8 december 2018 - 5 min leestijd

VIMAG Captain’s Dinner in teken van Industry 4.0, Jaarbeurs en TechniShow

Gisteravond werd in het Beatrix Theater te Utrecht voor een select gezelschap het VIMAG Captain’s Diner georganiseerd. Tijdens de avond gaf het Fraunhofer-instituut een blik in de nabije toekomst van de maakindustrie. Ontwikkelingen rondom Industrie 4.0 gaan binnen nu en drie tot vijf jaar de industrie drastisch veranderen. Daarnaast presenteerde Jaarbeurs haar toekomstplannen en wat voor effect die gaan hebben op beurzen als TechniShow en de stad Utrecht.

Digitalisering is inmiddels meer dan een globale trend. Er verandert momenteel wereldwijd veel als gevolg van digitalisering. En Europa loopt daar op achter is de visie van Fraunhofer. 64 Procent van de digitale platformen zitten bijvoorbeeld in de VS. Het is niet te bevatten hoe groot de economische invloed is van bedrijven zoals Google en hoe ‘disruptive’ deze kunnen zijn voor industrieën wereldwijd. Ook China investeert fors in software-oplossingen en dat betekent niet dat ze producten kopiëren, maar ze nemen bedrijven over of ontwikkelen zelf. China heeft een strategie opgezet om tussen 2020 en 2025 1.2 miljard dollar te investeren in digitale technologieën voor de productie-industrie. Ook Japan investeert fors in digitale oplossingen. Europa loopt daar volgens Fraunhofer erg op achter en het is daarom zaak dat de Europese industrie snel start met digitalisering om de positie in de wereld veilig te stellen. Fraunhofer verwacht dat binnen drie tot vijf jaar de productie-industrie volledig is veranderd. BMW bijvoorbeeld, produceert met behulp van 3D-printen bepaalde onderdelen van een auto volledig klantspecifiek. Ook biedt 3D-printen de mogelijkheid om op locatie onderdelen te produceren, wat een groot effect kan gaan hebben op de logistiek en warehousing. Men koopt straks een digitaal bestand in plaats van een onderdeel.

Het doel van het Fraunhofer-instituut is om kennis om te zetten in praktische oplossingen specifiek voor de maakindustrie. Ze werken samen met alle grote machinebouwers in Duitsland en een groot deel van Europa. In Nederland werken ze samen met onder andere TU Twente met als doel om de Nederlandse industrie sneller te ontwikkelen. Alle informatie stellen ze dan ook beschikbaar voor kleine en grote bedrijven.

 

Digital twin

Recente thema’s van Fraunhofer omtrent digitalisering zijn 5G en Digital Twin. Een Digital Twin is een virtuele weergave van een product of machine. Deze virtuele weergave is meer dan alleen een model van het fysieke object. Dankzij IoT-sensoren kan de Digital Twin continue, real-time gegevens van het object ontvangen. Deze één-op-één correspondentie maakt het mogelijk om het object virtueel te monitoren. Een Digital Twin is van belang om het complete proces in te zien en de data kan gebruikt worden om te testen, proactief op fouten te anticiperen en om het proces te optimaliseren. Digitale Twins worden al gebruikt om de prestaties, effectiviteit en kwaliteit van productiemachines, -lijnen en fabrieken te controleren. Wanneer geavanceerde visualisatie, IoT en analyses worden toegepast, kunnen fabrikanten meer strategisch te werk gaan en dit biedt volgens Fraunhofer enorme kansen.

 

Jaarbeurs vernieuwt

Tijdens het Captains Dinner presenteerde Albert Arp, CEO Jaarbeurs Holding, de nieuwe plannen van Jaarbeurs. “De laatste twintig jaar heeft Jaarbeurs weinig geïnvesteerd in het vastgoed. In de vertraging zit ook de oplossing. Omdat er weinig is geïnvesteerd kunnen we het nu echt goed doen. Een gouden kans, want Jaarbeurs zit op een fantastische locatie in Utrecht.” De bouwplannen van Jaarbeurs zijn gebaseerd om internationale allure te creëren en een gafe plek te creëren die de bron van de ontmoeting zal zijn. Uitgangspunten van het ontwerp zijn leefbaarheid, duurzaamheid, en populariteit. “Waarbij duurzaamheid verder gaat dan zonnepanelen maar circulariteit en energieneutraal zullen belangrijke onderwerpen zijn bij het ontwerp van de nieuwe hallenconfiguratie. Hier geloven we echt in. Als we kijken naar leefbaarheid dan zijn er ook grote plannen om het gebied aantrekkelijker te maken. Op die manier kunnen we Jaarbeurs nog meer betrekken bij de stad Utrecht en wordt een gebied dat er nu nog desolaat uitziet omgetoverd tot een echte publiekstrekker.” Daarnaast worden er naar verwachting ook nog eens 14.000 woningen gebouwd in de directe omgeving en zal de mobiliteit rondom Jaarbeurs worden verbeterd. De verwachting is dat de bouw van het nieuwe Jaarbeurs complex start in 2023.

Naast de nieuwe bouwplannen past Jaarbeurs ook hun werkwijze aan. “We denken niet meer uit het verkopen van vierkante meters, maar we onderzoeken nu wat de klant van onze klant wil. Hier passen we het totaalconcept op aan om een perfecte beleving te creëren. We zijn voor de TechniShow 2020 bijvoorbeeld al begonnen met het verder in kaart brengen van de doelgroepen en we houden daarbij rekening met de nieuwe koers van FPT-VIMAG. Om versnelling te brengen in het succes van TechniShow en andere beurzen hebben we daarnaast een grote marketingtransformatie doorgevoerd met een andere focus. Dat gaat vanaf 1 januari starten. Met al deze initiatieven willen we de beleving naar een nieuw niveau tillen”, vertelt Marloes van den Berg, directeur Jaarbeurs Merken & Content.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden