16 november 2023 - 5 min leestijd

Werner Meijer (Dymato): “Dymato moet naar een nieuwe fase”

De maakindustrie is veranderd en Dymato verandert mee. Volgens de nieuwe managing director Werner Meijer is de nieuwe generatie in de maakindustrie digitaler, flexibeler en vooral meer gericht op processen. Dymato zal in toenemende mate een system integrator worden. “Een moderne productieomgeving is meer en meer een logistieke operatie”.

“Innovatiehotspots en digitalisering als antwoord op arbeidsmarktkrapte is een topic dat de aankomende jaren meer gaat spelen. De toeleveranciers voor de maakindustrie zullen daarom meer kracht moeten bijzetten, met nieuwe innovaties en het denken in processen. De traditionele denkwijze is old school. TIME FOR CHANGE!”, schrijft Werner Meijer op zijn LinkedIn-pagina. De managing director van Dymato slaat aan op een rapport van TNO, waarin staat dat R&D bepalend is voor de toekomst van Nederlandse maakindustrie. 

Het tekent – al is het maar vanwege het gebruik van hoofdletters en leestekens om zijn bericht te versterken – het enthousiasme van de nieuwbakken baas van Dymato. Maar net zo duidelijk onderstreept het een koerswijziging van de Veenendaalse leverancier van industriële CNC-machines, waaronder die van Mitsubishi, Röders, Hyundai WIA, Hanwha, Bavius, Gurutzpe en Hegenscheidt. De koers wordt het motto ‘Next Generation’, groot afgebeeld op een van de muren in het kantoorpand van Dymato.

Professionaliseren

Meijer begon zijn carrière in de maakindustrie, bij onder andere DKAT (fijnmechanische industrie) en JAZO (toegangstechniek voor industrie). Daarna was hij vooral in de wereld van de logistiek directeur ad interim. In juni van dit jaar werd hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij Dymato. En hij is ambitieus; hij wil prikkelen. Of in ieder geval, zoals hij zelf aangeeft, het hoofd boven het maaiveld uitsteken. “Natuurlijk ben ik een relatieve nieuwkomer in de machinebouw en ik moet nog veel leren. Maar dat betekent niet dat ik geen ferm standpunt kan innemen. Binnen de logistieke wereld heb ik me bewezen. Nu ik terugkom in de maakindustrie, merk ik dat er de laatste dertig jaar niets is veranderd. De machines zijn anders, maar de manier van denken en acteren is hetzelfde.”

Hij vergelijkt de productietechnologie met de ontwikkelingen die hij meemaakte in de logistiek. Daarbij geldt dat Nederland een logistieke hotspot is. De wereld kijkt naar de oplossingen uit ons land op het gebied van personeel, opleiding, samenwerken, innovaties en processen. Maar dat is grotendeels niet zo als het gaat om onze machinebouw. 

Ook niet bij Dymato? “De basis van Dymato is goed. Er zijn vaste klanten die tevreden zijn, de mensen die bij ons werken weten van wanten en zijn loyaal, en onze naamsbekendheid is groot. Daarom kunnen en moeten we naar een volgende fase. Dat begint bij het in beeld krijgen van alle processen, en professionaliseren.”

Hij ziet dat bij het mkb de directeur geregeld inspringt als er iets moet worden gedaan. Ook bij Dymato stond de vorige directie (het echtpaar Coffeng) altijd paraat om hulp te bieden. “Dat kan eigenlijk niet meer in een moderne werkomgeving. Mensen kunnen zelf goed nadenken en besluiten nemen. Geef werknemers meer verantwoordelijkheid. Zo groeit de betrokkenheid. Noem het sociale innovatie: iedereen is onderdeel van een team waarin de eigen keuzes het geheel sterker maken.” 

Processen

Terug naar ‘Next Generation’. Waar staat dat voor? “Innovatie is ‘Next Generation’. De huidige Generatie Z denkt anders. Zij willen vooral weten wat wij als leverancier kunnen doen om het verschil te maken voor hen. Daarom moeten wij denken in processen en digitalisering. Zo worden we system integrators in de maakindustrie, als adviseurs. We zullen meedenken met de klant, gedurende het hele traject van zijn machine, maar ook bij zijn processen.”

Juist die processen spelen een steeds belangrijkere rol. Meijer ziet dat de nieuwe generatie het bedrijf van de ouders overneemt en daarmee nieuwe inzichten in die bedrijven brengt. De huidige generatie is opgeleid met processen. Alleen een machine leveren, biedt voor de nieuwe generatie te weinig toegevoegde waarde. “We blijven natuurlijk machines leveren. Maar een moderne productieomgeving is meer en meer een logistieke operatie waarbij klanten behoefte hebben aan service rondom de machine en hun keten. Die service gaan wij bieden.” 

Verantwoordelijkheid

De focus op processen is overigens niet alleen gericht op hoe de klanten van Dymato veranderen. Ook Dymato zelf moet geprofessionaliseerd. Meijer: “De basis van Dymato is heel goed. De groep mensen die hier werkt is loyaal en heeft kennis van zaken, de naamsbekendheid is goed en we hebben een flinke hoeveelheid vaste klanten. Maar ook wij moeten mee in deze veranderende markt. Dat begint met onze eigen processen onder de loep te nemen. Hoe loopt een aanvraag? Hoe verwerken we een opdracht? Ik wil dat medewerkers meedenken over deze trajecten. Bij een mkb-bedrijf zie je dat de directeur altijd wel inspringt als er ergens een handje nodig is, of wanneer er iets vastloopt. Dat wil ik niet meer. Ik wil dat iedereen in ons bedrijf onderdeel wordt van het nadenken over de processen. Doordat je mensen verantwoordelijkheid geeft, neemt de betrokkenheid toe. Noem het sociale innovatie, dat men mag meedenken, dat hun kennis en ervaring worden gehoord. Als je met z’n allen dat kan organiseren, dan krijg je een topteam, dat voor elkaar door het vuur gaat. Ik zie dat gebeuren bij Dymato.”

Groeien

Waar staat Dymato over drie jaar? Meijer zwijgt even. “We zullen dan bekendstaan als procesoplosser binnen de maakindustrie. Niet alleen in de Benelux, maar ook internationaal. Duitsland komt als eerste land erbij. Daarvoor wil ik dat we groeien, van twaalf naar twintig mensen. Hoe? Door aan employment branding te doen. Je krijgt alleen maar nieuwe mensen aan boord als je een aantrekkelijke werkomgeving met passende secundaire arbeidsvoorwaarden biedt. Thuiswerken? Kan best. Van negen tot vijf aan de slag? Hoeft van mij niet. Belangrijker is dat het werk klaar is. De moderne werknemer van Dymato is ook Next Generation.”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden