2 oktober 2018 - 6 min leestijd

Veertig jaar Tuwi

Het Winterswijkse Tuwi viert haar veertigste verjaardag. Mede-directeur Marco Mans over het verleden en de toekomst van een van de belangrijkste importeurs van machines voor plaatbewerking, buigen, boren en zagen, snijtechnologie en automatiseringsprojecten in Nederland. “Niet zeuren, maar poetsen is het devies”.

Marco Mans kijkt tevreden. Hij is nu negen jaar directeur van Tuwi en voert het bedrijf samen met Tadema aan tijdens de jubileumfeesten van de leverancier van metaalbewerkingsmachines. Het Winterswijkse bedrijf bestaat veertig jaar en viert dat groots. Twee dagen staan de deuren van het bedrijf open voor iedereen. Verder komen vertegenwoordigers van veel partners van Tuwi langs bij het bedrijf.

Het leidinggeven bevalt Mans. “Ik had van de vorige directeur, Raymond van Turnhout, al veel vrijheid gekregen toen hij nog de baas was. Vanaf het moment dat Jeroen Tadema en ik het overnamen, zag ik pas wat hij allemaal deed. Gelukkig kunnen Tadema en ik de taken verdelen, maar wat heb ik een respect voor Van Turnhout.”

Veertig jaar Tuwi, waar Mans zelf ook al zeventien jaar werkt, staat symbool voor het team dat het bedrijf is. Het verloop in personeel is laag, de saamhorigheid is groot. “Ik durf te stellen dat er hier een speciale cultuur heerst. De mentaliteit in de Achterhoek is erg fijn. Je kan altijd ergens op terugvallen. Ja, het zijn harde werkers; niet zeuren, maar poetsen is het devies.”

 

Software

Een van de aspecten waarin Tuwi zich onderscheidt, is het brede portfolio. Maar ook levert het bedrijf meer dan een machine. De nadruk ligt hierbij op de ruime kennis waar de klant op kan bouwen, zowel bij de verkoopadviseur die de juiste oplossing weet te vinden als bij de uitgebreide technische dienst met specialistische kennis. Daarnaast natuurlijk het ruime assortiment en de mogelijkheid tot hulp bij financiering (DLL).

Terug naar de machines. In het portfolio worden onder andere snijtechnologie, plaatbewerking, zagen, boren en tappen, walsen en buigen, CNC-bewerking en automatisering aangeboden. Zo koos de Spaanse machinefabrikant Geka onlangs Tuwi als exclusieve partner in Nederland. Geka is marktleider in pons- en ponsknipmachines. Maar ook voert Tuwi sinds dit jaar softwarespecialist Libellula. Vanaf september gaat Tuwi al haar machines standaard uitleveren met deze software. Libellula ontwikkelt en levert een complete lijn software voor het aansturen van water-, plasma- en lasersnijmachines (vlakbed en buislaser). Bovendien introduceert het softwarehuis in de tweede helft van dit jaar een compleet nieuw softwarepakket voor het aansturen van ponsnibbelmachines. Ook is er een offertemodule, AutoPol, voor het aansturen van de kantbanken en een ERP-koppeling. Daarnaast is er een groot aantal separate modules beschikbaar voor bijvoorbeeld ordermangement, voorraadbeheer en koppelingen naar de meest voorkomende ERP-systemen. Verder levert Tuwi onder andere de machines van Durma, TCI, Euromac, Costa, Schröder, IMET, MG, Thoman, SAF / Tauring en CMA.

“We krijgen steeds meer vraag naar software. De kwaliteit van de machines kennen onze klanten. Maar hoe krijgen ze de machine zo geprogrammeerd dat het maximale uit het hele proces kan worden gehaald. Juist daar zie ik grote kansen voor zowel de maakindustrie als voor ons. We kunnen samen verder het pad van Industrie 4.0 op. Dat betekent dat behalve onze klanten en wij, ook onze fabrikanten innovatief moeten zijn en blijven.”

 

Toekomst

Er verandert veel de laatste tijd, meent Mans. “De relatie tussen klanten en leverancier is anders geworden. Vroeger gingen vertegenwoordigers, net als de oprichters van Tuwi, de weg op, naar klanten toe. Nu wordt afspraken maken lastiger. Men is druk en koopt veel meer online in. Net als particulieren is men gewend om online aankopen te doen. Daarbij verwacht men ook dat een product zo snel mogelijk, het liefst binnen 24 uur, geleverd is. We merken dat ponsen en matrijzen bijvoorbeeld online op zondagavond besteld worden. Het liefst ziet de klant ze op maandagochtend om 7 uur al bij hem afgeleverd. En dat zal in de toekomst ook lukken.”

Dit betekent voor Tuwi dat ze zich ook moeten aanpassen aan de digitale vraag. “We moeten veel meer digitaliseren. De aandacht gaat in eerste instantie uit naar het verbeteren van de websites. Via machinetooling.com gaan we gebruikersgoederen en ‘de kleinere machines’ verkopen. Plaatsing en instructie is dan een optie die je kan aanvinken bij je aankoop.” Hoe merkt hij de verandering naar online? “Jonge mensen bestellen gewoon online. Ik heb meegemaakt dat er grote orders zijn geplaatst via een WhatsApp-berichtje.”

 

Traditioneel

Wat verandert niet volgens Mans? “Een goede demonstratie. We praten niet alleen maar de klant naar de mond, maar geven tegengas als het moet. Bij een demonstratie laten we bijvoorbeeld de gehele productieflow, van tekening naar eindproduct, aan de klant zien. Dus krijgt de klant een duidelijk beeld: werkvoorbereidingssoftware, snijden, kanten. Pas door een goede demonstratie krijgt de klant een duidelijk beeld van het geheel.”

Op dit moment werken vijfenveertig mensen bij Tuwi. Traditioneel is het bedrijf sterk vertegenwoordigd tijdens de TechniShow. Een hele bewuste keuze, stelt Mans. “Onze verkopers willen gewoon alles laten zien. Daar zit toch een bepaalde mate van trots in. En nu machines groter worden, hadden we meer meters beursoppervlak nodig. We merken bij zo’n beurs of nu tijdens de festiviteiten, dat we fier zijn op onze positie in de maakindustrie. En dat is terecht. Onze constante is onze betrouwbaarheid. En als je betrouwbaar bent, komen mensen bij je terug. We bestaan veertig jaar. Dat zegt wel iets over wat we leveren.”

 

Het begin

Erik van Turnhout was 21 jaar en 1 dag, toen hij Tuwi (wat staat voor Turnhout Winterswijk) startte. Het begon helemaal niet als een leverancier van metaalbewerkingsmachines. Het eerste product van de jonge Van Turnhout was een absorptiekorrel, om olie te absorberen. Vanuit huis, met zijn moeder als telefoniste en zijn vrouw als boekhouder, verkocht de ondernemer meer dan 30.000 kilo.

Zijn omgeving herkende de ondernemersgeest van Van Turnhout en men vroeg of hij compressoren en lasapparaten zou kunnen leveren. Via beurzen bouwde hij zijn kennis op en mocht hij leveren voor Bakker Junior Genemuiden en Huvema Veghel. De eerste opdracht was van de Firma Rouwmaat Groenlo: een Dari compressor met een 500 litervat en 10 pk vermogen. Na een paar jaar kwam Raymond van Turnhout – de broer van Erik – als mede-eigenaar in de zaak. De eerste ‘showroom’ van dertig vierkante meter aan de Misterstraat werd verruild voor een nieuwe plek aam de Vredensweg.

Met de Gouden Gids op schoot reed het duo het hele land door. Zo bouwden ze Tuwi langzaam maar zeker uit tot een gerenommeerde leverancier. En dankzij de stabiele ’thuisbasis’ (Ben Klein Poelhuis van het gelijknamige installatie- en constructiebedrijf, Willem en Hemmy Ebbers van Ebbers Montage en de sociale werkplaats De Marke onder leiding van Martin Navis waren vaste klanten) kon Tuwi doorgroeien.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden