma’s geïntegreerd worden op basis waarvan de besturing het proces aanstuurt of afbreekt als er fouten worden geconstateerd. Omdat het gebruik van sensoren soms storingsgevoelig kan zijn, heeft TOX een flens voor de aandrijving ontwikkeld die eigenlijk als sensor dienst doet. Hiermee kan men exact op de juiste plek de krachtoverbrenging meten. Ook richting Industrie 4.0 toepassingen is er steeds meer te melden vanuit TOX Pressotechnik. Zo is er een nieuwe clinchtang met autoconfiguratie. Na het aandocken stelt de besturing automatisch de juiste parameters in die bij dit type clinchtang horen. Deze ontwikkeling maakt op termijn de weg vrij voor condition monitoring en zelfs predictive maintenance, zodat de uptime van de clinchtangen nog verder verhoogd wordt.

TOX Pressotechnik heeft in Nederland een eigen verkooporganisatie die machinebouwers ondersteunt bij product- en procesontwikkeling.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden